شروط بورس کالا برای پذیرش سیمان

آزاده حسینی

با تغییر رویکرد وزارت بازرگانی به آزادسازی سیمان و خروج این کالای ساختمانی از سبد حمایتی که در اظهارات اخیر معاون این وزارتخانه مطرح شده، یک مقام آگاه در بورس کالا دیروز به خبرنگار دنیای اقتصاد گفت:

این بورس برای پذیرش سیمان شروطی دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد، البته بحث ورود سیمان به بورس کالا از بدو افتتاح و راه‌اندازی این بورس در سال ۱۳۸۲ مطرح بود که با اقدامات سید علی اکبر هاشمیان دبیر کل وقت بورس فلزات در سال ۱۳۸۳ خود را از هر جهت برای پذیرش سیمان آماده کرد، به طوری که نام آن سازمان نیز از بورس فلزات به بورس فلزات و کالاهای صنعتی ایران تغییر کرد.

در آن زمان پذیرش سیمان در بورس مورد استقبال شرکت‌های تولیدکننده قرار گرفت و تعداد بسیاری از شرکت‌ها در بورس پذیرش شدند و اقدامات اولیه نیز برای پذیرش این کالای صنعتی صورت گرفت.

حتی با شایعه ورود این ماده خاکستری قوانینی در بورس فلزات تدوین شد.

۴ سال انتظار برای عرضه سیمان در بورس کالا

آنچه که واضح است سیمان سال‌ها است که برای ورود به بورس در انتظار به سر می‌برد و هر بار مسائل و مشکلات مختلفی از سوی کارشناسان برای ورود آن به بورس مطرح شده که در سال‌های گذشته عدم تعادل بین عرضه و تقاضای این ماده خاکستری از مهم‌ترین عوامل عدم عرضه سیمان در بورس بوده است.

وزارت بازرگانی نیز از بزرگ‌ترین مخالفان طرح مذکور به شمار می‌رفت، اما با آزادسازی نسبی سیمان در سال‌جاری این وزارتخانه تغییر رویه داده به طوری که چندی پیش محمد صادق مفتح از موافقت وزارت بازرگانی با عرضه سیمان در بورس کالا خبر داده و درباره آخرین وضعیت تولید و مصرف سیمان گفت: وضعیت مصرف و تولید سیمان در شرایط فعلی کاملا با هم همخوانی داشته و حتی تولید از مصرف پیشی گرفته است، این در حالی است که قرار بود سیمان در سه مرحله از سبد حمایتی خارج و در بورس عرضه شود که هم‌اکنون آن سه مرحله طی شده و سیمان کاملا از سبد حمایتی خارج شده است.عرضه نشدن سیمان در بورس کالا به تفاهم صنعت سیمان و بورس بر می‌گردد، اما وزارت بازرگانی نه تنها مخالفتی در این زمینه ندارد، بلکه به شدت موافق عرضه سیمان در بورس بوده و معتقد است که این امر قطعا در تنظیم بازار سیمان موثر خواهد بود.

وی تصریح کرد: وزارت بازرگانی معتقد است که اگر سیمان در بورس کالا عرضه شود، قطعا با نوسانات کمتری در بازار مواجه خواهد بود همان طور که هم‌اکنون فولاد با عرضه در بورس این روند را در پیش گرفته است، به هر حال سیمان کاملا از سبد حمایتی خارج شده و آماده عرضه در بورس کالا است.به گفته مفتح، عرضه سیمان در بورس کالا مستلزم توافق و هماهنگی بین تولیدکنندگان و مسوولان بورس است و وزارت بازرگانی نقشی در این رابطه ندارد، البته موافق و مدافع این امر است.

این در حالی است که معاون وزیر صنایع در یک موضع‌گیری مخالف از عدم خروج کامل سیمان از سبد حمایتی خبر داد و اظهار داشت: سیمان به طور کامل از سبد حمایتی خارج نشده و هنوز عوارض ۱۰۰هزار تومانی برای صادرات وجود دارد.

سمیعی‌نژاد درخصوص عرضه سیمان در بورس گفت: هنوز ابلاغی درخصوص عرضه سیمان در بورس صورت نگرفته است، ولی بورس کالا اعلام آمادگی کرده است که می‌تواند این کار را انجام دهد و چون توزیع سیمان به عهده وزارت بازرگانی است و اگر قرار باشد در بورس کالا هم عرضه‌ای صورت بگیرد باید وزارت بازرگانی تایید لازم را صادر کند.

شروط بورس کالا برای پذیرش سیمان

اما بد نیست نظر مقامات بورس کالا را نیز راجع‌به عرضه این محصول در شرایط فعلی در بورس کالا بدانیم. آن‌ها معتقدند که شرایط فعلی بدترین زمان برای عرضه سیمان در بورس کالا است و به دلیل رکود حاکم بر بازار ممکن است عرضه آن مورد استقبال قرار نگیرد.

به گفته یک مقام آگاه، بورس کالا برای پذیرش سیمان شروطی دارد که الزام به ورود تمامی واحدهای تولید‌کننده و عرضه‌ محصولات‌شان از طریق رینگ مبادلاتی بورس کالا از جمله آن موارد است و این شرط نیز به دلیل یکسان‌سازی نرخ بازار و بورس مطرح شده است و دیگر شرایط بورس کالا برای پذیرش سیمان آزادسازی کامل صادرات این ماده خاکستری جهت برقراری تعادل در بازار کنونی سیمان و حتی امکان صادرات آن از طریق رینگ صادراتی بورس کالا است.

این مقام آگاه اظهار داشت: پذیرش سیمان در بورس کالا احتیاج به بازنگری در قوانین بورس دارد، اما قوانین کلی آن تدوین شده و این ماده برای پذیرش در بورس مشکل ندارد.