پلیمری‌های پرحاشیه رینگ پتروشیمی

عکس: نگار متین نیا

گروه بورس کالا- هادی خسروی‌فر: معاملات گروه پلیمر رینگ پتروشیمی در ماه جاری از پرحاشیه‌ترین معاملات این رینگ بود. در معاملات ماه جاری به دلیل افزایش تقاضا برای پلی‌استایرن سایزهای مختلف این محصول با افزایش قیمت روبه‌رو شد.

در هفته اول بهمن ماه پلی‌استایرن مقاوم تولیدی پتروشیمی تبریز با قیمت ۷هزار و ۵۳۰ریال در هر کیلو بر روی تابلو رفت که تقاضای بالای بازار باعث شد این محصول تا نرخ ۱۱هزار و ۵۱۱ریال نیز افزایش یابد. درست یک هفته بعد یعنی در هفته دوم همین محصول بار دیگر در رینگ عرضه شد و فروشنده نیز باز هم با قیمت پایه ۷هزار و ۵۳۰ریال محصول را به روی تابلو برد.

درحالی که انتظار بازار در معاملات ۱۶ بهمن این بود که نرخ پایه از سوی فروشنده با توجه به روند رو به رشد نرخ این محصول، بالاتر تعیین شود، اما تعیین قیمت پایین از سوی فروشنده این اقدام برای کنترل قیمت و جلوگیری از افزایش بیشتر قیمت اعلام شد.با این حال به رغم تعیین نرخ پایه پایین قیمت این محصول از ۷هزار و ۵۳۰ریال تا مرز ۱۳هزار ریال در هر کیلو بالا رفت.افزایش قیمت این محصول در رینگ باعث شد که بحث تعیین سقف قیمت در بازار پتروشیمی بیش از پیش مطرح شود که برخی از کارشناسان نیز آن را بی‌منطق اعلام کردند.

«۱۵۴۰» و افزایش ۴۰۰تومانی

بنابراین گزارش پلی‌استایرین معمولی (۱۵۴۰) پتروشیمی تبریز در ماه جاری تنها در ۹ بهمن بر روی رینگ آمد که یک هزار تن از این محصول با نرخ پایه ۶هزار و ۵۸۴ریال عرضه شد و تقاضای بالا برای این محصول قیمت را تا ۱۰هزار و ۲۲۲ریال بالا برد.

هشیاری بازار در خرید «۶۵۵۸»

برخلاف پلی‌استایرن که با نرخ ثابت طی ماه جاری عرضه شد ، عرضه پلی وینل کلراید ۶۵۵۸ در چهار عرضه در دو نوبت نرخ پایه ثابت مانده و در دو عرضه بعدی نرخ پایه در هر روز افزایش یافت.این محصول در دوم بهمن‌ماه با نرخ پایه ۵هزار و ۸۷۲ ریال بر روی تابلو آمد و تقاضای بالای بازار باعث شد نرخ نهایی این محصول تا ۶هزار و ۵۵۵ ریال بالا رود. در ۷ روز بعد این محصول باز هم با قیمت ۵هزار و ۸۷۲ ریال در رینگ عرضه شد و حجم تقاضای وارد شده به سیستم های کارگزاران باعث شد این محصول در نهایت با نرخ ۷هزار و ۴۴۴ ریال به دست خریداران برسد.بر اساس مار معاملات پلی وینل کلراید ۶۵۵۸ تولیدی پتروشیمی بندر امام در ۱۵ بهمن‌ماه با تغییر در نرخ پایه و به میزان ۵هزار تن در رینگ پتروشیمی عرضه شد. قیمت پایه فروشنده برای این محصول ۵هزار و ۹۳۳ریال در نظر گرفته شد که در این روز عرضه جوابگوی تقاضای بازار بود و قیمت محصول نیز افزایش نیافت.بنابراین گزارش درست ۲۴ ساعت بعد، این محصول تولیدی پتروشیمی بندر امام بار دیگر با یک هزار و ۵۰۰ تن برای عرضه به رینگ آمد و طی یک روز قیمت پایه این محصول با افزایش ۲هزار و ۳۰۰ ریالی با نرخ ۸هزار و ۲۳۳ ریال عرضه شد. در مقابل تقاضای پایین خریداران و نرخ‌های پیشنهادی برای این محصول باعث شد که بالاترین رقم فروش این محصول در ۷هزار و ۲۴ ریال ثبت شود.مجموع آمارهای ارائه شده در بالا نشان می‌دهد که نرخ‌گذاری محصولات برای عرضه‌های اولیه با توجه به نیاز بازار تعیین نمی‌شود و مکانیزم عرضه و تقاضا در بازار قیمت محصولات را به رقمی که منطق بازار اجازه دهد می‌رساند.