فولاد در انتظار کمک‌های ضربتی دولت

جهانبخش شکری

در روزنامه‌های نهم آذر ماه از قول وزیر کار مطالبی درج شده بود که واحدهای تولیدی کشور را برای خروج از بن‌بست مالی امیدوار می‌ساخت، این خبر حاکی از توافق بانک مرکزی و وزارت کار برای نقدینگی طرح‌های تولیدی بود، اما ... وقتی این مطلب را خواندم آرزو کردم که این توافق هر چه زودتر عملیاتی شده و تولیدکنندگان در عمل مواجه با جو مساعد و فضای مناسبی برای خروج از بحران شوند.

اکنون مدت‌ها است که بخشی از واحدهای تولیدی فعال و طرح‌های تولیدی نیمه تمام در حالت بیم و امید به سر می‌برند. بعضا خبر از مساعدت و حل معضل نقدینگی و تامین سرمایه در گردش آنها می‌شود البته تاکنون اقدام عملی مشاهده نشده و بیشتر با مخالفت بانک مرکزی روبه‌رو شده، اما اکنون بار دیگر خبر از توافق دیگری که البته امیدبخش هم هست شنیده می‌شود.

سال گذشته هم البته صدور بخشنامه ۳۰۳۳۰واحدهای دارای مشکل مالی را به حل معضل امیدوار ساخت، اما تا امروز دریغ از یک قدم عملی.

واحدهای تولیدی اعم از آن گروه که برای تامین سرمایه در گردش در مضیقه‌اند و هم گروهی که به سررسید اقساط رسیده، اما هنوز عملا توان بازپرداخت را به دست نیاورده‌اند و هم آن گروه که طرح‌هایشان ناتمام است همه و همه حل مشکلات خود را در گرو همکاری و حمایت بانک مرکزی از برنامه‌های وزیر محترم کار و دولت محترم می‌دانند. امیدواریم این بار متولیان امور خصوصا رییس کل محترم بانک مرکزی به اهمیت موضوع عنایت ویژه فرموده و از مساعدت دریغ نفرمایند. در خصوص واحدهای نورد و فولادسازان داخل کشور که از نزدیک با مشکلات این بخش دست به گریبانیم شرایط حادتر و بغرنج‌تر از سایر بخش‌ها است.

اگر با اعطای تسهیلات برای مواد اولیه و نیز اعمال تعرفه بر واردات تیرآهن و ورق و میلگرد کمکی به این گروه نشود مسلما تمامی این واحدهای مولد با تعطیلی دائم روبه‌رو خواهند شد و پیامد آن توسل به واردات برای تامین نیازهای داخلی و البته بیکار شدن ده‌ها هزار کارگر و کارکنان شاغل در فولاد کشور است و مسلما چنین شرایطی مطلوب هیچ مسوولی نیست. اما هر گاه دولت اراده نجات واحدهای مولد فولاد کشور را داشته باشد دو اقدام جدی و البته ضربتی می‌تواند حلال مشکل عظیم آنها باشد ۱-تامین سرمایه در گردش برای خرید شمش و مواد اولیه ۲- تصویب تعرفه ۲۵ تا ۳۰درصدی بر واردات فرآورده‌های وارداتی اعم از تیرآهن و میلگرد و ورق. مسلما مسوولین محترم و اعضای محترم کمیسیون ماده یک برای بررسی ضرورت تصویب تعرفه گمرکی موضوع را به صورت کارشناسی بررسی خواهند فرمود تا به همه مشکلات موجود در این مقال کوتاه نمی‌گنجد وقوف حاصل کنند.

رییس هیات مدیره مجتمع جهان فولاد غرب