بورس نیوز- بورس کالا یکی از جایگاه‌های مهم اقتصادی در ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا است و گسترش بورس کالا همواره مدنظر کشور‌های پیشرفته اقتصادی بوده است. به‌طوری‌که ملاحظه می‌‌شود محصولاتی همچون آب پرتقال و کاکائو نیز در بورس‌های کالایی برخی از کشور‌های پیشرفته صنعتی معامله می‌شوند.

بورس کالا در کشور ما نیز وجود دارد و کالاهای مختلف کشاورزی، پتروشیمی و فلزی در آن معامله می‌شود، اما به دلیل وجود بازارهای سنتی و عدم حمایت اصولی نهاد های مرتبط به‌رغم افزایش تنوع کالاهای پذیرفته شده طی سال‌های گذشته، بازار کشاورزی آن هنوز به جایگاه واقعی خود نرسیده است.

مرشد سلوک، مدیر عامل شرکت کارگزاری خوشه چین ضمن بیان مطالب فوق درباره وضعیت فعلی بورس کالا گفت: در حال حاضر به دلیل اینکه با کاهش قیمت های جهانی مواجه می‌باشیم، به طور طبیعی در رینگ محصولات فلزی به طور ملموسی با افت ارزش معاملات رو به رو هستیم که در کل موجب کاهش رونق بورس کالا شده است .

همچنین در بخش کالای کشاورزی به دلیل فقدان متولی هیچ گونه رشدی به‌رغم ورود کالاهای جدید ملاحظه

نمی‌شود و تولید کنندگان محصولات کشاورزی به دلیل جذابیت بیشتر بازار‌های سنتی و به‌منظور کسب منافع بیشتر از حضور در بورس کالا خودداری می‌کنند.

وی دلیل اصلی این موضوع را عدم حمایت ارگان‌هایی همچون وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بازرگانی که متولیان اصلی تنظیم بازار کشور محسوب می‌شوند، دانست و افزود: در حال حاضر به دلیل حمایت‌های اصولی از کالاهای پتروشیمی، این بخش در بورس کالا از رونق خوبی برخوردار است علاوه بر این با حذف دلالان، سود فروش این محصولات به تولید کنندگان می رسد که این موضوع خود موجب ترغیب تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی برای ارائه کالای خود در بورس کالا شده است.

مرشد سلوک افزود: می‌توان با تصویب قوانینی به رشد بورس کالای کشاورزی کمک کرد؛ به طور مثال وزارت بازرگانی می‌تواند با مکلف کردن وارد کنندگان محصولات کشاورزی به ارائه حداقل بخشی از واردات خود در بورس کالای کشاورزی گام موثری در این زمینه بردارد، اما متاسفانه تاکنون هیچ اقدام مفیدی در این زمینه صورت نپذیرفته است.

مدیرعامل کارگزاری خوشه چین در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر کارگزاران به دلیل عدم وجود جذابیت در بورس کالای کشاورزی باید هم به دنبال خریدارباشند و هم به دنبال فروشنده ، اما در صورت اصلاح قوانین بورس کالای کشاورزی نه تنها می‌تواند نقش بسزایی در تنظیم بازار متناسب با عرضه و تقاضا ایفا کند، بلکه با حذف پروسه دلالی بطور موثرتری می‌تواند در زمینه اصلاح قیمت‌ها فعالیت کند.