آزاده حسینی

طبق قانون جدید بازار سرمایه و ادغام بورس‌های کالایی براساس قانون، سازمان بورس و اوراق بهادار در مقام نظارت بر شرکت بورس اوراق بهادار و شرکت بورس کالای ایران قرار گرفت و در واقع شرکت‌های فوق، زیرمجموعه و در دل سازمان بورس اوراق بهادار قرار گرفتند، لذا ... این انتظار می‌رود که سازمان به هر دو فرزند خلف خود؛ یعنی شرکت بورس اوراق بهادار و شرکت بورس کالای ایران نگاهی یکسان داشته باشد، اما در دومین نمایشگاه بورس، بانک و خصوصی‌سازی این تبعیض آشکارا احساس شد؛ به طوری که در افتتاحیه و اختتامیه مراسم نمایشگاه هیچ یک از مدیران ارشد شرکت بورس کالای ایران حضور نداشتند.

در این نمایشگاه حتی از شرکت بورس کالای ایران تقدیر و تشکر نیز نشد. این درحالی است که تقریبا از تمامی غرفه‌داران و حاضران و فعالان در نمایشگاه نامی برده شد.

این بی‌اعتنایی به بورس کالا در حالی صورت می‌گیرد که با وجود بحران بزرگ اقتصادی در سطح جهانی بورس کالا هنوز در حال پیشروی و رشد در حجم وارزش مبادلات است.

لذا شایسته بود به واسطه همین عملکرد مثبت از بورس کالا و مدیران این شرکت تقدیر می‌شد.

جای خالی مدیران بورس کالا در افتتاحیه و اختتامیه دومین نمایشگاه بورس، بانک و خصوصی‌سازی را می‌توان از دو بعد نگاه کرد؛ یکی اینکه شرکت بورس کالا به واسطه عملکرد ضعیف و پایین خود و اطلاع‌رسانی ضعیف توان حضور در یکی از بزرگ‌ترین اتفاقاتی را که می‌توان در بازار سرمایه برشمرد، نداشته و دیگر اینکه سازمان بورس هرگز نتوانسته شرکت بورس کالا را نیز همچون شرکت بورس اوراق بهادار با یک چشم بنگرد. اما نکته مهم این است، غفلت و یا عدم حضور مدیران بورس کالا با هر دلیلی جای تاسف بسیار دارد و انتظار فعالان بازار سرمایه به خصوص در روزهای پایانی سال و شرایط بحرانی اقتصادی حضور مسوولان و دلگرمی‌های مدیران شرکت‌ها است، به خصوص که فعالان و کارگزاران حاضر در بورس کالا این روزها به واسطه شرایط پیش آمده مسوولیت سخت‌تری عهده‌دار شده‌اند. سیر نزولی شاخص بورس اوراق و پایین آمدن حجم مبادلات سهام در بورس اوراق بهادار خود گویای این مساله است و تنها کافی بود به وجهه جهانی بورس کالا توجه بیشتری می‌شد. روزگاری که مسوولان بورس‌فلزات را راه‌اندازی کردند با تفکر و نگاهی بین‌المللی این بورس افتتاح شد. چه بر سر بورس کالا آمده که با وجود رشد و صعود در حجم و فروش مبادلات و تنوع محصولات پذیرش شده آن چنان کوچک و خرد دیده می‌شود، آیا مسوولان هنوز فرصت دیدن رشد و بزرگ‌شدن این فرزند ۵ ساله خود را پیدا نکرده‌اند. فراموش نکنیم بورس فولاد ما هنوز هم اولین بورس فولادی دنیا است و بورس‌فلزات لندن با تجربه ۱۴۰ ساله نتوانسته پای تمامی محصولات فولادی را به رینگ مبادلاتی باز کند. اگر این دید و نگاه از زاویه بالا به بورس کالا ادامه پیدا کند، دیگر نمی‌توان انتظار رشد و توسعه فرزند دیگر این نهاد یعنی بورس نفت را داشت. این درحالی است که طی یک سال اخیر ورود محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی تجربه تقریبا موفقی برای فعالان این بازار بوده است.