گودال تقاضای نفت و سقوط فلزات

محمدحسین بابالو

در حالی که کشورهای عضو اوپک با بزرگ‌ترین کاهش تولید خود سعی در افزایش قیمت نفت کردند قیمت این کالای استراتژیک یا موتور محرک اقتصاد جهانی کاهش کم‌سابقه را تجربه کرد. از این رو در آغاز هفته جدید و پایان سال ۲۰۰۸ و نزدیکی به تعطیلات، بازار فلزات نیز دستخوش تغییراتی خواهد شد.

به گزارش سایت خبری بلومبرگ، قیمت نفت در کنار تلاش اوپک برای پایداری قیمت‌ها به گودال تقاضا فرو افتاده و بزرگ‌ترین کاهش هفتگی قیمت را در ۵ سال گذشته تجربه کرده است. با توجه به بزرگ‌ترین کاهش تولید در ۱۰سال گذشته قیمت نفت ۳۳درصد کاهش یافته است، چون تجار گمان می‌کنند تقاضا باز هم کاهش یابد. به گفته آدام زیمنسکی از تحلیلگران بانک دویچه‌وله تقاضا برای نفت ممکن است به سطح تقاضای سال ۱۹۸۳ کاهش یابد.

به گفته تینا سالوتد از تحلیلگران نفت بانک نوردا کاهش تقاضا بیش از کاهش ضعف اقتصاد جهانی در سال آینده خواهد بود. هم‌اکنون نفت خام برای تحویل در ژانویه برابر با ۳۶دلار بر هر بشکه و با ۰۶/۰درصد کاهش در تالار بورس نیویورک مبادله شد. قراردادها در این هفته ۲۲درصد کاهش یافته است. این در حالی است که قیمت‌ها از ۱۱جولای و نفت ۲۴/۱۴۷ دلار ۷۵درصد کاهش یافته که پس از ۶سال افزایش متوالی قیمت‌ها به وقوع پیوسته است. روز جمعه آخرین روز معاملات ژانویه بود. به گفته علی النعیمی وزیر نفت عربستان در اجلاس لندن سقوط قیمت‌های نفت تهدیدی برای سرمایه‌گذاری و تلافی این ویرانی خواهد بود. بسیاری از پروژه‌های افزایش ظرفیت نفت یا متوقف یا با تاخیر صورت خواهد گرفت.

موارد ذکر شده آخرین اخبار از بازار نفت به نقل از سایت خبری بلومبرگ بود. در خصوص بازار فلزات باز شرایط کاملا مبهم و سردرگم است. پس از اندکی افزایش قیمت شاهد کاهش مجدد قیمت‌ها بوده‌ایم. با توجه به بازار نفت کاهش بیشتر قیمت‌ها متصور خواهد بود.

هم‌اکنون قیمت غالب فلزات به کف یا نزدیک به کف رسیده است. تولیدکنندگان نیکل، روی، سرب و بالاخص بیلت و تجار قراضه با کمترین حجم فعالیت می‌کند.

ضعف تقاضا، ترس از آینده، بالا بودن موجودی انبارها، کاهش چشمگیر رشد اقتصاد جهانی در کنار سرمایه‌گذاری‌های گذشته که به تقدم عرضه به تقاضا انجامیده است شرایط بنیادی بازار است. ترس مهم‌ترین فاکتور این بازار و در راس عوامل غیربنیادین قرار گرفته است. هم‌اکنون ساده‌ترین برآورد از شرایط بازار کاهش قیمت خواهد بود. اینکه به دلیل کاهش قیمت نفت قیمت‌ها کاهش خواهد داشت، پاسخی سطحی و غیرکارشناسی است. هم‌اکنون برخی از فلزات بالای قیمت تمام شده و گروهی کمتر از قیمت تمام شده معامله می‌شوند. این مطلب به ظاهر ساده که تعیین کف قیمت‌ها را با خطای مطلوبی نشان می‌دهد کلید تفسیر شرایط آتی بازار است. در خصوص تحلیل‌های بنیادی در شرایط فعلی بهترین شیوه تحلیل این‌گونه بوده که در پاره‌ای از موارد نیاز به تخصص و تجربه بالایی داشته تا بتوان با تغییرات بازار روند تغییر قیمت تمام‌ شده را برآورد نمود. هم‌اکنون موجودی انبارها برای بسیاری از فلزات بسیار بالا است و تقریبا در ۵ سال گذشته بی‌سابقه است. این مطلب روند کاهشی قیمت‌ها را به دلیل فاصله عرضه و تقاضا مشخص می‌کند. بنابراین انتظار تغییر قیمت سریع رو به بالا بعید به نظر رسیده و قیمت‌ها در یک حوزه مشخص فعلی متغیر خواهد بود. اگر فلزات را به دو بخش زیر قیمت تمام شده و بالای قیمت تمام شده تقسیم‌بندی کنیم، می‌توان گفت که با توجه به روند کاهشی تقاضا در کنار موجودی بالای انبارها و البته کاهش تولید باز تا سطح قیمت تمام شده نیز برای کاهش قیمت فضا موجود است.