عرضه گسترده سنگ آهن، معامله سیمان، پیش‌بینی بازار فولاد و آغاز مبادلات با تلفن‌همراه در بورس

گروه بورس کالا - چهارمین کنفرانس خبری مدیرعامل شرکت بورس کالا با تاخیر حدود ۳ ماهه برگزار شد. این نشست قرار بود ابتدای سال برای انعکاس گزارش عملکرد شرکت بورس کالا باشد که به دلیل تاخیر در برگزاری مجمع این کار عملی نشد و نشست مطبوعاتی به بعد از برگزاری مجمع بورس کالا موکول شد. هاشمیان در این نشست از عرضه گسترده سنگ آهن در بورس کالا بعد از آزادسازی قیمت این کالا خبر داد و در ادامه افزود: ۲ سال پیش نیز سیمان در بورس کالا پذیرش و کارهای فنی آن برای ارائه در تالار مبادلاتی صورت گرفته بود که متوقف شد.

وی همچنین از تشکیل کارگروه ویژه برای رونق مبادلات کشاورزی خبر داد و همچنین آغاز به کار مبادلات از طریق تلفن‌همراه را رخداد مهمی توصیف کرد. مدیرعامل بورس کالا پیش‌بینی کرد که با کاهش قیمت نفت احتمال افت قیمت فولاد و فلزات پایه وجود دارد.

سیمان و سنگ آهن در راه است

مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران اظهار داشت: به زودی با خروج سیمان و سنگ‌آهن از سبد حمایتی و آزادسازی نرخ آن شاهد حضور کالاهای فوق در بورس کالا هستیم.

وی تصریح کرد: البته ۲ سال پیش نیز سیمان در بورس کالا پذیرش و کارهای فنی آن برای ارائه در تالار مبادلاتی صورت گرفته بود که متوقف شد؛ اما مجددا حدود ۴ الی ۵ماه است که فعالیت‌ها برای سیمان و سنگ‌آهن در بورس کالا انجام گرفته است.

وی ادامه داد: سنگ‌آهن نیز قبلا در بورس پذیرش شده و حتی قرار بود عرضه شود که با درخواست ایمیدرو عرضه آن را به تاخیر انداختیم، اما با خصوصی‌سازی شرکت‌های فولادی طبق اصل ۴۴ امیدواریم حضور سنگ‌آهن در بورس کالا با ابعاد گسترده‌تری صورت بگیرد؛ چرا که در گذشته تنها سنگ‌آهن مازاد و صادراتی مقرر شده بود که در بورس کالا عرضه شود. وی با اشاره به خروج ۳۲ کالای تحت حمایت دولت از سبد حمایتی گفت: با اجرای اصل ۴۴ از ۳۸ کالای تحت سبد حمایتی دولت ۳۲ کالا خارج شده که البته از این مقدار ۶ قلم آزاد شده، ولی وارد بورس کالا نشده است که امیدواریم با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی بورس کالا شاهد حضور کالای جدید در بورس باشیم.

منتظر حضور کالای جدید در بورس باشید

وی همچنین از اعلام آمادگی بورس کالا برای عرضه نفت خام خبر داد و گفت: ما برای حضور نفت خام در بورس کالا اعلام آمادگی کرده‌ایم که البته هنوز برای آن تصمیم‌گیری لازم انجام نشده است.

هاشمیان در ادامه از ورود گوگرد و متانول به بورس کالا خبر داد و اظهار داشت: اقدامات لازم برای حضور گوگرد و متانول صورت گرفته و با توجه به آزادسازی قیمت این محصولات گوگرد در رینگ صادراتی بورس کالا عرضه شود. همچنین برای ورود روغن خام و کاغذ نیز اقداماتی صورت گرفته است.

وی با اشاره به رونق فعالیت رینگ صادراتی گفت: رینگ صادراتی ۲ الی ۳ سال پیش‌ عملیاتی شده بود؛ اما با ورود محصولات پتروشیمی فعال شده و با توجه به اینکه توان فعالیت ارزی را نیز داریم، تبدیل به یک بورس بین‌المللی شده‌ایم.

قفل معامله کشاورزی باز می‌شود

وی همچنین از تشکیل یک کارگروه ویژه برای رونق مبادلات کشاورزی خبر داد و گفت: این کارگروه برای رونق مبادلات کشاورزی به پیشنهاد وزارت کشاورزی تشکیل شده و امروز آخرین جلسه آن برگزار می‌شود که تصمیمات متعاقبا اعلام خواهد شد.

