گروه بورس کالا- منیژه حیاتی: در پی تداوم کاهش قیمت قیر حجم معاملات این کالا در بازار داخلی و رینگ صادراتی بورس کالا به شدت کاهش یافته است. به طوری که روز گذشته تنها ۹هزارو۹۵۰ تن قیر صادراتی در تالار بورس معامله شد. بر اساس این گزارش، همان طور که پیش‌بینی می‌شد، این هفته نیز نرخ صادراتی قیر از سوی عرضه‌کنندگان کاهش پیدا کرد که در این میان قیمت محصول نفت جی بیشترین کاهش نرخ را داشت. قیر ۷۰/۶۰ این شرکت با نرخ ۳۶۰ دلار معامله شد. در حالی که هفته گذشته این کالا با نرخ ۴۰۰ دلار معامله شده بود.

نرخ قیر ۷۰/۶۰ نفت پاسارگاد (تحویل اراک و بندرعباس) نیز به ترتیب با نرخ ۳۸۰ و ۳۸۵ دلار معامله شد که نسبت به هفته قبل ۱۰ تا ۲۰ دلار کاهش نرخ داشت.

رکود حاکم بر بازار قیر باعث شد تا محصولات پاسارگاد تحویلی تبریز، بندرعباس، شیراز، تهران و آبادان (FCA و FOB) همگی بدون خریدار باقی مانده و به فروش نرسند.

فعالان بازار معتقدند، با توجه به اینکه قیمت نفت در بازارهای جهانی تا قبل از آغاز معاملات رینگ صادراتی در روز گذشته به روند نزولی خود ادامه داده و کاهش پیدا کرده بود، تجار قیر نیز با استناد به این وضعیت، از خرید خودداری کردند. یکی از فعالان بازار قیر معتقد است در حال حاضر خریداران قیر به این نتیجه نرسیده‌اند که قیمت قیر به کف رسیده، از این رو همچنان در انتظار خرید قیر ارزان قیمت‌تر هستند.

این شرایط باعث شده تا بعضا حجم فروش شرکت‌های تولیدکننده تا یک سوم کاهش پیدا کند.

افت ۴درصدی قیمت قیر داخلی روند کاهش قیمت قیر در بازارهای جهانی، روی نرخ این محصول در بازار داخل نیز تاثیر گذاشته به طوری که طی هفته جاری قیمت برخی گریدها تا ۴درصد کاهش یافت.

آخرین نرخ قیر ۷۰/۶۰در بازار ۳۵۶۰، ۳۶۵۰، ۳۵۵۰ و ۳۶۵۳ ریال است. قیر ۱۰۰/۸۵ نیز با نرخ ۳۵۵۰ و ۳۶۷۹ریال معامله شد که تا ۰۵/۴درصد دلار کاهش داشت.

قیر MC۲۵۰ نیز ۴۱۷۹ و ۴۱۵۰ریال معامله شد که به ترتیب ۵۰/۰ و ۱۹/۱درصد کاهش داشت.