قیمت طلا تحت فشار سقوط دلار

زهرا سلیمی- در پی افزایش ارزش دلار و سقوط دوباره بورس‌های جهان قیمت طلا و نقره به پایین‌ترین حد خود در ۱۰روز گذشته رسید. ارزش طلا در روز دوشنبه با ۵درصد کاهش و پلاتین و پلادیوم با ۸درصد ریزش مواجه شد. کارشناسان کاهش تقاضا برای پلاتین و پلادیوم را از دیگر عوامل کاهش قیمت این فلزات می‌دانند.

به گفته یکی از کارشناسان بازار طلا، قیمت این فلز زردرنگ به ارزش دلار و شاخص بازار سهام بستگی دارد. به گفته وی بهای طلا می‌تواند تا ۷۰۰دلار در هر اونس کاهش یابد.

روز دوشنبه طلا با ۶/۴درصد کاهش به قیمت ۷۰/۷۷۵دلار در هر اونس معامله شد؛ در حالی که قیمت این فلز روز جمعه ۸۱۳دلار بود. ارزش نقره نیز با ۴/۹درصد کاهش به ۳۰/۹دلار کاهش پیدا کرد.

معاملات سلف طلا در آمریکا برای تحویل در ماه فوریه با ۲۰/۴۲دلار کاهش با ارزش ۸۰/۷۷۶دلار نهایی شد.

به گفته کارشناسان کاهش بهای نفت در بازارهای جهانی در پی شکست اوپک در تثبیت قیمت‌ها از دیگر عوامل تاثیرگذار بر روند نزولی قیمت طلا است: زیرا در شرایط افزایش قیمت نفت، سرمایه‌گذاران به خرید طلا روی می‌آورند تا از بروز تورم و هدر رفت سرمایه‌شان جلوگیری کنند.

نرخ دلار از دیگر عاملان نوسان قیمت طلا می‌باشد، برخلاف تصور گمان می‌رفت با روند نزولی مواجه شود، در برابر یورو ثابت ماند. براساس آمار منتشره توسط بخش خصوصی اتحادیه اروپا فعالیت‌های صنعتی این قاره به دلیل چشم‌انداز ضعیف اقتصادی و بحران اقتصادی به‌وجود آمده کاهش چشمگیری داشته است.

اوضاع اقتصادی و صنعتی در کشورهای آسیایی نیز تعریفی ندارد. همین امر موجب راکد ماندن بخش‌های مختلف صنعتی مثل خودروسازی و در نتیجه کاهش تقاضا برای فلزاتی مانند آلومینیوم و پلاتین شده است. بن‌برنانکی رییس بانک فدرال آمریکا می‌گوید این بانک تا جایی که می‌توانسته نرخ سود بانکی را کاهش داده است،‌ ولی این اقدام برای خارج کردن این کشور از بحران کافی نیست. قیمت مس نیز در صنایع الکتریکی (به‌خصوص در کشور چین) کاربرد فراوان دارد. به دلیل کاهش تقاضای ناشی از رشد صنعتی کشورها با ۲درصد سقوط به ۶۳/۱دلار در هر پوند رسید. به گفته تحلیلگران ادامه بحران اقتصادی و کاهش قیمت نفت فشار زیادی را بر بازار فلزات وارد خواهد کرد.