گروه بورس کالا - سحر نمایشی: بعد از اعتراض تولید‌کنندگان آلومینیوم نسبت به هزینه‌های تولید به تبع افزایش نرخ ارز و تغییر روش قیمت‌گذاری در بورس، مدیرعامل سندیکای آلومینیوم ایران نسبت به صحبت‌های تولید‌کنندگان واکنش نشان داد و طی گفت‌وگو با خبرنگار دنیای اقتصاد به مواردی اشاره کرد. صباغ ثانی در این گفت‌وگو سخنان تولید‌کنندگان را در مورد مشکلات تهیه ارز تکذیب و اظهار کرد: تولید‌کنندگان داخلی برای واردات مواد اولیه برای تولید، هیچ نیازی به ارز ندارند؛ چرا که کالاهای وارداتی خود را به روش سوآپ و با مبادله مواد اولیه- کالای نهایی تهیه می‌کنند.

در این گفت‌و‌گو رییس سندیکای صنایع آلومینیوم با بیان این مطلب و با اشاره به اعتراض تولید‌کنندگان در مورد هزینه‌های تولید افزود: درست است هزینه‌ها بالا رفته، اما کارخانه‌های مادر دارای امکاناتی هستند؛ به‌خصوص اینکه از یارانه برق نیز استفاده می‌کنند. وی نبود مواد اولیه کافی را از جمله مشکلات این شرکت‌های صنعتی عنوان و اظهار کرد: تولیدکنندگان کالا به منظور ادامه روند فعالیت خود سالانه به حدود ۳۸۵ هزار تن شمش آلومینیوم نیاز دارند؛ ‌در حالی که میزان تولید سه کارخانه عمده تولید کننده شمش و بیلت کشور برابر ۳۲۰ هزار تن در سال است. در نتیجه با احتساب این ارقام در صورتی که تمام شمش مورد نیاز شرکت‌های زیر مجموعه صنعت آلومینیوم توسط منابع داخلی تامین شود، باز هم نیازمند واردات ۶۵ هزار تن شمش آلومینیوم از سایر کشورها هستیم. وی یادآور شد: به دنبال سودآوری قابل‌توجهی که از محل صادرات مواد اولیه برای کارخانه‌های تولید کننده شمش در پی افزایش نرخ ارز ایجاد شد، میزان صادرات مواد اولیه در شش ماه نخست سال‌جاری افزایش قابل‌ملاحظه‌ای یافت و همین مساله موجب شد تا معضل کمبود مواد اولیه واحدهای تولیدی دوچندان شود. به گفته رییس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران، کارخانه‌های تولیدی، برابر قانون تنها مجاز به صادرات ۳۵ درصد از محصولات خود هستند؛ اما نوسانات ایجاد شده در نرخ ارز موجب شد این رقم هم‌اکنون به ۵۰ درصد افزایش یابد. از طرفی نیز وی عدم کنترل و نظارت بر‌عرضه شمش و بیلت در بازار بورس کالای ایران را از جمله علل افزایش بی‌رویه قیمت مواد اولیه این صنعت برشمرد و اذعان کرد: نبود نظارت بر این بازار موجب شد تا به جای اینکه مواد اولیه عرضه شده در بورس در اختیار مصرف کننده واقعی قرار گیرد به واسطه‌ها و دلالان فروخته شود و همین مساله نیز منجر به افزایش بی‌رویه قیمت مواد اولیه در این بخش گردد. همچنین به گفته این مقام مسوول، عدم عرضه تولید‌کنندگان در بورس کالا به دلیل کاهش ندادن قیمت‌ها بسیار طولانی شده که همین امر سبب سوءاستفاده دلالان از این موقعیت شده است؛ اما اعضای سندیکا همچنان پیگیر این قضیه هستند؛ به طوری که طی نامه‌ای که به آقای بازاری مدیرکل محترم دفتر توسعه صادرات ایران ارسال کردیم، اعلام کردیم که مصوبه مذکور قبلا به این سندیکا ابلاغ گردیده و از طریق این تشکل به اطلاع اعضا رسیده است؛ لیکن متاسفانه شرکت‌های تولیدکننده مادر بر خلاف مصوبه از عرضه شمش در بورس به بهانه‌های مختلف خودداری کرده‌اند. همچنین در ادامه نامه خواستار پیگیری هرچه سریع‌تر مسوولان و مشخص کردن دلیل خودداری از عرضه شرکت‌ها شدیم.
وی بیان کرد: کمبود و گرانی مواد اولیه موجب شد تا علاوه بر اینکه ظرفیت‌های تولیدی در این واحدهای صنعتی کاهش یابد، اشتغالزایی را نیز در این بخش متاثر کند؛ به طوری که میزان اشتغال در این مجموعه‌های صنعتی از 220 هزار نفر به 150هزار نفر کاهش یافته است. صباغ ثانی ابراز کرد: سندیکای صنایع آلومینیوم از طریق در اختیار قرار دادن لیست مصرف کنندگان حقیقی می‌تواند مانع از فعالیت دلالان و واسطه‌ها در این بازار شود تا به بهانه حضور دلالان در بورس کالای ایران افزایشی در قیمت مواد اولیه این صنعت اعمال نشود. به گفته وی، افزایش قیمت مواد اولیه و به دنبال آن افزایش هزینه‌های تولید در شرکت‌های زیرمجموعه، منجر به تشدید رکود در صنایع پایین دستی شده است.
از سوی دیگر دیروز قیمت سایر فلزات همچون نیکل و سرب نیز نسبت به آخرین روز از معاملات، یعنی چهار شنبه گذشته روند نزولی در پیش گرفت. به گفته یکی از فعالان بازار دلیل این کاهش قیمت، افت اندک نرخ ارز در بازار آزاد است. از طرف دیگر مس و آلومینیوم نیز در بلاتکلیفی به سر می‌برد و اکنون بیش از یک ماه است که شرکت‌های تولید کننده از عرضه محصولاتشان خودداری می‌کنند. به این ترتیب این طولانی شدن عدم عرضه تولید‌کنندگان بازار آزاد داخلی را بر هم ریخته و قیمت مشخصی از این فلزات در بازار نیست و تنها شایعات و خبرهای مختلف به افزایش قیمت‌ها دامن زده است.