مذاکره بورس کالا با بانک مرکزی بر سر عرضه سکه طلا

ایسنا- بورس کالای ایران به مرجع شفاف قیمت نقدی سکه طلا تبدیل می‌شود.

احمد رضایی ـ مشاور مدیرعامل و مدیر قراردادهای آتی شرکت بورس کالای ایران ـ اظهار کرد: روز چهارشنبه در دیداری که با مدیرکل نشر اسکناس و مسکوکات بانک مرکزی داشتیم، تعاملات خوبی انجام شد و براساس دستور وی مقدمات معاملات سکه به صورت نقدی نیز در بورس در حال انجام است.

به گفته وی، در این برهه بورس کالا آمادگی انجام معاملات به صورت آزمایشی را دارد تا بانک مرکزی در روزهای خاصی عرضه سکه طلا را در بورس تست کرده و به اطمینان کامل برسد. وی ادامه داد: سیستم معاملاتی بورس کالای ایران آمادگی لازم را برای عرضه شفاف و قانونمند سکه تحت نظارت کامل بانک مرکزی دارد.

وی افزود: به دلیل آنکه بورس کالا محل معامله کالاهای استاندارد بوده و سکه نیز از نظر جهانی کالای بورسی است، لذا در حال بررسی نحوه اجرایی شدن آن در ایران هستیم تا زیرنظر بانک مرکزی و مطابق با سیاست‌های بانک شاهد عرضه نقدی سکه در بورس باشیم.

وی تاکید کرد: نحوه اجرایی شدن آن باید مورد مطالعه دقیق قرار گیرد و از آنجا که بانک مرکزی تولیدکننده و عرضه‌کننده سکه است، حجم، روز و ساعت معاملات را تعیین می‌کند و بورس هم بستر مورد نیاز آن را فراهم خواهد کرد.

رضایی خاطرنشان کرد: از آنجا که هم‌اکنون عرضه‌های بانک مرکزی به صورت قطعه‌های صدتایی سکه طلا است، ممکن است به همین ترتیب عرضه داشته باشند یا به هر میزانی که بانک مرکزی صلاح بداند، این کار قابل انجام است؛ زیرا بورس محل عمده برای فروش کالا است و نرخ‌گذاری خرده فروشی در اختیار صرافان است تا براساس محاسبات خود، استانداردی نسبت به نرخ تعیین شده در بورس و هزینه‌های جانبی تعیین کنند.

مدیر قراردادهای آتی شرکت بورس کالای ایران درخصوص مزایای بورس ایران گفت: سیستم بورس کشور برخلاف سیستم‌های وارداتی در بورس سایر کشورها، کاملا بومی بوده و بازار طبیعی کالا است که معاملات آن را از آشفتگی خارج کرده و از ورود کالاهای تقلبی به بازار جلوگیری می‌کند.

وی ادامه داد: با اجرای این طرح معاملات سکه در بورس به دو شیوه نقدی و قرارداد آتی انجام می‌شود و بر همین اساس، بهترین مرجع برای کشورهای خاورمیانه و حتی جهان به عنوان مبنای معاملات و قیمت خواهد بود،زیرا سکه طلا در ایران، دارای بازاری قدیمی و شناخته شده است و از سوی دیگر نزدیک به شش ماه معاملات فیوچرز آن با استقبال خوبی مواجه شده و در حال انجام است.

مشاور مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران در ادامه به «ایسنا» گفت: با توجه به سابقه درخشان بورس کالای ایران به عنوان نهاد قانونی که طی پنج سال گذشته به طور شفاف کالاهای گوناگون و دارای استانداردی را مورد معامله قرار داده، به عنوان مرجع قیمت در سراسر کشور مطرح است؛ لذا طلا نیز به راحتی و بدون نیاز به بورسی مستقل، قابل معامله در بورس کالای ایران در کنار سایر کالاها خواهد بود.

او تاکید کرد: چنانچه ضرورت ایجاد بورسی جداگانه در آینده احساس شود، پس از تجربیات سال‌های آتی این اتفاق به طور طبیعی روی می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: این روال در دنیا مرسوم است و به عنوان نمونه، چند بورس در ژاپن طی سال‌ها به وجود آمده و کار خود را در معاملات آتی و نقدی دنبال کردند و در نهایت با هم ادغام شده و در یک بورس به نام توکوم ختم شدند. همچنین در بورس‌های هند مثل MCX حداقل ۸۴ کالای متفاوت از خوراکی تا صنایع فلزی و حتی پتروشیمی و طلا معامله می‌شود.

رضایی تصریح کرد: امروزه یکی از اهداف مهم بازیگران بورس‌ها برای کاهش هزینه‌های معاملاتی و ارائه خدمات بیشتر به معامله‌گران، ادغام آنها است؛زیرا در دهه جاری در تمام کشورهای دنیا موضوع ادغام بورس‌ها (merging) مطرح است تا به افزایش معاملات در این بازارهای رسمی دست یابند.