سالم‌سازی کانال‌های توزیع آهن ضروری است

گروه بورس کالا -منیژه حیاتی: سیاست تثبیت نرخ محصولات فولادی در بازار که از هفته‌های پایانی سال گذشته به‌طور نامحسوس در معاملات بورس کالا به‌کار گرفته شد، به‌عقیده اغلب دست‌اندرکاران بازار آهن طی این مدت بیشترین فشار را بر روی مصرف‌کنندگان نهایی آورد. چرا که همزمان با عرضه محصولات فولاد مبارکه و ذوب‌آهن براساس قیمت‌های سال گذشته، مصرف‌کنندگانی که امکان تامین نیاز خود را از طریق بورس نداشتند، مجبور بودند کالاهای موردنیاز خود را از طریق بازار و واسطه‌ها تامین کنند که این مساله باتوجه به کمبود کالا در بازار موجبات رقابت ناسالم را درمیان این تولید‌کنندگان فراهم کرد.

قاسم عطایی، مدیرعامل شرکت آهن و فولاد صنیع کاوه تهران درخصوص تاثیر تفاوت قیمت بورس و بازار غیررسمی، گفت: عرضه محصولات فولادی در بورس با قیمت‌های سال گذشته باعث شد تا عملا عده کمی از این وضعیت بهره‌مند شوند.

وی خاطرنشان کرد: اوج تثبیت قیمت‌ها با کاهش عرضه همراه شده بود، در این میان مصرف کنندگان که امکان تامین نیاز خود را از طریق بورس نداشتند، متضرر شدند؛ چرا که مجبور بودند کالای مورد نیاز خود را از طریق بازار غیررسمی و با قیمت‌های گزاف بخرند.

وی در ادامه گفت: متاسفانه در این شرایط، کارگاه‌های کوچک تولیدی که در حال حاضر طیف وسیعی از نیروی کار را اداره می‌کنند، متضرر می‌شوند و جالب اینکه این طیف از مصرف‌کنندگان در شرایطی که کالا در بازار به اندازه کافی موجود نبود، به رقابت با یکدیگر پرداختند.

عطایی با تاکید براینکه چنین رقابت‌هایی، رقابت اصولی نبوده و تداوم آن به حذف واحدهای ضعیفی که نمی‌توانند نیاز خود را با قیمت‌های سرسام‌آور تامین کنند، منجر خواهد شد، افزود: وقتی قیمت‌های متفاوتی برای یک کالا وجود داشته باشد، حاشیه‌های سود برای مصرف‌کنندگان مختلف متفاوت شده و در این شرایط اتفاقی که می‌افتد، این است که کارگاه‌های کوچک، کوچکتر شده و نهایتا به تعطیلی کشیده می‌شوند.

مدیرعامل صنیع کاوه در ادامه خاطرنشان ساخت: اقتصاد را نمی‌توان با روش‌های غیرمعمول مهار کرد؛ بلکه باید آن را با مکانیزم خاص خودش اداره کرد که در بازار آهن بهترین شکل کنترل بازار، عرضه و تقاضا است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا سهامدار بودن شرکتی همچون فولاد مبارکه در شرکت‌های واسطه فروشنده ایجاد اشکال نمی‌کند، افزود: در‌حال‌حاضر شرکت صنیع کاوه تهران به عنوان یکی از واحدهای اقماری فولاد مبارکه و به عنوان خریدار عمده بورس محسوب می‌شود. طبیعتا سهامدار بودن فولاد مبارکه در این شرکت کمک می‌کند تا فولاد مبارکه نظارت خوبی بر بازار توزیع داشته باشد و در صورت لزوم از ما توضیح بخواهد.

وی به ضرورت سالم‌سازی کانال‌های توزیع کالا در بازار محصولات فولادی اشاره کرد و گفت: سالم‌سازی مجراهای توزیع آهن‌آلات باید از طریق دریافت اطلاعات از توزیع‌کننده ایجاد شود و وجود واحدهای واسطه‌ای عمده که برای بورس شناخته شده باشند، به این مساله کمک می‌کند.

وی در خصوص بازار ورق و سرمایه‌گذاری در بازارهای جانبی آن گفت: در‌حال‌حاضر برخی قطعه‌سازان برای تامین کالای مورد نیاز خود بخشی از سرمایه و فضای کارخانه را به کارگاه‌های برش ورق اختصاص داده‌اند، در حالی که با توجه به مشکلاتی که کارخانه‌های قطعه‌ساز در تامین ورق دارند، می‌توانند ضمن تامین کالای موردنیاز خود از طریق خریداران عمده از خدمات جانبی آنها که بر روی کالایشان انجام می‌دهند هم استفاده کنند.