در تاریخ 2 ژوئن 2009 مرکز مشاوره آکسفورد اکونومیست اعلام کرد که انتظار می‌رود در سال جاری میزان تولید25/7درصد کاهش یابد، البته افزایش بازارهای نوظهور، کاهش 11‌درصدی تولید را در ژاپن، آمریکای شمالی و اروپای غربی تا حدی خنثی می‌کند.

به گفته این مرکز، به‌رغم اینکه با کند شدن این روند، این نرخ‌ها تا قبل از پایان دهه تک رقمی خواهند شد، اقتصادهای نوظهور بیش از ۷۰‌درصد از سهم رشد در میزان تولید جهان را تا سال ۲۰۲۰ به خود اختصاص خواهند داد. به نقل از آکسفورد اکونومیست تا سال ۲۰۱۰ میزان رشد باید بهبود یافته و به ۵درصد برسد.
با توجه به این مساله که میزان رشد در ژاپن، آمریکای شمالی و اروپای غربی 75/2‌درصد و رشد بازارهای نوظهور 11‌درصد خواهد بود. همچنین در میان مدت، انتظار می‌رود که این رشد در چین به 13درصد و در هند به بیش از 10درصد برسد.
«گزارشات و اعداد و ارقام نشان می‌دهند که کاهش تولید به بدترین وضعیت ممکن رسیده است». البته بازارهای اصلی نوظهور نظیر چین، هند و تایوان در حال بهبود هستند.
با شروع افزایش دوباره قیمت نفت، انگیزه نگهداری موجودی کالا (محصولات شیمیایی) افزایش می‌یابد. قیمت محصولات شیمیایی در آمریکا در سه ماه سوم سال قبل بیش از 16‌درصد افزایش نشان داد و متعاقبا با کاهش قیمت نفت روند نزولی پیش گرفت. درحال حاضر با افزایش قیمت نفت قیمت این محصولات نیز دوباره به ثبات خواهند رسید.
ریسک فروسوی (downside risk) عمده‌ای که ژاپن، آمریکای شمالی و اروپای غربی را تهدید می‌کند، سرمایه‌گذاری را به توسعه مناطق و تجدیدحیات خاورمیانه به عنوان تولیدکنندگان اصلی محصولات شیمیایی هدایت می‌کند.
سرمایه‌گذاری در این کشورها به کاهش خود ادامه داده و اجرای پروژه‌ها در مناطقی نظیر خاورمیانه به تعویق خواهند افتاد. با اینکه نرخ بهره پایین می‌باشد، اما هیچ بهبود قریب‌الوقوع و حتمی در سرمایه‌گذاری مشاهده نخواهد شد.
گزارش CEFIC از صنعت شیمیایی اروپا در سال ۲۰۱۰
به گزارش CEFIC انتظار می‌رود که در سال جاری میزان تولید محصولات شیمیایی در اروپا - به استثنای محصولات دارویی- با 11درصد کاهش مواجه شده و دوباره در سال 2010 افزایش یابد. «انتظارات حاکی از این است که در سال 2010 در مقایسه با سال 2009 با رشد 5درصدی مواجه باشیم». بحران اقتصادی فعلی لطمات شدیدی بر صنعت شیمیایی اروپا وارد نموده است. شاخص‌های اخیر نشان‌دهنده کاهشی قابل توجه در ظرفیت کاربردی و سرمایه‌گذاری می‌باشد، به علاوه بحران بر وضعیت بخش‌هایی چون مواد معدنی پایه، پتروشیمی و پلیمرها نیز تاثیر نامطلوبی گذاشته است. افت تقاضا در بازارهای پایین‌دستی، کارخانه‌ها را وادار به کاهش شدید تولید کرده و حتی برخی از آنها را به طور موقت تعطیل کرده است.
به گزارش CEFIC با گشایش دوباره کارخانه‌ها و از سر گرفتن فعالیت خطوط تولید، نشانه‌هایی از بهبود در وضعیت اقتصادی به چشم می‌خورد. کاهش اخیر ذخایر موجودی‌ها در تمام سطوح زنجیره عرضه به عنوان محرک و انگیزه‌ای برای تولید محسوب می‌شود. در مقایسه با دوران قبل از بحران میزان تولید کمتر بوده و از آنجا که همچنان میزان تقاضا بسیار ضعیف می‌باشد اطمینان زیادی به بهبود وضعیت اقتصادی موجود وجود ندارد. فعالیت اکثر بخش‌های زیرمجموعه در صنعت شیمیایی نشان می‌دهد که در سال آینده با روند رو به رشدی روبه‌رو خواهیم بود و در مقایسه با سال ۲۰۰۹ بهبود را در صنعت تجربه خواهیم کرد. پس از اولین قدم‌ها در بهبود اوضاع (ناشی از تجدید ذخیره موجودی کالا) انتظار می‌رود که میزان تقاضا در سال ۲۰۱۰ به ثبات برسد و شاهد روند افزایشی سریعی باشیم. هر چند که چند سال طول می‌کشد تا تولید صنعت به وضعیت قبل از بحران برسد.
منبع: bmicb.com