دستکاری قیمت‌ها، شایعه یا واقعیت؟

گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: رییس اتحادیه آهن فروشان، شایعه بازارسازی را که این روزها به عنوان عامل افت قیمت‌ها در بازار فولاد مطرح می‌شود رد کرده و نوسان قیمت ارز و پایین بودن میزان تقاضا نسبت به عرضه را عامل کاهش قیمت محصولات فولادی اعلام کرد. طی روزهای اخیر و با ادامه روند نزولی قیمت‌ها، بازار آهن با شایعه‌هایی مواجه شد، از جمله اینکه گفته می‌شود بعضی از عوامل بازار با کاهش یکباره قیمت محصول نهایی و پیشنهاد آن در بازار، زمینه کاهش نرخ مواد اولیه را فراهم می‌کنند تا توان خرید را در این بخش بالا ببرند.

اگرچه برآیند این عملکرد از نظر فعالان بازار آهن، کاهش قیمت‌ها بوده اما در عین حال می‌گویند: این وضعیت، شفافیت بازار را نیز زیر سوال می‌برد. به عقیده بعضی تجار، افت ۱۵ تا ۴۰ تومانی قیمت یک کالا در یک روز، اگر با این هدف از سوی فروشنده‌ای صورت بگیرد تنها می‌تواند عامل برهم خوردن تعادل اصلی بازار باشد. این موضوع از نظر آنها از این لحاظ اهمیت زیادی دارد؛ چون همه خریداران بخش خصوصی امکان خرید شمش وارداتی را که به دلیل برخی محدودیت‌ها به صورت نقدی به بازار ایران ارائه می‌شود، ندارند و در نهایت این شرایط امکان انحصاری شدن بازار شمش را به‌وجود می‌آورد.

دلایل واقعی کاهش قیمت آهن‌آلات

در همین خصوص محمد آزاد در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با اشاره به سهم واحدهای دولتی در تولید فولاد کشور که در حدود ۱۰ میلیون تن است، گفت: با در نظر گرفتن تولید ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تنی فولاد مبارکه، ظرفیت ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تنی ذوب آهن اصفهان و یک میلیون و ۵۰۰ هزار تنی فولاد خوزستان، دولت نزدیک ۱۰ میلیون تن تولید فولاد کشور را در اختیار دارد و نمی‌توان قبول کرد یک واحد خصوصی به تنهایی بتواند در بازار و قیمت‌ها نقش داشته باشد.

به گفته آزاد، کاهش قیمت فولاد تنها دو دلیل دارد که یکی کاهش نرخ ارز در روزهای اخیر و بالا بودن حجم عرضه در مقابل تقاضا است که این شرایط هم به دلیل نبود خریدهای عمده و پروژه‌ای رخ داده است.

وی با پیش بینی این موضوع که روند قیمت آهن‌آلات به احتمال زیاد در خرداد ماه نیز به همین روال فعلی باقی خواهد ماند به این نکته اشاره کرد که با در نظر گرفتن اینکه هزینه حمل و نقل و هزینه تولید کاهشی نبوده و حتی احتمال افزایش نیز وجود دارد، نمی‌توان انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها را نیز داشت.

نرخ‌های فعلی محصولات نهایی منطقی است

این کارشناس بازار آهن در پاسخ به این سوال که آیا قیمت‌های فعلی میلگرد در این سطح منطقی است یا خیر؟ گفت: در حال حاضر تولید میلگرد با شمش یک‌هزار تومانی خوزستان، یک هزار و ۱۲۰ تومان و با شمش وارداتی که نزدیک یک هزار و ۴۰ تا یک هزار و ۶۰ تومان است، میلگرد بازهم یک هزار و ۲۰۰ تومان تمام خواهد شد. از این رو با قیمت‌های فعلی بازار، شرکت‌ها در زیان نیستند و به نظر می‌رسد حاشیه سود همچنان وجود دارد البته باید این نکته را هم در نظر گرفت که به دلیل نبود تقاضای زیاد، تولید نیز در واحدهای خصوصی به همان نسبت انجام می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه شایعه‌ها معمولا در بازار وجود دارد و از آنجا که اغلب با هدف تاثیرگذاری بر بازار است، صحیح نیست، یادآور شد: این موضوع که قیمت‌ها در این برهه زمانی در بازار آزاد جهش پیدا نکرده، اتفاق خوبی است؛ اما در عین حال به مسوولان این هشدار را می‌دهیم که موضوع تامین شمش و کمبودهایی را که در این بخش وجود دارد نیز فراموش نکرده و امسال تمامی تلاش خود را در راه تامین شمش از طریق پتانسیل‌های داخلی متمرکز کنند.

پروژه‌های مسکن در راه بازار فولاد

وی با تاکید بر ضرورت عدم صادرات سنگ‌آهن به خصوص سنگ‌آهن خلوص بالا گفت: در حال حاضر بعضی از پروژه‌های مسکن مهر مرحله اسکلت سازی را پشت سر گذاشته و بعضی نیز در انتظار تصویب بودجه‌های عمرانی هستند، از این رو اگر قراردادهای مربوط به این پروژه‌ها منعقد شود، روند بازار تغییر خواهد کرد. به گفته آزاد در صورت تغییر جهت تقاضای بازار، موضوع کمبود شمش که در حال حاضر دیده نمی‌شود عیان شده و عملکرد متفاوتی در بازار آغاز خواهد شد. از این رو لازم است در این شرایط که بازار آرام است و التهاب قیمتی وجود ندارد، مسوولان برنامه‌ریزی‌های لازم را برای تبدیل نشدن این دوره آرامش به شرایط توفانی انجام دهند.