ایسنا- برای ایجاد رینگ صادراتی باید به ادبیات عرضه جهانی توجه شده و تفاوت قیمت فوب(FOB) خلیج‌فارس از قیمت‌های جهانی در نظر گرفته شود. حمیدرضا شوشتریان، کارگزار بورس کالا، با اشاره به مثبت بودن ایجاد رینگ صادراتی پتروشیمی، گفت: در این عرصه باید به ادبیات عرضه جهانی از جهت نیازهای مشتریان خارجی، نحوه اطلاع‌رسانی صحیح و مشکلات بانکی کشور توجه داشت زیرا قیمت‌گذاری براساس قیمت‌های جهانی تعیین می‌شود و تفاوتی که در داخل به دلیل قیمت فوب خلیج فارس از قیمت‌های جهانی وجود دارد باید در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه تعیین قیمت صادراتی دشوارتر از تعیین قیمت داخلی است، اضافه کرد: این امر به دلیل مکانیزم خاص داخل بازار و استفاده از قیمت‌های جهانی است بنابراین قیمت‌گذاری محصولی که قرار است در بورس داخلی معامله شود بسیار مهم است که باید در عرضه سه‌شنبه مورد توجه قرار گیرد.

به عقیده وی استفاده از قیمت‌های سلف و قراردادهای آتی مشکل قیمت‌گذاری را تا حدودی کاهش می‌دهد.

شوشتریان با اشاره به اینکه باید در این نوع فعالیت‌ها وضعیت جهانی در نظر گرفته شود، تصریح کرد: کشف رابطه بین قیمت‌ جهانی و قیمتی که در داخل در فوب خلیج‌فارس صادر و تحویل داده می‌شود باید کارشناسی شده باشد.

وی اضافه کرد: در حالت مکانیزم رقابت، کارگزاران باید بدانند که چه محصولی را با چه قیمتی می‌خواهند معامله کنند؛ زیرا برای خریداران خارجی باید تمامی اطلاعات شفاف و مشخص ارائه شود.