آینده روشن بازار فلزات به‌واسطه رشد بخش معدن

مترجم: زهرا سلیمی

با وجود توقف رشد اقتصادی جهان، آینده صنعت معدن در دنیا به دلیل افزایش تقاضا برای فلزات از سوی کشور چین و دشواری حفاری در معادن آفریقا، بسیار روشن است. یکی از تحلیل‌گران بازار مالی در کنفرانس معدن و پول در لندن گفت: «چشم‌انداز آینده بخش معدن به روشنی ۱۲ ماه پیش نیست، ولی با وجود مشکلات کنونی و کاهش تقاضای جهانی برای فلزات، می‌توان امیدوار بود این صنعت دچار رکود نشود.»

شرکت‌کنندگان در این همایش معتقدند که دوران طلایی بخش معدن که در سال ۲۰۰۲ میلادی آغاز شد، به این زودی به اتمام نخواهد رسید و پیش‌بینی کردند که قیمت مس طی ۵ سال آینده با افزایش ۵ برابری روبه‌رو شود.

یکی از دلایلی که صنعت معدن در جهان دچار رکود نشده است، افزایش روز به روز تقاضای فلزات از طرف چین و کشورهای در حال توسعه مانند هند، برزیل و روسیه است.

به گفته تحلیل‌گران، با ادامه رشد اقتصادی سریع چین، تقاضای این کشور برای فلزات رو به افزایش است.

با رشد شدید تقاضا برای فلزاتی مانند آلومینیوم، طلا و نیکل از طرف کشورهای در حال توسعه، بزرگ‌ترین شرکت معدنی جهان بی‌اچ‌پی ‌بیلیتون خواستار خرید بزرگ‌ترین رقیب خود یعنی ریو تینتو است.

با اینکه در اوایل ماه جاری ریوتینتو تقاضای ۱۵۳میلیارد دلاری غول معدنی جهان را برای ادغام نپذیرفت،

بی‌اچ‌پی‌ بیلیتون قصد دارد تا پیشنهاد خرید جدیدی به این شرکت بدهد تا بتواند نظر بزرگ‌ترین رقیب خود را جلب کند.

در اوایل ماه جاری، گروه معدنکاری ریوتینتو اعلام کرد که شرکت

بی‌اچ‌پی‌ ‌بیلیتون در ارزیابی قیمت و دارایی‌های واقعی این گروه دچار اشتباه شده است.

ریوتینتو در این زمینه افزوده است که چشم‌انداز آینده این شرکت با پیش‌بینی‌های غول معدن کاری جهان تفاوت‌های آشکاری دارد.

به گفته سام ولش، مدیر بخش سنگ‌آهن ریوتینتو بی‌اچ‌پی بیلیتون ارزش شرکت ریوتینتو را بسیار کمتر از مقدار واقعی آن محاسبه کرده است.

وی همچنین پیش‌بینی کرد که میزان تقاضا برای فلزات معدنی در جهان تا سال ۲۰۲۰ دو برابر می‌شود. دون آرگوس، مدیرعامل بی‌اچ‌پی بیلیتون، ادغام را باعث ایجاد ارزش افزوده بالا در هر دو گروه می‌داند.

به گفته کارشناسان در صورت ادغام ریوتینتو و بی‌اچ‌پی بیلیتون کنترل بیش از یک‌سوم بازار سنگ‌آهن جهان در انحصار این دو گروه قرار خواهد گرفت. به هر حال روند نزولی رشد اقتصادی ایالات متحده آمریکا و کاهش تقاضا برای فلزات و سایر کالاهای معدنی موجب نگرانی‌هایی در صنعت معدن جهان شده است.

جودیت موزلی، تحلیل‌گر ارشد سوسیته جنرال معتقد است: «سرمایه گذاران پول کمتری برای خرج کردن دارند و برای ایجاد سرمایه‌گذاری ایمن بسیار محتاط عمل می‌کند».

به گفته برخی از تحلیل‌گران رکود اقتصادی آمریکا که وسیع‌ترین اقتصاد جهان را دارا است تاثیر چندانی بر بخش معدن نخواهد گذاشت.

صندوق فدرال آمریکا (FED) پیش‌بینی کرد به دلیل افزایش شدید قیمت انرژی و رکود بخش مسکن در ایالات متحده، با کاهش شدید رشد اقتصادی روبه‌رو خواهد شد که باعث کاهش اعتبارات جهانی می‌شود. بنا به گفته کارشناسان، شرایط اقتصادی آمریکا امسال بحرانی‌تر از سال ۲۰۰۷ خواهد بود.

قیمت مسکن در آمریکا سال گذشته کاهش داشت و این روند امسال به مراتب شدیدتر خواهد بود.

اقدام فدرال رزرو آمریکا در کاهش نرخ بهره بانکی برای نجات اقتصاد آمریکا از شرایط کنونی نیز کافی نخواهد بود.

با وجود پیش‌بینی‌های مثبت کارشناسان درباره آینده بازار تقاضا در بخش معدن، آینده تولید فرآورده‌های معدنی به عنوان عامل حمایتی در تعیین قیمت فلزات همچنان در ابهام قراردارد. معادن بزرگ جهان که در دهه ۱۹۶۰ شروع به استخراج کردند، اکنون با حداکثر توان در حال تولید می‌باشند و این امر موجب کاهش کشف و استخراج منابع جدید شده است.

در همین حال، استخراج معادن جدید با مشکلاتی مانند هزینه‌های زیاد، موانع تکنولوژیکی و بحران‌های ژئوپلتیک در کشورهایی که دارای معادن غنی فلز اتمی باشند، مواجه هستند.

کارشناسان معتقدند که کشورهای آفریقایی می‌توانند از تولید بیشتر فلزات معدنی حمایت کنند، زیرا این قاره حدود ۳۰درصد از کل ذخایر معدنی جهان را در اختیار دارد، ولی به دلیل بی‌ثباتی‌های سیاسی، گسترش بیماری ایدز و کمبود زیرساخت‌های لازم در بسیاری از این کشورها، این معادن (به غیر از معادن آفریقای جنوبی) یا تحت مطالعات امکان‌سنجی قرار دارند یا هنوز امکان برداشت از آنها وجود ندارد.

مشکلات موجود بر سر راه استخراج فلزات معدنی در آفریقا موجب کم شدن احتمال افزایش شدید ذخایر بازار و حمایت از قیمت‌ها می‌شود.

به هر حال باید منتظر تحولات بازار جهانی فلزات در آینده و تاثیرات آن بر بخش معدن بود.

منبع: steelguru.com