تولید فولاد دیگر توجیه اقتصادی ندارد

گروه بورس کالا- زهرا مسافر:مشکلاتی که در سال گذشته و تداوم آن در سال جدید برای فولادسازان به وجود آورده، باعث شده تا تولید فولاد دیگر توجیه اقتصادی نداشته باشد.

در حال حاضر در پی رکود اقتصادی جهانی و افت قیمت فولاد در جهان فولادسازان بزرگ برای بقای واحدهای تولیدی خود تصمیم به کاهش تولید خود گرفته‌اند.

این در حالی است که در سراسر جهان دولت‌ها حمایت بسیار گسترده‌ای از بخش تولید خود می‌کنند، اما در کشور ما به رغم عدم حمایت از سوی دولت، تولیدکنندگان به فعالیت تولیدی خود ادامه داده و حتی به افزایش تولید نیز مبادرت می‌کنند.

صنعت کشور به مثابه موتور محرکه کشور نیازمند حمایت همه جانبه از سوی بخش‌های مختلف دولتی است تا بتوان ارزش افزوده را در کشور به سمت رشد فزاینده سوق داد.

یک تولیدکننده فولاد و محصولات فولادی باسابقه‌ای طولانی در این خصوص با «دنیای اقتصاد» به گفت‌وگو نشست که متن آن از پی می‌آید:

مدیرعامل ذوب‌آهن ملایر با اشاره به اینکه هم اکنون قیمت آهن‌آلات به کف رسیده، گفت: در حال حاضر قیمت‌ها به ناچار باید آرام و به تدریج به سمت بالا حرکت کند.

غلام عباس جعفری افزود: وضعیت فولاد داخل بستگی به اقتصاد کشورهای پیشرفته دارد.

وی با بیان اینکه سال خوبی را آغاز کرده‌ایم، تصریح کرد: البته در این میان تفاوت اندک قیمت قراضه با شمش فولادی موجب شده که تولید چندان توجیه اقتصادی نداشته باشد، از این رو به سمت فولاد آلیاژی حرکت کرده‌ایم.

مدیرعامل ذوب‌آهن آلیاژی از برنامه‌ریزی وسیعی برای تولید فولاد آلیاژی خبر داد و خاطرنشان کرد: از این رو در حال نصب خط ذوب ریخته‌گری برای تولید قطعات آلیاژی هستیم تا انرژی افزوده بیشتری ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون هزینه تولید ۲۰۰تومان است، گفت: با توجه به نرخ هر کیلو قراضه ۲۵۰ و شمش ۳۸۰تومان، تولید برای اغلب واحدها خیلی از توجیه اقتصادی برخوردار نیست.

جعفری درخصوص وضعیت آتی بازار فولاد افزود: هم‌اکنون نرخ فولاد در کشور به کف رسیده است که پیش‌بینی می‌شود شمش فولادی طی ماه‌های آتی به ۵۰۰تومان در هر کیلو برسد.

وی تصریح کرد: در شرایطی که نرخ هر کیلو شمش به ۵۰۰تومان برسد، قیمت هر کیلو میلگرد به مبلغ ۶۰۰تومان منطقی خواهد بود.

مدیرعامل ذوب‌آهن ملایر درخصوص استراتژی این شرکت در سال ۸۸خاطرنشان کرد: در سال جاری تجدیدنظر برای کاهش هزینه‌ها و استفاده از کادر قوی و متخصص از جمله استراتژی‌های ذوب‌آهن ملایر است.

وی با بیان اینکه در سال جاری در دو بخش تولید و نصب ماشین‌آلات فعالیت را آغاز کرده‌ایم، گفت: هم‌اکنون این شرکت در حال نصب ۳ خط ذوب‌آهن به صورت کامل است.

جعفری ظرفیت سه خط ذوب‌آهن در حال نصب شرکت ذوب‌آهن ملایر را ۴۵۰هزار تن و ۲ خط به میزان ۲۵۰هزار تن برشمرد و افزود: همچنین خط نوردی به ظرفیت ۲۰۰هزار تن نیز در دست اجرا است که در ۶ماه نخست امسال به بهره‌برداری خواهند رسید.

وی همچنین از راه‌اندازی خط تولید مش (شبکه میلگردی) تا ۱۰ روز آینده خبر داد و تصریح کرد: ظرفیت این خط تولید سالانه ۱۰۰هزار تن است.

مدیرعامل ذوب‌آهن ملایر از راه‌اندازی کارخانه تولید پیچ‌ومهره‌سازی تا دو ماه آینده خبر داد و گفت: همچنین،تجهیزات کارخانه تولید پوشاک وارد شده است که راه‌اندازی خواهد شد.وی با اشاره به اینکه ۶میلیون متر زمین برای ایجاد شهرک فولاد خریداری شده است، افزود: تاکنون زیرسازی ۳۰ تا ۴۰درصد این شهرک از نظر فیزیکی صورت گرفته است.به گفته جعفری، با بیان اینکه تاکنون حدود ۲۰هزار متر سوله در شهرک فولاد ملایر ساخته شده است، تصریح کرد: در حال حاضر ۳۵۰ واحد صنعتی در این شهرک به تفکیک رسیده است.

وی اظهار داشت: خطوط تولید مذکور با سرمایه شخصی وارد شده و تنها برای نصب ماشین‌آلات وارداتی از دولت تفاضای کمک کرده‌ایم که تاکنون تسهیلاتی از سوی دولت دریافت نشده است.

مدیرعامل ذوب‌آهن ملایر اظهار داشت: برای واردات ماشین‌آلات از خارج از کشور به ناچار ۲۰میلیارد تومان وام از یکی از بانک‌های خصوصی با بهره ۲۵میلیون تومان دریافت کرده‌‌ایم که فشار زیادی به این شرکت وارد شده است.

وی خواستار حمایت جدی از سوی دولت برای بخش صنعت کشور شد و گفت: در تمام دنیا حمایت زیادی از بخش صنعت به ویژه صنعت فولاد کشور می‌شود. این حمایت در کشور ما بسیار ضعیف است، از این رو فشار زیادی بر دوش صنعتگران وجود دارد.

به گفته جعفری، در شرایط سخت کنونی تولیدکنندگان بدون حمایت از سوی دولت به فعالیت خود ادامه می‌دهند، اما ادامه وضعیت موجود بسیار دشوار است و حمایت هر چه سریع‌تر دولت را می‌طلبد.