خبرگزاری فارس- دبیر انجمن صنایع ریخته‌گری با بیان اینکه تنها ۷۰درصد ظرفیت این صنعت فعال است، گفت: هم‌اکنون شمش آلومینیوم داخلی ۷۰درصد بالاتر از قیمت‌های جهانی عرضه می‌شود که ادامه این روند تعطیلی برخی واحدهای ریخته‌گری را باعث خواهد شد.

عبدالحمید قدیمی اظهار داشت: حدود شش‌درصد قیمت تمام شده صنعت ریخته‌گری به مصرف برق اختصاص دارد که در صورت افزایش پلکانی قیمت انرژی، هزینه تولید این صنعت شش‌درصد بالا خواهد رفت.

وی ادامه داد: هم‌اکنون برخی از صنایع از جمله واحدهای تولید آلومینیوم و فرو آلیاژ‌ها به‌‌رغم برخورداری از یارانه برق، محصول خود را با قیمت‌های بالایی به صنایع پایین‌دستی عرضه می‌کنند و هیچ نهادی برای کنترل قیمت آنها وجود ندارد. وی با بیان اینکه آلومینیوم و فروآلیاژ در ایران ۷۰درصد بالاتر از قیمت‌های جهانی فروخته می‌شود، گفت: در صورتی که وضعیت فعلی ادامه داشته باشد تا پایان سال برخی از واحدهای صنایع وابسته به صنعت آلومینیوم از جمله صنعت ریخته‌گری تعطیل خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه صنعت ریخته‌گری از واقعی شدن قیمت برق استقبال می‌کند، تصریح کرد: عدم اعمال کنترل قیمت برخی تولیدات صنعتی از سوی وزارت صنایع مشکلاتی را برای دیگر صنایع ایجاد و شرایط رقابت را برای تولیدکنندگان داخلی دشوار می‌کند.

به گفته قدیمی، در حال حاضر قیمت برخی قطعات ریخته‌گری تولید کره از قیمت شمش آلومینیوم تولید ایرالکو پایین‌تر است و این مساله ادامه تولید را برای صنعتگران با سختی روبه‌رو کرده است.

وی با بیان اینکه شرکت‌های بزرگ دولتی به منظور کسب سود به‌دنبال افزایش تعرفه واردات شمش آلومینیوم هستند، اضافه کرد: این در حالی است که چنین صنایعی از برق یارانه‌ای با بهای یک چهارم قیمت‌های جهانی استفاده می‌کنند.

دبیر انجمن صنایع ریخته‌گری با اشاره به تامین ۸۰ تا ۹۰درصد ماده اولیه مورد نیاز برخی واحدهای ریخته‌گری از طریق تولیدات داخلی اظهار داشت: حدود ۷۰درصد قیمت تمام شده این واحدها به آلومینیوم و در برخی موارد نیز تا ۴۰درصد بهای فروش کالا به فروآلیاژ‌ها اختصاص دارد.

وی افزود: هم‌اکنون ۷۰۰ واحد ریخته‌گری آلومینیوم در کشور وجود دارد که به تنهایی قادر به خرید مواد اولیه خود از بازارهای جهانی نیستند و ناچارند این مواد را از داخل خریداری کنند. قدیمی با بیان اینکه تنها ۷۰درصد ظرفیت واحدهای ریخته‌گری کشور فعال است، گفت: در برخی از واحدها انباشت قطعات تولیدی را داشته‌ایم که یکی از دلایل آن وجود رکود در بخش‌های مختلف اقتصادی کشور است.