گرایش خریداران خاورمیانه به محصولات چین و ویتنام
گروه بورس کالا- با توجه به روند تغییرات قیمت محصولات فولادی تخت، به نظر می‌رسد قیمت این محصولات در مقایسه با محصولات فولادی طویل از شرایط با ثبات‌تری در بازارهای جهانی برخوردار است.

به موجب گزارش‌های موجود، خریداران ورق در کشورهای منطقه خاورمیانه، بیشتر به خرید از کشورهای چین و ویتنام گرایش یافته‌اند. چرا که کشور روسیه صادرات ورق خود را محدود کرده است و ورق هندی هم به دنبال افزایش عوارض بر صادرات توسط دولت هند، متوقف شده است. در حال حاضر قیمت کویل گرم از چین و ویتنام، ۱۰۷۰-۱۰۰۰ دلار/تن، سی اف آر خلیج‌فارس است.
در آمریکا نیز انتظار می‌رود قیمت ورق برای تحویل در ماه ژوئن افزایش یابد و به‌رغم افزایش های اخیر، بازار منتظر اعلام قیمت‌های جدید از سوی شرکت AK Steel، بزرگترین تولیدکننده ورق آمریکا است.
در ماه آوریل، در‌ترکیه نیز بازار محصولات فولادی تخت همانند سایر کشورهای جهان، دو مرحله متفاوت را پشت سر گذاشت. در نیمه اول ماه بازار ورق در این کشور و سایر کشورهای جهان، تا حدی رو به کندی گذاشت، لکن در نیمه دوم ماه تا حدی تقویت شد. با این وجود قیمت محصولات فولادی تخت در مقایسه با قیمت میلگرد، شمش فولادی و آهن قراضه از روند باثبات‌تری برخوردار بوده است. قیمت کویل گرم در بازار داخلی چین، در حدود ۳۶دلار/تن افزایش یافت و عرضه و تقاضای این محصول از شرایط مطلوبی در این کشور برخوردار است. فعالان بازار اعتقاد دارند که در صورت تداوم تقاضا و با در نظر گرفتن سطح نه چندان بالای موجودی ورق در انبارها، احتمال افزایش بیشتر قیمت ورق در چین وجود دارد.