طی هفته گذشته بازارهای فولادی یکی از پر فرازو و نشیب‌ترین دوران‌های بازار را پشت سر گذاشتند و علاوه بر مواد اولیه این شرایط به بازار مقاطع نیز سرایت کرد.

در این میان فراز و فرود بازار بیلت شدیدا بی‌سابقه بود و برخلاف روند صعودی در طول هفته در پایان هفته قیمت‌ها نزولی شد. به گزارش سایت مرکز خدمات فولاد ایران افزایش قیمت بیلت دو علت دارد: نخست افزایش نرخ ارز و دوم محدودیت واردات در طی ۱۰ ماه اول سال جاری.

از ابتدای سال تا کنون ۲ میلیون و ۶۷۸ هزار و ۹۱ تن بیلت به کشور وارد شده در حالی که حجم ‏عرضه در بورس فلزات یک میلیون و ۸۶۲ تن بوده است.

‏نباید فراموش کرد که بیش از ۵۰۰ هزار تن شمش توسط کارخانه‌های کوچک با ظرفیت‌‌های روزانه ۱۰۰ تن و بالاتر در کشور تولید شده که آمار رسمی ازآنها در دست نیست.

به این ترتیب سهم واردات نسبت به کل عرضه به ‏کمتر از ۵۰ درصد می‌رسد. همچنین نباید فراموش کرد که به علت مسائل اقتصادی و سیاسی حجم تقاضا بسیار پایین آمده، بنابراین افت واردات بیلت همراه با کاهش تقاضا هم بوده است.

از طرف دیگر کارخانه‌های داخلی توان افزایش ‏تولید را دارند. با فرض ثبات تقاضا دلیلی برای افزایش قیمت بیلت حداقل در خلال دو هفته آینده نیست مگر آنکه قیمت ‏ارز یا تقاضای مقاطع افزایش یابد. بعضی از دست‌اندرکاران پیش‌بینی می‌کنند قیمت بیلت وارداتی تا ۲۱۰۰ تومان ‏هم در پایان امسال برسد ولی برای رسیدن به این قیمت عوامل متعددی باید همراه شوند.‏

مهم‌ترین مساله‌ای که بازار با آن در هفته گذشته روبه‌رو بود خوش‌بینی دست‌اندرکاران نسبت به روند بازار بود، ‏همین امر باعث شد تا بیلت عرضه شده در بورس از قیمت ۱۵۷۵ تومان به ۱۶۵۳ تومان افزایش یابد در واقع در هر کیلو ‏‏۱۰۰ تومان به قیمت اضافه شد.

این امر به معنای آن است که قیمت پایه میلگرد حداقل ۱۵۰ تومان بالا رفته ‏است. انتظار می‌رود قیمت بیلت در بورس تا پایان سال دوباره با جهش ۵ درصدی روبه‌رو شود.‏

اول هفته گذشته بیلت سایز ۱۵۰ میلیمتر در بندر انزلی ‏‏۱۹۰۰ تومان پیشنهاد شد ولی از روز یکشنبه قیمت شروع به بالا رفتن کرد علت این افزایش قیمت بالا رفتن نرخ ارز ‏بود، ضمن آنکه محدودیت عرضه بیلت در بنادر شمالی روند افزایش قیمت را توجیه می‌کرد. با این حال روز یکشنبه ‏بسیاری از دست‌اندر‌کاران انتظار داشتند روزهای بعد قیمت برگردد، ولی با ادامه روند صعودی نرخ ارز قیمت به ‏رشد خود ادامه داد، تا روز چهارشنبه که معاملات بورس بسته شد قیمت شروع به کاهش کرد.

روز سه‌شنبه ‏فروشنده‌ها بیلت را کمتر از ۱۹۵۰ تومان در هر کیلو در انزلی عرضه نمی‌کردند ولی از روز چهارشنبه قیمت به ‏‏۱۹۲۰ تومان رسید و پنج‌شنبه ۱۸۹۰ تومان برای سایز ۱۵۰ میلیمتر در بندر انزلی هم پیشنهاد شد.‏

مقاطع در بازار ایران

هفته گذشته چشم‌انداز بازار مقاطع به طور کامل مبهم بود ولی بازار با این مساله خوش بینانه برخورد کرد.

بعضی نگاه‌ها معتقد بود که به علت ‏انباشته شدن خریدهای ارزان قیمت در انبارها قیمت مقاطع ثابت خواهد ماند چرا که به طور متوسط ۲۰۰ تومان ‏بالا رفته بود.

بعضی دیگر انتظار افزایش قیمت را داشتند؛ چرا که بحث افزایش یارانه‌ها به طور جدی مطرح شده به همین ‏دلیل تمایل به خرید بسیار قوی بود.

روند افزایش قیمت شمش در بورس هم به این دیدگاه کمک می‌کرد. همین امر ‏باعث شد تا ذوب آهن بتواند سبد میلگرد آجدار و تیرآهن را که در تاریخ پنجم دی ماه با قیمت ۱۶۱۴ تومان فروخته بود یک ماه بعد (چهارشنبه هفته قبل) با قیمت ۱۸۸۹ تومان بفروشد که ۲۸۹ تومان افزایش قیمت نشان می‌داد .‏

به محض بسته شدن قیمت جدید در بورس، بازار متوقف شد، موجودی‌های انباشته شده در انبارها که با قیمت ارزان ‏خریداری شده بود با اطمینان از اینکه پایه قیمت زیر ۱۹۵۰ تومان نیست به بازار سرازیر شد.

