بازار آهن در مسیر ترمیم

عکس: نگار متین نیا

گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: روز گذشته در پی رقابت خریداران و به‌رغم افزایش حجم عرضه از سوی ذوب‌آهن اصفهان، قیمت میلگرد و تیرآهن‌های این شرکت در بورس کالای ایران افزایش پیدا کرد. خریداران محصولات فولادی با این امید که بازار آهن در حال سپری کردن دوره گذار است و دوران سونامی رکود معاملات و سقوط قیمت‌ها به پایان رسیده، سفارش‌های خرید خود را ثبت کرده و به این ترتیب باعث شدند تا اغلب معاملات رینگ فولاد به رقابت کارگزاران و رشد قیمت پایه منجر شود. این در حالی است که فعالان بازار معتقدند آثار ناشی از رکود شدید بازار آهن که از اواخر تابستان بر بازار حکم‌فرما شده بود، باعث شده هنوز بخشی از بازار نسبت به اینکه خرید کنند یا نه، تردید داشته باشند.

به گفته یکی از کارگزاران بورس اگرچه تقاضا در معاملات نسبت به عرضه زیاد است، اما به دلیل نقدینگی پایین تجار و نگرانی برخی از آنها نسبت به وضعیت بازار در ماه‌های آینده، برخی از آنها درخواست‌های خرید خود را که به کارگزاری‌ها اعلام می‌کنند، پس می‌گیرند.

تجار بازار در حال حل و فصل مشکلات مالی

به نظر فعالان بازار با توجه به اینکه بازار جهانی فولاد به خصوص قیمت شمش، نوسان آرامی طی هفته‌های اخیر داشته و از آن سقوط‌های شدید ماه‌های قبل خبری نیست، بازار آهن در ایران نیز در حال ترمیم خود است. به گفته یکی از تجار، تنها نگرانی حاصل حاضر بازار عدم‌تعیین وضعیت تعرفه‌ها و اخبار منتشر شده از احتمال تغییر سیاست‌ها در این حوزه است.

به گفته وی برخی تجار در پی مشکلاتی که پیدا کرده بودند با فروش دارایی‌های خود در حال رفع این مشکلات و رفع تعهدات قبلی هستند و با توجه به اینکه این درگیری‌ها سلسله‌وار میان دیگر خریداران و معامله‌گران سرایت کرده بود، رفع آن نیز به مرور زمان به کاهش التهابات و نگرانی‌ها منجر خواهد شد.

فروش‌های نقدی همچنان در اولویت قرار دارند

با توجه به اینکه بازار آهن در هفته‌های اخیر بر پایه معاملات نقدی که ریسک کمتری دارند می‌چرخید، معاملات دیروز بورس کالا نیز نشان داد خریداران عمده همچنان ترجیح می‌دهند کالاهای نقدی و تحویل فوری را خریداری کنند تا از این طریق سریع‌تر و بدون ارائه اسناد اعتباری به خریداران خرد، محصولات را در بازار خرده‌فروشی به فروش برسانند.

دیروز ذوب‌آهن اصفهان سبد تیرآهن ۱۴ تا ۲۷، سبد تیرآهن ۱۴ تا ۲۰، سبد تیرآهن طول کوتاه ۲۰ تا ۳۰ و تیرآهن کوتاه ۱۸ را برای تحویل ۳۰/۹/۸۷ عرضه کرد که در مقایسه با تحویل‌های ۳۰/۱۰/۸۷ با رقابت به فروش رفتند. تحویل‌های نقدی این شرکت نیز همچون سبد میلگرد ۱۴ تا ۳۲-۱A۱ و سبد میلگرد طول کوتاه ۱۲ تا ۱۶-۳A۳ نیز با استقبال خریداران مواجه شدند.

تیرآهن‌های چینی فروش نرفت

دیروز تیرآهن‌های چینی به‌رغم کاهش نرخ از سوی عرضه کننده (مشتری) فروش نرفت. سبد میلگرد ۲۵ تا ۱۴-۳A۳ فولاد آذربایجان هم که با نرخ ۷۳۶۵ ریال عرضه شده بود خریدار نداشت.

