ابهام و تردید در اوج

در شرایطی که هر روز فروشنده‌ها انتظار سقوط قیمت دارند، اما بر خلاف انتظار قیمت محصولات فولادی هر روز رو به بالا است.

علت این افزایش قیمت، بالا رفتن ارزش دلار است ضمن اینکه این افزایش قیمت باعث شد تا بیشتر محموله‌های خریداری شده مثل هفته‌های قبل به انبارها سرازیر شوند. به نظر فعالان بازار فولاد، بازار مقاطع روند نگران‌کننده‌ای پیدا کرده؛ به طوری که به گزارش سایت مرکز خدمات فولاد ایران طی هفته گذشته و در روز شنبه میانگین قیمت میلگرد در اهواز ۲۰۰۶ تومان و در اصفهان ۲۰۱۱ تومان بود، اما در پایان هفته به ۲۰۷۶ تومان (تحویل اهواز) و ۲۱۱۰ تومان (تحویل اصفهان درب کارخانه) رسید.

میلگردی که در حال حاضر در انبارها وجود دارد از قیمت ۱۷۵۰ تومان تا ۲۰۶۰ تومان است، اما با توجه به اینکه کارخانه‌ها همچنان به تولید و عرضه مقاطع مشغول هستند، این نگرانی به شدت وجود دارد که در صورت توقف یا کاهش نرخ دلار قیمت‌ها هم سقوط کند عده‌ای بر این باورند که به علت در پیش بودن مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها و نزدیکی پایان سال روند افزایش نرخ ارز ادامه خواهد یافت یا حداقل تنزلی در آن دیده نخواهد شد در نتیجه نباید نگران قیمت‌ها بود، اما مشکل بازار فولاد تنها قیمت تمام شده نیست. مهم‌ترین معضل پیش روی بازار فولاد، مصرف است که هر روز کمتر می‌شود و با توجه به در پیش بودن نوروز امیدی هم به افزایش آن نیست.

قیمت بیلت هم در بندر انزلی و در روزهای ابتدایی هفته در هر کیلو ۱۹۰۰ تومان روی تریلی پیشنهاد می‌شد، اما با شروع بالا رفتن قیمت ارز از روز یکشنبه قیمت به ۱۹۴۰ تومان در انزلی و ۱۸۹۰ تومان در بندر امام رسید و پس از آن بازار متوقف شد. روز دوشنبه بازار گیج بود، اما از سه‌شنبه به بعد دیگر کسی قیمت نمی‌داد.

همزمان با افزایش قیمت ارز قیمت مقاطع هم بالا رفت و همین امر به روند افزایشی قیمت بیلت کمک کرد. با این حال در پایان هفته قیمت بیلت مشخص نبود. واردات شمش در طول سه ماه گذشته به شدت افت کرده است، در حالی که عرضه آن از سمت کارخانه‌های داخلی افزایش یافته است.

از یک سو این مایه امیدواری برای کارخانه‌های داخلی است تا از فرصت پیش آمده به خاطر تحریم‌ها استفاده کرده و تولید خود را افزایش دهند، ولی نباید فراموش کرد که فاصله قیمت شمش تا قیمت محصول بسیار زیاد شده است.

قیمت تمام شده شمش با توجه به آخرین فروش در بورس که روز دوشنبه هفته گذشته بود ۱۷۳۷ تومان است این در حالی است که میانگین قیمت فروش میلگرد در هر کیلو ۲۰۶۰۰ ریال است در نتیجه فاصله بین قیمت شمش با محصول به بیش از هر کیلو ۳۰۰ تومان رسیده است. اکثر دست‌اندرکاران پیش‌بینی می‌کنند قیمت مقاطع در بازار به اوج خود رسیده و احتمال کاهش آن بسیار زیاد است، به همین علت احتمال بالا رفتن قیمت شمش در بورس کالا ضعیف است. هر چند که هنوز سه هفته کاری برای امسال باقی است و بعید نیست که در خلال این سه هفته قیمت شمش تا ۱۰۰ تومان در هر کیلو افزایش یابد. طی هفته گذشته روند قیمت ورق صعودی بود و عرضه‌کنندگان ورق از یک طرف نگاه به قیمت ارز داشتند و از سمت دیگر به عرضه و تقاضا.

قیمت ارز صعودی بود اما تقاضا برای انبارسازی هم برای حفظ ارزش سرمایه‌ها به شدت وجود داشت.

ورق گرم ضخامت ۲ میلیمتر روز شنبه در هر کیلو ۲۲۷۰ تومان پیشنهاد می‌شد، اما در پایان هفته از مرز ۲۴۵۰ تومان هم عبور کرد و کمتر فروشنده‌ای با توجه به التهاب ارز و وابستگی این کالا به واردات حاضر به معامله بود.

بقیه اقلام ورق گرم هم روند صعودی داشتند، ورق‌های گرم ضخامت تا ۱۵ میلیمتر محصول مبارکه از مرز ۱۹۰۰ تومان هم عبور کردند.

روز دوشنبه تختال فولاد خوزستان در بورس به قیمت ۱۳۱۲۵ ریال هر کیلو فروخته شد، اما روز چهارشنبه همین کالا با نزدیک به ۷۰ تومان افزایش قیمت در بورس کالا معامله شد، این روند افزایش قیمت باعث شد تا پایه قیمت ورق گرم در بازار از ۲ هزار تومان هم فراتر رود، در نتیجه عملا از روز چهارشنبه به بعد کسی فروشنده ورق گرم نبود و قیمت درستی هم اعلام نمی‌شد.

ورق سرد از روز شنبه روند افزایشی داشت و از روز یکشنبه اکثر فروشنده‌ها تمایلی به معامله نشان نمی‌دادند، قیمت بعضی از این کالاها در طول هفته گذشته تا بیش از هر کیلو ۱۰۰ تومان افزایش داشت، این روند روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه تشدید شد. تنها دلیل آن بالا رفتن ارزش دلار بود.

این نوسان شدید قیمت اکثر تجار را نگران کرده است، فروشنده‌ها شاهد کاهش ارزش کالای خود با توجه به نسبت نوسان نرخ ارز هستند. خریدارها به خصوص مصرف‌کننده‌های نهایی می‌بینند که توانایی هضم این افزایش قیمت را در بالا بردن قیمت محصول نهایی خود ندارند در نتیجه از بازار عقب می‌نشینند و تنها به حداقل تولید می‌پردازند این مشکل را آنها در طول سال جاری تجربه کرده‌اند و در هر حال تولیدکننده محصول نهایی زیان کرده است و به بیانی دیگر در این بازار هیچ‌کس برنده به نظر نمی‌رسد.