فرصت‌سازی به‌جای فرصت‌سوزی در بازار آهن

گروه بورس کالا- زهرا مسافر: دولت با تحقق سیاست ارائه تسهیلات بانکی ۲/۲‌میلیارددلاری به منظور تامین شمش فولاد، در حال حاضر می‌تواند بازار فولاد داخل را حداقل تا ۶‌ماه آینده بیمه کند.

بازار فولاد داخل حدود یک‌ماهی است که به تبعیت از بازارهای جهانی روند کاهشی قیمت‌‌ها را تجربه می‌کند به طوری‌که از ابتدای مردادماه سال‌جاری با افت نرخ جهانی شمش فولاد در نوسان قیمت نفت و انرژی، قیمت آهن‌آلات در بازار رسمی و غیررسمی کشور روند نزولی به خود گرفته است.

منحنی رو به کاهش نرخ ‌آهن‌آلات موجب آشفتگی بازار داخل این محصولات شده تا جایی که اغلب تولیدکنندگان به‌شدت نسبت به ادامه وضعیت موجود ابراز نگرانی می‌کنند و معتقدند دولت باید هرچه سریع‌تر نسبت به ارائه تسهیلات بانکی برای واردات شمش فولاد توسط بخش خصوصی اقدام کند.

یک فعال بازار آهن اظهار داشت: ‌همواره روند کاهشی قیمت‌ها که ناشی از جو روانی است، سریع‌تر واکنش نشان می‌دهد و هم‌اکنون نیز شاهد چنین وضعیتی در کشور هستیم. به گفته وی، کاهش واردات و نبود تقاضا به منزله عدم فعالیت‌های عمرانی و اقتصادی در کشور است و همچنین نبود نقدینگی مزید بر تمام این دلایل است..

این فعال بازار آهن افزود: در صورت مهیا شدن عوامل یادشده فوق، با افزایش تقاضا و کمبود فولاد در کشور مواجه خواهیم شد.

وی تصریح کرد، هم‌اکنون علاوه بر کاهش واردات، بنادر و همچنین انبارهای داخل با موجودی بسیار اندکی روبه‌رو هستند، به گونه‌ای که نسبت موجودی انبارهای داخل نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود یک چهارم است.

این فعال بازارآهن خاطرنشان کرد: تازمانی که نرخ‌های جهانی فولاد و شمش با کاهش مواجه باشد، روندکنونی بر بازار داخل حاکم است.

به‌گفته وی، هم‌اکنون فصل تعطیلات کارخانه‌های تولیدکننده فولاد خارجی است و به‌همین علت محصولات تولیدی خود را با کاهش قیمت به بازار ارائه می‌دهند تا انبارهای آنها خالی شود که با آغاز تولید جدید تولیدات خود را با قیمت‌های بالایی در بازار عرضه کنند.

وی پیش‌بینی کرد: در پایان آگوست و اوایل سپتامبر سال‌جاری میلادی بازار فولاد ماهیت واقعی خود را نشان خواهد داد و باروند افزایشی قیمت جهانی روبه‌رو خواهیم شد.

این فعال بازارآهن گفت: هم‌اکنون که فصل تعطیلات کارخانه‌های فولادسازی درخارج کشور است، بهترین موقعیت برای واردات مواد اولیه به کشور است و دولت باید تا قبل از رشد نرخ‌ها و آغاز تولید در بازارهای جهانی نسبت به خرید مواد اولیه اقدام کند؛ زیرا درصورت تحقق سیاست دولت مبنی برواردات شمش فولاد بازار آینده کشور بیمه خواهد شد.

وی تاکید کرد: دولت نباید منتظر قیمت‌های کف بازار شود و باید هرچه سریع‌تر نسبت به تامین مواد اولیه کارخانه‌‌های فولادسازی داخلی اقدام کند.

پیش از این نیز رسول خلیفه سلطان، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران پیش‌بینی کرد که با اختصاص بودجه‌های عمرانی از سوی دولت، وضعیت بازار آهن طی ماه آینده بهبود خواهد یافت.

بنابر این گزارش و براساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، واردات تیرآهن طی ۴ماه نخست سال‌جاری معادل ۱۲۷هزارو ۲۲۸ تن بود و این درحالی است که این رقم درمدت مشابه سال قبل ۳۶۰هزارو ۲۴۰ تن بود که از افت برخوردار شده است.

همچنین درمدت یادشده طی ۴ماه نخست ۷۹۰هزارو ۵۵۴ تن میلگرد وارد کشور شده که این رقم در مدت مشابه امسال ۶۱۶ هزارو ۸۷۰ تن بوده است.

میزان واردات شمش فولاد در ۴ماه نخست سال گذشته یک میلیون‌و۲۸۵هزارو ۹۴۲ تن بود که این رقم درمدت مشابه امسال به یک میلیون و ۲۱۵هزارو ۹۴۵ تن رسیده که با کاهش حجم واردات روبه‌رو شده است.امید است دولت با اجرای سیاست‌های موردنظر درجهت واردات شمش فولاد گامی اساسی بردارد.