کمیسیون ماده یک به نتیجه نرسید

آزاده حسینی

جلسه کارشناسی کمیسیون ماده یک که روز گذشته به منظور بررسی تعرفه واردات فولاد برگزار شد، به دلیل به نتیجه نرسیدن به هفته آینده موکول شد. این جلسه به منظور دریافت آرا و نظرات کارشناسی مخالف و موافق طرح افزایش تعرفه واردات تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان با حضور اعضای کمیسیون ماده یک برگزار شد.

سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل و گروه صنعتی سپاهان به عنوان مخالف این طرح و انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، شرکت

فولاد مبارکه و شرکت ذوب‌آهن اصفهان به‌عنوان موافقان طرح افزایش تعرفه فولاد در این جلسه شرکت کرده بودند که البته اعضای کمیسیون بعد از شنیدن آرا و نقطه‌نظرات مخالف و موافق به جمع‌بندی نرسیده و نتیجه جلسه به هفته آینده موکول شد.

نرخ پیشنهادی تعرفه از سوی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران و شرکت ذوب‌آهن اصفهان در مورد تیرآهن بیش از ۳۰درصد یا ممنوعیت و در مورد میلگرد نیز ۳۰درصد بود که دلیل آن را نیز مازاد تولید یک‌میلیون تنی تیرآهن از سوی تولیدکنندگان داخل دانستند و تداوم فعالیت بخش‌خصوصی در این زمینه را در گرو افزایش تعرفه یا ممنوعیت واردات تیرآهن عنوان کردند. در مورد میلگرد نیز تعدد تولیدکنندگان داخلی در بخش خصوصی را از عواملی دانستند که نرخ ۳۰درصدی تعرفه را می‌طلبد و از این رو خواستار حمایت از بخش‌خصوصی بودند.

در مورد ورق نیز فولاد مبارکه خواستار تعرفه ۳۰درصدی برای واردات بود و دلیل آن را نیز وجود محصولات ارزان‌قیمت و بی‌کیفیت خارجی در بازار دانست و به منظور اقدام ضددامپینگ این نرخ را پیشنهاد کرد. دو تولید کننده لوله و پروفیل نیز در این جلسه حضور داشتند که یکی از آنها در ابتدا مخالف طرح افزایش تعرفه بوده اما به منظور حفظ صنعت فولاد و بازار به صورت مشروط با افزایش تعرفه واردات فولاد موافقت کرد که شرط نخست آن کوتاه مدت و همه جانبه بودن آن یعنی (تعرفه واردات پروفیل نیز افزایش یابد) و دومین شرط نیز اجرای تعرفه با نرخ‌های بالا تا زمانی است که بازار هماهنگ با قیمت‌های جهانی باشد و در واقع بین بازار داخل با خارج تعادل برقرار شود. از سوی دیگر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل ضمن اعلام مخالفت خود با افزایش تعرفه واردات فولاد دلیل آن را عدم اطمینان از عرضه مستمر فولاد مبارکه اعلام کرده و این گله را داشتند که با وجود وعده‌های فولاد مبارکه مبنی بر تامین ورق مورد نیازشان نتوانستند این حجم را دریافت کرده و مجبور به واردات شدند؛ البته اما در نهایت برای سندیکا خرید از بازار داخلی به خرید خارجی، با وجود شرایط سخت واردات ارجحیت دارد در صورتی که برای فولاد مبارکه فروش خارجی نسبت به داخلی در اولویت قرار دارد.