بازنگری در دستورالعمل رینگ صادراتی و آیین‌نامه پذیرش

عکس: مهدی قمی

گروه بورس‌کالا - هادی خسروی: بازنگری در دستورالعمل رینگ صادراتی و آیین‌نامه پذیرش در دستور کار بورس کالا قرار گرفت. روز گذشته در محل تالار معاملات بورس کالا سمینار آموزش آشنایی اعضای اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت‌و‌گاز و پتروشیمی برگزار شد و طی آن خبر بازنگری در دستورالعمل رینگ صادراتی و آیین‌نامه پذیرش اعلام شد. در ابتدای این سمینار محمد زنگنه، مدیر مطالعات اقتصادی و برنامه‌ریزی آموزشی بورس کالا، درباره نقش اقتصادی بورس‌های کالایی و بورس‌های جهانی نکاتی را ذکر کرد.

وی گفت: اهمیت قیمت‌گذاری در دنیایی که تولیدکنندگان به دنبال سودآوری هستند، حائز اهمیت است و بورس‌ها در دنیا به این مقوله می‌پردازد.

زنگنه با اشاره به اهمیت بازارهای کارآمد در جهان گفت: بازار کارآمد به بازاری گفته می‌شود که در آن هزینه‌ها به حداقل برسد و در کنار آن قیمت‌ها منصفانه و نشان‌دهنده عرضه و تقاضای واقعی بازار باشد، همچنین فعالیت در بازار برای همه آزاد و تضمین خرید وجود داشته باشد.

او در ادامه گفت: بورس، بازاری است که تمام این مسائل در آن رعایت شده و هزینه‌ها و نقدشوندگی بالایی دارد و بورس‌های کالایی برای پاسخگویی به این نیازها شکل گرفته است.وی تصریح کرد: در بررسی‌های انجام‌شده و در میان ۲۰ بورس معتبر دنیا ۹ بورس در کشورهای در حال توسعه شکل گرفته است و همین موضوع از تاثیر بورس‌های کالایی در شکوفایی اقتصادهای جهانی خبر می‌دهد.

بورس کارگزار محور

در ادامه این جلسه محمود غفاری، مدیر تالار معاملات بورس کالا درباره مکانیزم انجام معاملات توضیحاتی داد و گفت: فعالان بازار در عمل با شرکت بورس کالا در ارتباط نیستند و در واقع آنها تنها از طریق کارگزار با بورس ارتباط برقرار می‌کنند و تمام مراحل انجام معامله توسط کارگزار صورت می‌گیرد.

وی به نقش ناظر بازار در رینگ اشاره کرد و گفت: نقش ناظر در زمان حراج معاملات و در مواقعی که نرخ پایه برای محصولی بالا در نظر گرفته شود پررنگ‌تر است و ناظر بازار با بررسی‌ها و مطابقت نرخ محصول با قیمت‌های جهانی تذکراتی را به فروشنده خواهد داد.

بازنگری در دستور‌العمل معاملات رینگ صادراتی

عباس یعقوبی، مدیر اتاق پایاپای بورس کالا سخنران بعدی این جلسه بود. وی درباره مکانیزم تسویه و تحویل در بورس کالا توضیحاتی داد. او درباره رینگ صادراتی رینگ پتروشیمی گفت: دستورالعمل رینگ صادراتی در حال تغییر و بازنگری است و جلساتی در همین زمینه در بورس کالا برگزار شده و جزئیات آن به زودی منتشر خواهد شد. نامداری، مدیر فنی بورس کالا سخنران بعدی این جلسه بود که به فرآیند پذیرش کالا در بورس پرداخت و گفت: کالایی در بورس پذیرش می‌شود که منطبق بر بازار و تداوم عرضه داشته باشد.

وی گفت: پذیرش از مهم‌ترین فرآیندهای بورس کالا است و به همین منظور هیاتی متشکل از سازمان بورس و بورس کالا در خصوص پذیرش تصمیم‌گیری می‌کنند.

نامداری اظهار داشت: در یک سال فعالیت بازار پتروشیمی بیشترین فشار کاری هیات پذیرش معطوف به پذیرش کالای پتروشیمی بود و هیات پذیرش تلاش خود را برای پذیرش هر چه سریع‌تر کالاهای پتروشیمی انجام داد و تا پایان سال گزارش پذیرش کالا را منتشر خواهیم کرد. سپس رضایی مجری طرح معاملات آتی، آینده این معاملات سخنرانی کرد. وی گفت‌: معاملات قرارداد آتی در حال حاضر برای محصول طلا و مفتول انجام می‌گیرد و با پذیرش کالای پتروشیمی در حال بررسی قرارداد آتی برای انجام معاملات آتی این محصولات هستیم.

در پایان سمینار آموزشی بورس کالا جلسه پرسش و پاسخی با مشارکت صادرکنندگان و مسوولان بورس برگزار شد، شرکت‌کنندگان در این سمینار سوالاتی را درباره امکان عرضه کالای غیراستاندارد و درصد عرضه محصول از کل تولید و زمان تسویه معاملات سلف مطرح کردند و به لزوم بازرسی از سوی بورس برای واحدهای عرضه‌کننده مبتنی بر فروش محصولات در بورس و فروش محصولات خارج از بورس با قیمت‌های پایین‌تر تاکید کردند.

نامداری در پاسخ به سوال فروش کالای غیراستاندارد و درصد عرضه محصولات گفت: کالاهای پذیرش شده در بورس هر کدام استاندارد تولید خواهد داشت و بر اساس مصوبه هیات دولت عرضه‌کنندگان تمام محصولات خود را می‌بایست در بورس عرضه کنند.

یعقوبی درباره سوال زمان تسویه حساب معاملات سلف گفت: تعیین زمان‌بندی تسویه حساب معاملات سلف در بورس در حال بررسی است. شرکت‌کنندگان در این جلسه معتقد بودند که الزام فروش و نظارت بر فروش محصولات پتروشیمی به طور کامل در رینگ باید صورت گیرد و در پاسخ به این سوال و درخواست، مسوولان بورس چنین پاسخ دادند که عرضه‌کنندگان موظف به عرضه کلیه محصولات در رینگ هستند و اگر تخلفی از سوی شرکت صورت گیرد سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر می‌بایست با متخلفین برخورد کند و نمایندگان بورس اعلام کردند که در مورد نحوه عرضه و میزان عرضه به سازمان بورس گزارش‌هایی را ارائه دادیم.

یکی از شرکت‌کنندگان باز هم سوال پرسید؛ عرضه‌کننده‌ای چندین مرتبه اقدام به عرضه محصولات خود با نرخ‌های بالا کرد، در مقابل اگر خریداری نداشته باشد، تکلیف چیست؟ در پاسخ به این سوال نامداری گفت: بازنگری در آیین‌نامه پذیرش و نحوه پذیرش و میزان تعهدات فروش بر اساس حجم فروش محصولات در دستور کار هیات پذیرش قرار گرفته است و در صورت تایید سازمان بورس تا ابتدای سال آینده آیین‌نامه پذیرش و بازنگری در پذیرش برخی محصولات اعلام می‌شود.

بنابر این گزارش، سمینار یک روزه آموزشی از سوی اداره آموزش بورس کالا در حالی برگزار شد که این حرکت بورس کالا برای ترغیب صادرکنندگان و آشنایی فعالان پتروشیمی از مزیت‌های بورس به شمار آمده و به گفته مسوولان بورس کالا و برگزارکنندگان، این سمینارها در آینده نیز تداوم خواهد یافت.