زهرا سلیمی

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) اعلام کرد که در راندمان تولید نفت خام نظارت نزدیک خواهد داشت تا بتواند از هدر رفتن ذخایر جهانی این ماده جلوگیری کند.

بنابر گزارش اوپک از فعالیت‌های بالادستی و پایین‌دستی این سازمان، «تولید کشورهای عضو (به غیر از عراق) از ۷/۳۱میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۰۵ میلادی به ۹/۳۶میلیون بشکه در سال ۲۰۱۰ خواهد رسید.»

براساس گزارش این سازمان که در خبرگزاری رسمی نیجریه منتشر شده است، «عرضه نفت خام از سال ۲۰۰۳ میلادی ۴میلیون بشکه افزیش یافته است و سرمایه‌گذاری در بخش‌های زیربنایی می‌تواند تولید این ماده حیاتی را در پنج سال آینده تا ۵میلیون بشکه در روز بالا ببرد.» «این تحولات نشان‌دهنده این است که با ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا می‌توان از صعود بی‌رویه قیمت نفت در بازار جهانی جلوگیری کرد.»

این گزارش همچنین حاکی از کاهش ارزش دلار و نقش واسطه‌گران در هدایت بازار به شرایط سخت و غیرقابل پیش‌بینی می‌باشد. بنا به گفته اوپک تنگناهای موجود در بخش پالایش نفت می‌تواند دلیل دیگری بر کاهش دسترسی به ذخایر نفتی در شرایطی باشد که تقاضای جهانی برای این ماده حیاتی روزبه‌روز افزایش می‌یابد. «همچنین افزایش قیمت انرژی در بازار جهانی، رشد اقتصادی دنیا و میزان تولید این فرآورده در کشورهای غیراوپک تاثیرات فراوانی بر شرایط بازار خواهد داشت.»

طبق پیش‌بینی‌های اوپک تقاضای جهانی نفت از ۸۲میلیون بشکه در روز تا سال ۲۰۳۰میلادی فراتر نخواهد رفت. شکیب خلیل، وزیر انرژی و معادن الجزایر و رییس اوپک در ماه ژوئن گفته است که به دلیل کاهش ارزش پول ایالات‌متحده و ناآرامی‌های ژئوپلتیکی قیمت نفت خام در سال جاری به بالاترین حد خود یعنی ۱۷۰دلار در هر بشکه خواهد رسید.

ولی اکنون با توجه به عوامل تاثیرگذار بر بازار عرضه و تقاضا و اگر تقاضای جهانی نفت همچنان کاهش و تولید این فرآورده نیز افزایش یابد، قیمت این ماده در کوتاه‌مدت به ۱۱۰دلار در هر بشکه خواهد رسید.

از طرف دیگر هفته گذشته قیمت بنزین در سنگاپور به طور قابل‌ملاحظه‌ای کاهش یافت. این کاهش قیمت‌ها حتی از پایین رفتن ناگهانی قیمت نفت نیز بیشتر بود. تقاضای کم و عرضه به موقع این ماده در منطقه موجب کاهش یک دلاری قیمت بنزین شده است. چین پس از اینکه در ماه مه تنها واردکننده این ماده خواهد بود، افزایش قیمت خرده‌فروشی سوخت در این کشور باعث شده تا پالایشگاه‌ها سوخت بیشتری پیدا کنند. این روند موجب افزایش تقاضا برای نفت از طرف کشورهایی می‌شود که صنایعشان وابسته به نفت واردکننده این ماده می‌باشد. پس نزول ارزش این ماده ادامه نخواهد یافت.