معاملات فیوچر که پس از مدت‌ها انتظار سرانجام در اول تیرماه روی معاملات طلا آغاز شد، امروز بعد از گذشت بیش از یک ماه و نیم توانسته روند مطلوبی را از خود نشان دهد. به طوری که روزانه به طور متوسط ۱۰ قرارداد ۱۰ اونسی طلا در معاملات فیوچر صورت می‌گیرد و قرار است به زودی معامله طلا در وزن‌های مختلف نیز آغاز شود.

احمدرضایی، مدیر اجرایی طرح معاملات آتی با تشریح معاملات فیوچر از روند اجرایی این معاملات ابراز رضایت کرد و گفت: در حال حاضر و با گذشت بیش از یک ماه از انجام معاملات فیوچر در کالای طلا به طور معمول روزانه ۱۰ قرارداد ۱۰ اونسی روی این کالا انجام می‌شود که با توجه به نوظهور بودن این نوع معاملات در ایران بسیار خوب و منطقی پیش رفته است.

کارگزاران فعال در فیوچر

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر۳۰ کارگزار معاملات آتی انجام می‌دهند به کارگزاران فعال در این زمینه اشاره و خاطرنشان کرد: کارگزاران کشاورزی، بهمن، مشاوران سهام، توازن و خوشه‌چین از کارگزاران فعال در معاملات آتی هستند. مشاور مدیرعامل شرکت بورس کالا تصریح کرد: معاملات فیوچر با طلای یک اونسی در تالار فرعی بورس کالا آغاز شده و توانسته علاقه‌مندان زیادی را به خود جذب کند و هرچقدر به سمت جلو حرکت می‌کنیم، کارگزاران و علاقه‌مندان با معاملاتی که ذاتا دارای ریسک است، آشنا می‌شوند.

آغاز معامله مس و طلا در وزن‌های مختلف

وی خاطرنشان کرد: بعد از معامله یک اونسی طلا معامله طلا در وزن‌های ۲۰۰، ۲۵۰، ۵۰۰ گرمی و یک کیلویی با اوزان متفاوت به مرور زمان و طی ماه‌های آینده راه‌اندازی می‌شود. وی همچنین از معامله فیوچر روی کالای مس خبر داد و گفت: به زودی معامله مس از طریق فیوچر در بورس کالا آغاز می‌شود که با آغاز این معامله بازار اوج گرفته و رونق می‌یابد. رضایی با اشاره به روند مناسب معامله فیوچر یادآور شد: این در حالی است که بورس LME لندن با ۱۳۰ سال سابقه نتوانسته است در قرارداد فیوچر که روی بیلت انجام می‌شود موفق عمل کند و با برگزاری سمینار و نشست‌های علمی مشکلات آن را مورد سنجش قرار می‌دهد. بازار این محصولات با کندی پیش رفته و فعالان بازار این بورس روی اقلام پتروشیمی در‌جا زدند.

عوارض ۴ درصدی مهم‌ترین مشکل معامله طلا

وی اصلی‌ترین مشکل معامله طلا را عوارض چهاردرصدی اعلام کرد و افزود: برای معاملات طلا باید عوارض چهار درصد کاهش و به تدریج حذف شود زیرا به شفاف‌سازی قیمت‌ها کمک خواهد کرد، در حالی که وجود عوارض به اقتصاد کشور ضربه سنگینی وارد می‌کند. وی ادامه داد: اگر موضوع کاهش و حذف عوارض طلا صورت گیرد، افراد در بورس وارد شده و بورس به عنوان محل عرضه و تقاضا تلقی می‌شود. وی گفت: باید هر چه سریع‌تر گمرک با همکاری وزارت بازرگانی و اقتصاد عوارض واردات طلا را کاهش دهند. همان‌طور که کشور ترکیه با کاهش عوارض خود را از اقتصاد زیرزمینی و قاچاق نجات داد. وی با بیان اینکه سالانه در کشور حدود ۲۵۰ کیلو طلا تولید می‌شود ادامه داد: حذف عوارض واردات طلا باعث می‌شود که دلالان نتوانند به قاچاق کالا ادامه دهند و از طرفی بازار سرمایه جاذبه و قدرت می‌یابد.

افتتاح رسمی فیوچر تا دو ماه آینده

رضایی از افتتاح رسمی معاملات آتی تا دو ماه آینده خبر داد و گفت: با توجه به نوظهور بودن این معاملات در کشور فیوچر ابتدا به صورت محدود افتتاح شد تا آزمایش شود و بعد به صورت رسمی افتتاح شود و در حال حاضر با استقبال و روند بسیار خوب سود و زیان این معاملات شامل افراد می‌شود.