ایسنا- فاز اول بورس نفت که با راه‌اندازی رینگ محصولات پتروشیمی ورود قیر، پلی‌اتیلن، اسلاگ واکس و PVC شکل گرفت، اما چون هنوز ابتدای کار است، ایرادات زیادی دارد و شرکت‌های پتروشیمی چون جم، امیرکبیر و اراک با کیفیت‌های مختلف تولیدات خود را وارد بورس کردند و بحران جهانی نیز تاثیرات کمتری روی فرآورده‌های پتروشیمی نسبت به مس، آلومینیوم و فولاد داشت. محمد حسن‌نژاد، مدیر کارگزاری رضوی اظهار کرد: مشکل این رینگ، حرفه‌ای نبودن خریداران است، به طوری که خریداران و فروشندگان آهن و فولاد بورس، دلالان و بنکداران بزرگ هستند، اما در پتروشیمی تقاضاها بسیار محدود بوده و ارزش معامله بسیار کمتر از رینگ فلزی است و دلالان از نداشتن دانش معامله‌گری این افراد سوء استفاده کرده و قیمت‌ها نظیر محصولات فلزی به دقت اعلام نمی‌شود و قیمت عرضه‌های شرکت‌ها نظیر بازرگانی پتروشیمی با توجه به میانگین قیمت بازار است.

او با اشاره به اینکه اغلب خریداران بورس تولیدکننده، هستند ، افزود: هر چه رینگ فولادی سعی در کاهش قیمت‌ها متناسب با روند قیمت‌های جهانی دارد، قیمت‌ها از سوی دلالان به صورت صوری بالا می‌مانند و به همین دلیل اعلام می‌شود که شاهد تاثیر چندانی از رکود جهانی نیستیم و مصرف‌کننده نهایی هم از بورس کالا سر در نمی‌آورد و وظیفه اصلی بورس که کشف عادلانه است به طور واقعی انجام نمی‌پذیرد.

حسن‌نژاد خاطرنشان کرد: هنوز خریداران پتروشیمی در زمینه بورس متخصص نشده‌اند و حجم سفارش‌ها و کف تقاضا در سطح پایینی تعیین شده است به همین دلیل خریداران، به راحتی قیمت‌های بالا را برای معامله می‌پذیرند. به منظور رفع این مشکل شرکت بازرگانی پتروشیمی هر هفته سمینار برای آگاهی خریداران برگزار می‌کند.

مدیر کارگزاری رضوی در ادامه به راه‌اندازی بورس بین‌المللی نفت اشاره کرد و گفت: بازار تولیدات محصولات پتروشیمی به دلیل نزدیکی به نیاز مصرف‌کنندگان داخل، محدود به نیاز داخلی است اما بازار بین‌المللی قیمت نفت به طور ثانیه‌ای تغییر می‌یابد و با وجود انواع معاملات فیوچرز، اسپات و غیره حضور شرکت‌های بزرگ بین‌المللی، حجم معاملات بالا بوده و محل تحویل تولیدات نیز به طور جدی مطرح نیست.

وی افزود: هنوز افراد متخصص و سیستم نرم‌افزاری مورد نیاز برای بورس بین‌المللی وجود ندارد و کار با ساختار کنونی به مشکل برخورد می‌کند و هنوز پالایشگاه‌ها خصوصی سازی نشده‌اند تا به خرید محصول از سایر بورس‌ها اقدام کنند و معدود پالایشگاه‌های بخش خصوصی هم به صورت کارمزدی فعالیت می‌کنند که در سطح بازار جهانی نیست.

به گفته او، برای دستیابی به این هدف نیاز است در تمامی جنبه‌ها با دنیا هماهنگ شویم و البته مسائل شرعی معاملات نیز باید در نظر گرفته شود.

حسن‌نژاد در مورد روند فعالیت تالار بورس کیش گفت: در کیش مشکل دستیابی به نیروی انسانی متخصص وجود دارد و در حال حاضر سهامی در آن معامله نمی‌شود و در آنجا تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان حضور ندارند. این تالار به دلیل آنکه در منطقه آزاد تجاری وجود داشت به عنوان بخش تاییدکننده معاملات و نه معامله‌گر راه‌اندازی شد.

او در پایان در مورد جایگاه بورس نفت ایران در جهان اظهار کرد: در بورس‌های جهان، عمده محصولات به صورت مواد پایه‌ای معامله شده و نظیر بورس کالای ایران مواد در گروه‌های جزء، رده‌بندی نشده‌اند و هر بازار مشتری خاص خود را دارد.