2 راهکار وزارت صنایع و معادن برای حمایت از فولادسازان

ایسنا- در حالی که چند روز پیش پیشنهاد وزارت صنایع و معادن مبنی بر افزایش تعرفه واردات فولاد در کمیسیون ماده یک مورد پذیرش اعضا قرار نگرفت، این وزارتخانه همچنان بر اجرای پیشنهاد خود تاکید داشته و خواستار افزایش تعرفه واردات فولاد به کشور است.

در همین زمینه مدیرکل دفتر صنایع الکتریکی و فلزی وزارت صنایع و معادن گفت: وزارت صنایع و معادن بر افزایش تعرفه واردات فولاد به کشور اصرار دارد و با وجود این‌که این پیشنهاد در کمیسیون ماده یک مورد پذیرش قرار نگرفت، اما باز هم روی پیشنهاد خود اصرار می‌کنیم.

حمید وطن‌دوست با اشاره به این‌که در کمیسیون ماده یک دید صنعتی و تولیدی وجود ندارد، عنوان کرد: تا افق ۱۴۰۴ و در راستای اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی باید تولید فولاد خام کشور به ۴۰ میلیون تن و مصرف سرانه آن به ۴۰۰ کیلوگرم برسد، بنابراین شرایط باید برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در صنعت فولاد فراهم شود؛ این در حالیست که در شرایط فعلی بخش خصوصی عملا انگیزه چندانی برای فعالیت در صنعت فولاد ندارد.

این مقام مسوول با بیان این‌که وزارت صنایع و معادن خواستار افزایش تعرفه واردات فولادهای ساختمانی به کشور مانند تیرآهن و میلگرد به ۱۵ تا ۲۰ درصد شده بود، یادآور شد: کشورهای دیگر نیز تاکنون بارها برای حمایت صنعت فولاد خود از اهرم تعرفه استفاده کرده‌اند.

وی توضیح داد: وزارت صنایع و معادن ابتدا پیشنهاد افزایش پلکانی تعرفه واردات فولاد و سپس پیشنهاد افزایش مقطعی این تعرفه را به کمیسیون ماده یک ارائه کرد که متاسفانه هیچ‌یک از این دو پیشنهاد مورد موافقت اعضای کمیسیون قرار نگرفت.

وطن‌دوست با بیان این‌که فرصت‌ها برای حمایت از صنایع فولادی کشور در حال از دست رفتن است، یادآور شد: در حال حاضر به غیر از افزایش تعرفه باید به دو شیوه از صنایع فولاد حمایت کرد. یکی این‌که باید زمینه برای صادرات تولیدکنندگان فولاد کشور فراهم شود و دیگر این‌که با توجه به این‌که بسیاری از واحدهای فولادی متعلق به بخش خصوصی به بانک‌ها بدهکار بوده و مدت سررسید وام‌ها فرا رسیده است، بانک‌ها باید به این نکته توجه داشته و به واحدهای فولادسازی برای بازپرداخت بدهی خود مهلت بیشتری بدهند.

مدیرکل دفتر صنایع الکتریکی و فلزی وزارت صنایع و معادن با اشاره به این‌که بازار جهانی و قیمت این کالا قابل پیش‌بینی نیست، اظهار کرد: در مقطعی از سال جاری که قیمت جهانی فولاد افزایش یافته بود، واحدهای فولادی کشور به دلیل در اختیار نداشتن نقدینگی لازم نتوانستند به میزان کافی تولید و فروش داشته باشند که از این بابت ضرر کردند. در حال حاضر نیز که قیمت‌های جهانی فولاد کاهش یافته، واحدهای فولادی کشور باز هم در حال ضرردهی هستند.

این مقام مسوول اضافه کرد: با وجودی که کاهش قیمت فولاد به نفع صنایع پایین‌دستی فولاد از جمله صنایع لوازم خانگی است، اما باید در نظر داشت که به وجود آمدن مشکل برای صنعتی مانند فولاد می‌تواند بحران‌های کارگری زیادی را به دنبال

داشته باشد.

گفتنی است،‌ چند روز پیش معاون اول رییس جمهور از چاره‌اندیشی دولت برای حل مشکل صنایع فولاد کشور خبر داده بود.

پرویز داودی ابراز امیدواری کرده بود که بتوانیم تقاضای بخش فولاد کشور را با بودجه‌های عمرانی و تخصیص بودجه به این بخش پوشش دهیم تا مشکلات صنعت فولاد نیز برطرف شود.

هرچند صاحبان صنایع فولاد تاکنون از این چاره‌اندیشی دولت ابراز بی‌اطلاعی کرده‌اند.

بر اساس آخرین گزارش موسسه بین‌المللی آهن و فولاد، تولید فولاد خام در ۶۶ کشور جهان طی ماه اکتبر سال جاری با ۴/۱۲درصد کاهش نسبت به مدت مشابه در سال گذشته به ۵/۱۰۰میلیون تن رسید. تولید فولاد خام جهانی در ماه اکتبر نسبت به ماه قبل از آن (سپتامبر) نیز ۹/۶درصد کاهش یافت.

بر این اساس، تولید فولاد خام ایران در ماه اکتبر سال جاری ۷۹۹ هزار تن برآورد شد که ۷/۵درصد افت را نسبت به مدت مشابه در سال گذشته نشان می‌دهد. همچنین تولید ۱۰ ماهه فولاد خام در ایران به ۱۶۳/۸میلیون تن رسید که این میزان نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۶/۱درصد کاهش نشان می‌دهد.

با وجود چنین شرایطی وزارت صنایع و معادن به کمک بخش خصوصی قصد دارد، تولید فولاد خام ایران تا سال ۲۰۱۲ چهار برابر شده و به سالانه ۴۰ میلیون تن برساند.

از سوی دیگر اثر منفی کاهش قیمت فولاد خام به گونه‌ای بوده است که حتی آرسلورمیتال هندی - بزرگترین فولادساز جهان - را نیز مجبور به کاهش هزینه‌ها و تعدیل نیرو کرد که چنین اقدامی دست‌کم طی چند سال اخیر بی‌سابقه بوده است.