مدیرعامل شرکت بورس کالا افزود: برای رونق مبادلات کشاورزی همچنین به دولت پیشنهاد دادیم تا محصولات وارداتی کشاورزی برای عرضه اول را از طریق بورس کالا انجام دهد. این محصولات مانند ذرت، جو، کنجاله هستند که این پیشنهاد در دست بررسی است. در صورت موافقت با این پیشنهاد قفل معاملات کشاورزی باز می‌شود.

اختصاص ۲/۲میلیارد دلار به فولادسازان بخش‌خصوصی

وی همچنین از تخصیص اعتبار ۲/۲میلیارد دلاری به تولیدکنندگان بخش‌خصوصی خبر داد و گفت: طبق جلساتی که با وزارت بازرگانی و صنایع و معادن داشتیم، تصمیمات خوبی اتخاذ شد که اختصاص اعتبار ۲/۲میلیارد دلاری به تولید‌کنندگان بخش‌خصوصی فولاد برای واردات مواد اولیه از جمله این تصمیمات است.

وی افزود: طبق این تصمیم مقرر شده تا در ازای عرضه محصولات فولادسازان بخش‌خصوصی در بورس کالا تسهیلات از طریق بانک‌ ملی به این تولید‌کنندگان ارائه شود و کلیه ضمانت‌های لازم برای دریافت این تسهیلات را نیز بورس کالا بپردازد.

مبادلات الکترونیکی از طریق تلفن همراه

علی‌اکبر هاشمیان از آغاز به کار مبادلات از طریق تلفن همراه خبر داد و گفت: در حال حاضر اقداماتی صورت گرفته که از طریق تلفن همراه شاهد مبادلات تالار بورس کالا به صورت کاملا صوتی و تصویری باشیم.

وی ادامه داد: همچنین در آینده نیز برای انجام مبادلات از هر جای دنیا از طریق موبایل و امضای الکترونیکی صورت خواهد گرفت که در فاز نخست با ایرانسل قرارداد بستیم؛ به دلیل محدودیت سیستم مخابرات اما در آینده با تلفن همراه این کار صورت خواهد گرفت. وی در مورد حذف یارانه انرژی و تاثیر آن بر فولادسازی و در نهایت بورس کالا گفت: به دلیل وابستگی صنایع فلزی به انرژی مطمئنا حذف یارانه‌های انرژی به قیمت تمام شده محصول نیز تاثیر خواهد گذاشت؛ اما هنوز نمی‌توان در مورد تاثیر آن که مثبت یا منفی است، اظهارنظر کرد.

تشدید افت قیمت فلزات

وی ادامه داد: البته در هفته‌های اخیر به دلیل افت قیمت نفت و انرژی درسطح جهانی، قیمت فلزات به خصوص فلزات پایه تحت تاثیر قرارگرفته و کاهش یافته است؛ البته این موضوع در مورد فولاد هنوز تاثیر خود را نشان نداده و نرخ فولاد تنها ۵ تا ۱۰درصد کاهش پیدا کرده است.وی ادامه داد: با تداوم افت قیمت انرژی در سطح بازارهای جهانی پیش‌بینی می‌شود که روند افت قیمت فلزات و فولاد تداوم پیدا کرده و با نرخ انرژی تطبیق پیدا کند. وی تصریح کرد: البته با پرداخت بودجه پروژه‌های عمرانی در تیرماه و اعمال سیاست‌های جدید در بخش مسکن و رونق ساخت‌و‌ساز بازار فولاد از رکودی که در‌حال‌حاضر بر آن حاکم شده، خارج می‌شود و رونق می‌یابد. وی با اشاره به اجرای مبادلات آتی فیوچر از طریق مبادلات طلا گفت: با پیگیری‌‌های بورس کالا در‌حال‌حاضر مبادلات آتی از طریق مبادلات طلا انجام می‌شود که قرار است در آینده از طریق مبادلات مس صورت بگیرد. از این طریق امکان پوشش ریسک گسترده‌تری را به بازار بدهیم.وی همچنین از رشد مبادلات پتروشیمی در سال‌جاری خبر داد و گفت: در‌حال‌حاضر ۳۷درصد حجم مبادلات بورس کالا به محصولات پتروشیمی اختصاص یافته که از رشد چشمگیری برخوردار شده و ۶۱ درصد آن مربوط به مبادلات محصولات فلزی و معدنی است و تنها ۲درصد مبادلات مربوط به محصولات کشاورزی است.