رشد ۷ تا ۴۰ تومانی قیمت تیرآهن

همان طور که ذکر شد اغلب عرضه‌های دیروز در رینگ فولاد با رشد قیمت همراه شد. بر این اساس سبد میلگرد ۱۲ تا ۲۵-A۳ ا۲۲۰تن عرضه شد که در مقابل ۱۱۰۰تن تقاضا داشت نهایتا قیمت آن پس از رقابت از ۷هزار و ۷۰ریال به ۷هزار و ۱۲۴ریال رشد کرد. سبد تیرآهن ۱۴ تا ۲۷این شرکت ۶هزار تن عرضه شد که ۱۸هزار تن تقاضا داشت در نتیجه قیمت آن از ۸هزار و ۶۵۰ریال به ۸هزار و ۸۱۶ریال رشد کرد. بخشی از این کالا با نرخ ۸هزار و ۸۱۵ریال معامله شد. عرضه تیرآهن ۱۴ تا ۱۸ نیز از ۵هزار و ۲۸۰تن به ۶۳هزار و ۳۸۰تن افزایش یافت، اما به دلیل آنکه تقاضا ۱۱۰هزار و ۸۸۰تن بود پس از رقابت خریداران این کالا در بالاترین قیمت با سه نرخ ۷هزار و ۱۶۰ریال، ۷هزار و ۱۵۷ریال، ۷هزار و ۱۵۳ریال فروش رفت. دومین سبد تیرآهن ۱۴ تا ۱۸ با ۵۴هزار و ۵۶۰تن تقاضا روبه‌رو شد در حالی که عرضه آن ۳۴هزار و ۳۲۰تن بود در نتیجه این کالا نهایتا پس از رقابت از ۷هزار و ۱۴۰ ریال به ۷۲۱۴ریال رشد کرد.

قیمت‌های بعدی ثبت شده این کالا ۷هزار و ۱۷۱ و ۷هزار و ۱۷۰ریال بود.

سبد تیرآهن ۱۴ تا ۲۰ نیز از ۳۳۰تن به ۶۶۰تن افزایش عرضه داشت اما تقاضا ۷هزار و ۹۲۰تن بود، در نتیجه هر تن از آن از ۷هزار و ۵۷۰ریال به ۷هزار و ۹۵۸ریال رشد کرد. میلگرد ۱۶اA۳- ذوب‌آهن ۵۰۰تن عرضه شد که ۱۵۰۰تقاضا برای آن ثبت شد و نهایتا از ۷هزار و ۵۰ ریال به ۷هزار و ۱۱۸ریال رسید. میلگرد ۲۵ A۱- نیز از ۲۰۰ تن به ۸۰۰تن افزایش عرضه داشت که قیمت این کالا هم به دلیل وجود یک‌هزار تن تقاضا، پس از رقابت از ۸هزار و ۵۰۰ریال به ۸هزار و ۵۳۸ریال رسید. عرضه سبد میلگرد ۱۴ تا ۳۲-A۱ نیز از ۳۵۰ به ۱۷۵۰ تن افزایش یافت، اما ۴هزار و ۵۵۰ تن تقاضا داشت که پس از رقابت، قیمت آن از ۸۳۵۰ ریال به ۸۶۰۳ ریال رسید.سبد میلگرد ۱۰ تا ۲۵-۳ A نیز از ۲۲۰ تن به ۱۱۰۰ تن افزایش عرضه داشت. اما تقاضای این کالا هم بالاتر از عرضه بود در نتیجه قیمت آن از ۷هزار و ۵۰ریال به ۷هزار و ۱۹۹ریال رسید. این کالا را با قیمت‌های ۷۱۸۱ ریال و ۷۱۳۵ ریال هم خریدند.عرضه سبد تیرآهن طول کوتاه ۲۰ تا ۳۰ از ۱۰۰۰ تن به ۴ هزار تن رشد کرد و نهایتا پس از رقابت، قیمت آن از ۶۸۰۰ ریال به ۷۰۶۰ ریال رسید. سبد میلگرد طول کوتاه ۱۲ تا ۱۶-۳ A نیز از ۵۵۰ ریال به ۳۸۰۰ ریال رسید و قیمت آن در بالاترین رقم پس از رقابت تقاضا از ۵۷۰۰ ریال به ۶۱۰۵ ریال افزایش یافت.تیرآهن کوتاه ۱۸ نیز ۲هزار و ۲۰۰ تن عرضه شد که تقاضا برای آن ۳هزار و ۳۰۰ تن بود. در نتیجه این کالا از ۶هزار ریال به ۶۱۵۵ ریال رسید. قیمت‌های بعدی برای این کالا ۶۱۴۵ و ۶۰۹۷ ریال بود.

امکان انجام معاملات مچینگ بورس تا قبل از زمان تخصیص

طبق سیستم جدید طراحی شده برای معاملات مچینگ در بورس کالا، کارگزاران از این پس می‌توانند بدون حضور در تالار بورس و از طریق دفاتر خود و شبکه اینترنت اقدام به معامله کالاهایی کنند که مازاد عرضه داشته و طبق این سیستم کارگزاران می‌توانند سفارشات خود را در سیستم ثبت کنند. از این رو احتمال تغییر حجم معاملاتی که بدون رقابت در بورس به فروش می‌رسد وجود دارد و مخاطبان بورس می‌توانند برای اطلاع دقیق از آخرین حجم معامله به سایت بورس کالا (ime.co.ir) مراجعه کنند.