آزاده حسینی
به دلیل شدت گرفتن روند نزولی قیمت‌های جهانی تجار طی چند ماه گذشته تمایل خود به واردات را از دست داده و با کاهش یافتن حجم ثبت سفارش‌ها، واردات شمش فولاد طی ۷ ماه ابتدای سال با افت ۵درصدی همراه بود.

افت مداوم قیمت‌ها در بازار داخلی و نزدیک بودن نرخ شمش فولاد به محصول نهایی باعث شده تا تولیدکنندگان و فولادسازان ظرفیت تولید خود را کاهش دهند و از این رو کاهش حجم تقاضا در روند واردات شمش این طور نمود پیدا کرده که حجم واردات آن طی 7 ماه ابتدای سال با کاهش 5درصدی به یک‌میلیون و 989هزار و 846تن برسد در حالی که در مدت مشابه سال قبل معادل 2میلیون و 99هزار و 962تن بود.
طی ۷ ماه ابتدای سال جاری در محصولاتی نظیر تیرآهن و میلگرد نیز کاهش واردات وجود داشت به طوری که میلگرد طی مدت ذکر شده با حجم ۹۱۸هزار و ۸۶۰تن وارد شد که نشان‌دهنده افت ۲۰درصدی واردات این محصول است؛ چرا که طی مدت سال گذشته این رقم واردات معادل یک‌میلیون و ۱۴۷هزار و ۷۷۸تن بود.
در مورد تیرآهن ساده نیز رقم واردات طی 7 ماه ابتدای امسال معادل 189هزار و 346تن شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل این رقم 74درصد افت نشان می‌دهد. تیرآهن بال پهن (H) نیز طی این مدت با حجم 31هزار و 174تن وارد شد که نمایانگر افت 8درصدی این محصول است.
لذا با توجه به کاهش واردات آهن‌آلات طی این مدت و با توجه به شایعه افزایش تعرفه واردات این طور به نظر می‌رسد که در صورت افزایش تمایل به خرید، بازار با کمبود مواجه شده و در نهایت این افزایش تقاضا منجر به رشد قیمت شود. کاهش واردات تیرآهن و میلگرد و شمش در حالی صورت می‌پذیرد که تعرفه واردات شمش و تیرآهن صفر بوده و میلگرد ۱۱درصد تعرفه واردات دارد.
از سوی دیگر در مورد محصول ورق این تغییر برعکس بوده و حذف تعرفه باعث رشد واردات این محصول نسبت به مدت مشابه سال قبل شده، به طوری که طی 7 ماه ابتدای امسال واردات ورق گرم با رشد 32درصدی به یک‌میلیون و 71هزار و 625تن رسید و تداوم روند واردات با نرخ‌های پایین نسبت به بازار داخل موجب دامپینگ شده و در نهایت روز دوشنبه فولاد مبارکه و نورد و لوله اهواز نرخ محصولات خود را در بورس کالا در سطح 480 تا 520 تومان در هر تن پایین آوردند، از این رو رشد تعرفه واردات در مورد ورق گرم منطقی به نظر می‌رسد. ورق سرد طی مدت ذکر شده 306هزار و 112 تن وارد شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل تغییر نداشت.
ورق گالوانیزه با حجم ۴۱هزار و ۱۷۱ تن وارد شد که نسبت به مدت مشابه از افت ۳۱درصدی برخوردار بود. ورق قلع‌اندود و رنگی نیز که تنها تولید کننده آن در ایران فولاد مبارکه است با حجم ۸۰هزار و ۷۰۹ و ۱۶هزار و ۲۲۲ تن وارد شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ورق قلع اندود ۲۶درصد رشد یافته و ورق رنگی ۳۹درصد کاهش داشت.
کل واردات آهن‌آلات 7 ماه ابتدای امسال 5میلیون و 600هزار و 642تن بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل 9درصد کاهش داشت.