گروه بورس کالا- منیژه حیاتی: معاملات بازار آزاد آهن و رینگ فولاد بورس کالا، دیروز با تاثیر‌پذیری کامل از کاهش قیمت دلار در ساعات ابتدایی روز و توقف این روند در اواسط روز سپری شد و قیمت‌ها و تقاضای بازار، همپای نوسان نرخ ارز تغییر کرد. با کاهش قیمت دلار در ساعات ابتدایی صبح دیروز و تاثیر روانی آن در بازار آهن، هم قیمت‌ها در بازار آزاد نزولی شد و هم عرضه‌های بورس تحت تاثیر قرار گرفت. در معاملات دیروز شمش فولاد خوزستان ۳۰ تومان ارزان شده و از یک هزار تومان به ۹۷۰ تومان برای هر کیلوگرم رسید و عرضه‌های مقاطع ذوب‌آهن نیز با تقاضای کمی از سوی بازار روبه‌رو شد؛ به طوری که یکی از سبدهای آن که مخلوط میلگرد و تیرآهن بود در رینگ اصلی معامله نشد.

البته در ساعات میانی روز و با تغییر جهت قیمت ارز و کاهش تردید خریداران، در زمان مچینگ چند تقاضا برای کالاهای این شرکت وارد بازار شد و به گفته بعضی از تجار، در برخی از معاملات بازار آزاد نیز روند منفی قیمت تیرآهن و میلگرد آرام‌تر شد.البته دیروز برخی به عدم‌کاهش قیمت محصولات ذوب‌آهن اعتراض داشتند و معتقد بودند با در نظر گرفتن کاهش نرخ شمش در بورس و افت قیمت‌های بازار، نرخ ذوب‌آهن هم امکان کاهش ۱۰ تا ۱۵ تومانی را داشت.

اما همانند هفته قبل عدم‌کاهش نرخ محصولات ذوب‌آهن در بورس کالا با این توجیه که از هیجان بازار جلوگیری می‌کند موافقانی نیز داشت.

تردید معامله‌گران چه زمان به پایان می‌رسد؟

بعضی از تجار معتقدند این روزها به دلیل نوسان نرخ مسکن و رشد قیمت‌ها در این بازار و جذابیت آن، خریدهای شخصی برای مصارف ساختمانی بیش از سال گذشته است؛ اما به دلیل اینکه پروژه‌های بزرگ دولتی سال قبل، دیر وارد بازار شده‌اند؛ به طوری که حتی بعضی از آنها به امسال رسیده‌اند، تقاضا در مقایسه با عرضه زیاد‌تر نیست و این موضوع باعث شده کمبود عرضه به خصوص در بخش شمش دیده نشود؛ چون به دلیل نبود تقاضای زیاد شمش خریداران زیادی ندارند و خطوط تولیدی در واحدهای خصوصی در حد نیاز فعالیت می‌کنند.البته یکی از دلایل محدود بودن معاملات شمش و خریدهای محدود از سوی فولادی‌ها، نقدینگی پایین است و گفته می‌شود در بین فولادسازان خصوصی، فقط تعداد محدودی از آنها توان خرید نقدی شمش را دارند.از سوی دیگر به نظر می‌رسد خریدهایی که معمولا با انگیزه سرمایه‌گذاری در بازار صورت می‌گرفت نیز محدود شده؛ چرا که تجار با در نظر گرفتن موضوعات سیاسی روز، در انتظار هستند و در بلاتکلیفی به سر می‌برند.به همین دلیل، با وجود اینکه شمش زیادی در بازار وجود ندارد و محصول نهایی زیادی نیز وارد نشده و حتی تجار به این موضوع واقف هستند اما باز ، ورود هیجانی به بازار تقاضا ندارند و خریدهای خود را با احتیاط کامل انجام می‌دهند. البته روند نزولی قیمت‌ها در بازار نیز در این موضوع تاثیر داشته و بعضی در انتظار این هستند که آیا قیمت‌ها بیش از این نزولی می‌شود یا خیر؟ البته به نظر می‌رسد مشخص شدن بعضی موارد در حوزه سیاست خارجی، به این سردرگمی‌ها پایان می‌دهد و شرایط آتی بازار در هر فرآیندی که باشد، چه رونق و چه رکود برای فعالان مشخص و تصمیم‌گیری برای آنها آسان خواهد شد. به نظر معامله‌گران بازار آهن، اگر رونقی هم در تقاضا رخ بدهد از خردادماه آغاز می‌شود.

خصوصی‌ها، در سود یا زیان

با توجه به آغاز فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و افزایش قیمت انرژی برای واحدهای تولیدی و با در نظر گرفتن نرخ شمش وارداتی، نظرات متفاوتی در خصوص اینکه قیمت‌های فعلی بازار به نفع تولیدکننده‌ها هست یا نه وجود دارد؛ برای مثال بعضی معتقدند برای واحدهایی که بدهی‌های کلان نداشته و با سرمایه‌های نقدی و شخصی در بازار فعالیت می‌کنند، قیمت‌های فعلی میلگرد به‌صرفه است؛ اما برای واحدهایی که با مشکلات نقدینگی و اعتبارهای بانکی فعالیت می‌کنند این قیمت‌ها با در نظر گرفتن قیمت انرژی سخت خواهد بود؛ به خصوص که در صورت نداشتن نقدینگی کافی امکان خرید نقدی شمش را نخواهند داشت.

گفته می‌شود در حال حاضر شمش نقدی در بازار آزاد ۱۰۴۳ تومان و تحویل ۲۰ روزه آن ۱۰۳۰ تومان است.در معاملات دیروز بورس کالا نیز در مجموع ۵۳ هزار تن شمش ۹۷۰ تومانی فولاد خوزستان، ۲۲۴ تن میلگرد مخلوط ذوب‌آهن با نرخ ۱۱۹۳ تومان و ۲۳ هزار تن سبد آلیاژی مخلوط ذوب‌آهن با نرخ ۱۱۰۰ تومان در زمان تالار اصلی معامله شد و در زمان مچینگ نیز ۲۳ هزار و ۸۰۰ تن سبد مخلوط آلیاژی ذوب‌آهن فروخته شد.