از این رو قیمت مقاطع در بازار ‏شروع به تنزل کرد تا آنجا که روز پنج‌شنبه بعضی از اقلام میلگرد تا ۱۹۵۰ تومان هم ‏پیشنهاد شد.

البته روند نزولی قیمت ارز که از سه‌شنبه بعدازظهر احساس می‌شد به این تنزل قیمت کمک کرد.

در هر ‏حال پایه قیمت میلگرد که قبل از بهمن ماه ۱۸۰۰ تومان بود در بهمن ماه به ۱۹۰۰ تومان رسید.

عده‌ای انتظار دارند ‏این قیمت تا قبل از پایان سال به ۲۱۰۰ تومان برسد. استدلال آنها این است که روند نرخ ارز صعودی است و احتمال ‏اجرای مرحله دوم هدفمندی بسیار جدی است.

البته نباید فراموش کرد که مصرف فولاد افزایش نیافته در واقع ‏افزایش قیمت‌ها در حال حاضر تنها ناشی از بالا رفتن قیمت تمام شده کالا است نه بالا رفتن مصرف. حتی با فرض ثبات نرخ ارز و عدم اجرای طرح یارانه‌ها ‏تورم ماه‌های اخیر بازار فولاد را تغییر داده است. این انتظار در ماه‌های پایانی هر سال وجود دارد و باعث رونق ‏بازار می‌شود، اما افزایش قیمت ناشی از بالا رفتن قیمت تمام شده به معنای رونق نیست بلکه پیامد آن رکود است. ‏

‏ ‏ورق در بازار ایران

بازار ورق مثل دیگر کالاها هفته ملتهبی را پشت سر گذاشت. اول هفته روند قیمت‌ها صعودی بود ولی از سه‌شنبه به ‏بعد بازار ساکت شد.

ورق گرم ضخامت ۲ میلیمتر در روز شنبه ۲۱۶۰ تومان معامله می‌شد، ولی به‌‏رغم افت قیمت، در روز پنج‌شنبه به ۲۲۸۰ تومان رسید.

دیگر اقلام ورق گرم هم روند صعودی داشتند.

محصولات ‏مبارکه در اصفهان از ۱۶۵۰ تومان در دی ماه در پایان هفته قبل به ۱۸۰۰ تومان در هر ‏کیلو رسید.

البته همانند بازار مقاطع، در بازار ورق هم از روز چهارشنبه روند قیمت‌ها نزولی بود. این مساله در مورد ورق گرم ضخامت ۱۵ میلیمتر به ‏بالا هم مشهود بود البته روند صعودی قیمت این کالاها در خلال دو هفته گذشته بسیار پرشتاب بود.

نباید فراموش کرد ‏که هنوز مبارکه و اکسین و کاویان دست به افزایش قیمت در بورس نزده‌اند در حالی که این امر اجتناب‌ناپذیر است ‏هیچ دلیلی منطقی‎‎‏ این را توجیه نمی‌کند که قیمت سبد میلگرد و تیرآهن ۱۸۸۹ تومان در بورس باشد، ولی قیمت ورق ‏گرم ۱۴۶۲ تومان.

به نظر کارشناسان این شرایط باید برعکس باشد یعنی ورق گرم به لحاظ بالاتر بودن هزینه تولید باید گران‌تر از ‏مقاطع عرضه شود.

به همین علت اکثر دست‌اندرکاران انتظار دارند هفته آینده اسلب و ورق گرم با قیمت بالاتری در ‏بورس عرضه گردد. از آنجا که واردات ورق به شدت کاهش یافته اوج‌گیری دوباره قیمت ورق منطقی است.‏

ورق سرد هم مثل دیگر اقلام فولاد اوایل هفته با صعود روبه‌رو بود ولی بعد از آن با تنزل قیمت روبه‌رو شد.

واردات ‏ورق سرد برخلاف انتظار در دی‌ماه ۸ هزار تن افزایش یافت و از ۴۷۳۵ تن در آذر ماه به ۱۲۸۸۱ تن رسید مبارکه ‏هم حدود ۱۱ هزار تن بیشتر در بورس عرضه کرد. تجار ورق سرد می‌دانند که از اول اسفند مصرف ورق سرد به ‏علت انبارگردانی مصرف‌کننده‌های نهایی آرام خواهد شد؛ بنابراین امیدوارند که در خلال یک ماه با بازار پر رونقی ‏روبه‌رو باشند، چون بسیاری از مصرف‌کننده‌ها در بالا بردن موجودی انبار خود تلاش خواهند کرد.‏ ورق گالوانیزه هم هفته گذشته تا هر کیلو ۱۰۰ تومان افزایش قیمت را تجربه کرد. نباید فراموش کرد که مصرف ورق ‏گالوانیزه از پایان بهمن اوج خواهد گرفت.‏