شمش فولاد تا یک ماه بر روی 440دلار ثابت می‌ماند

زهرا مسافر

پس‌از طی یک دوره روند نزولی هم اکنون قیمت شمش و محصولات نهایی فولاد در کشور واقعی شده‌است.

حمیدرضا طاهری‌زاده واردکننده شمش فولادی با بیان مطلب فوق گفت: چنانچه در شرایط کنونی تولیدکنندگان نسبت به خرید شمش اقدام و آن را به محصول نهایی تبدیل کنند به علت مناسب بودن نرخ‌ها با ضرر مواجه نمی‌شوند.

وی هم اکنون نرخ هر تن شمش در بنادر شمالی را ۴۴۰دلار و در بنادر جنوبی ۴۳۰دلار اعلام کرد و افزود: هر کیلو شمش فولاد در بازار داخل نیز به قیمت ۵۲۰ تومان به فروش می‌رسد.

این واردکننده شمش فولاد در خصوص وضعیت آینده بازار فولاد، تصریح کرد: قیمت بیلت تا ۱۵ ژانویه و پس از تعطیلات روی نرخ‌های کنونی ثابت خواهد ماند.

به گفته وی احتمال رشد نسبی اندک فولاد پس از پایان تعطیلات ژانویه دور از انتظار نیست.طاهری‌زاده خاطرنشان کرد: سالانه ۱۰میلیون تن کمبود شمش در بازار داخل وجود دارد، این در حالی است که میزان مصرف کشور ۲۲میلیون تن است.

وی اظهار داشت: سالانه ۱۰میلیون تن کسری شمش فولاد داخل از طریق واردات تامین می‌شود که از این میزان حدود ۵میلیون تن از طریق بخش‌خصوصی و ۵میلیون تن از سوی بخش دولتی تامین می‌شود.

این واردکننده شمش فولاد با اشاره به اینکه میزان واردات در سال جاری حدود ۲۰ تا ۳۰درصد کاهش یافته است، گفت: در ۶ ماهه دوم امسال به علت ضررهای بسیاری از تجار واردات شمش با کاهش مواجه شده است.

وی افزود: دولت برای حمایت از صنعت فولاد کشور بهتر است به تجار و کارخانه‌های تولیدکننده‌ای که معوقه بانکی ندارند تسهیلات ارائه دهد.

وی تصریح کرد: اگر دولت تدابیری اتخاذ کند که تجار و واردکنندگان در کنار صنعتگر قرار گیرند، چرخه فولاد کامل‌تر شده و مصرف‌کنندگان آسیب‌ کمتری می‌بینند.

به گفته وی، دولت باید با تشکیل جلساتی ویژه تدابیری را اتخاذ کند تا تجار و تولیدکنندگان در کنار هم قرار گیرند نه مقابل هم.

طاهری‌زاده در خصوص وضعیت تعرفه فولاد در کشور خاطرنشان کرد: تعرفه واردات فولاد نباید افزایش یابد زیرا که نوسان نرخ تعرفه موجب تشنج در بازار داخل می‌شود.

وی گفت: با رشد تعرفه‌ها کارخانه‌های داخلی تولیدکننده نمی‌توانند با تولیدکنندگان خارجی رقابت کنند و بستر برای این امر فراهم نمی‌شود. این واردکننده شمش فولاد افزود: نرخ کنونی تعرفه واردات فولاد مناسب است و نباید افزایش یابد.

وی کیفیت محصولات فولادی تولید داخل را نسبت به مشابه خارجی مطلوب‌تر دانست و تصریح کرد: اما از نظر قیمت، محصولات فولادی داخلی از مشابه خارجی با احتساب تمام هزینه‌های جانبی ۵درصد گران‌تر است.

وی در خصوص پیش‌بینی وضعیت آینده آهن در کشور تصریح کرد: بازار آهن از دو ماه آینده یعنی از ۱۵ بهمن ماه بهتر خواهد شد.

به گفته طاهری‌زاده، طی دو ماه آینده پیش‌بینی می‌شود که بازار آهن بازاری رو به رشد نباشد و قیمت‌ها ثبات پیدا خواهد کرد و در این بازار امنیت کارخانه‌های تولیدکننده نیز حفظ می‌شود.