گروه بورس کالا- پس از مصوبه افزایش قیمت خوراک پتروشیمی‌ها از ۵/۱۵ به ۷۰ تومان، دولت در مورد قیمت خوراک شرکت‌های پتروشیمی استفاده کننده از مایعات ابهام داشت؛ در حالی که این وضعیت مورد توجه مجلس بود. به همین دلیل روز گذشته در پی تصمیم و رای نمایندگان مجلس به اصلاح ماده یک قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، شورای نگهبان مصوبه مجلس را در خصوص افزایش قیمت خوراک گاز و مایع پتروشیمی‌ها تایید کرد. در همین رابطه نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس از موافقت شورای نگهبان با طرح دو فوریتی خوراک گاز و مایع شرکت‌های پتروشیمی و اصلاح ماده یک قانون هدفمند کردن یارانه‌ها خبر داد.

احمد مهدوی ابهری در گفت‌وگو با «فارس» اظهار کرد: با اصلاحیه ماده یک قانون هدفمندی یارانه‌ها وضعیت به این ترتیب می‌شود که قیمت فروش داخلی بنزین، نفت گاز، نفت کوره، نفت سفید و گاز مایع و سایر مشتقات نفت، با لحاظ کیفیت حامل‌ها و با احتساب هزینه‌های مرتبط به تدریج تا پایان برنامه پنجم توسعه کمتر از ۹۰ درصد قیمت و بیشتر از قیمت تحویل روی کشتی (فوب) در خلیج‌فارس نباشد. مهدوی ابهری ادامه داد: همچنین مقرر شد میانگین قیمت فروش گاز طبیعی به گونه‌ای تعیین شود که به تدریج تا پایان برنامه پنجم معادل حداقل ۷۵ درصد و حداکثر معادل متوسط قیمت گاز طبیعی صادراتی پس از کسر هزینه‌های انتقال، مالیات و عوارض شود. همچنین در تبصره این ماده مصوب شد برای تشویق سرمایه‌‌گذاری، قیمت خوراک گاز و مایع واحد‌های صنعتی، پالایشی و پتروشیمی برای مدت حداقل ۱۰ سال پس از تصویب این قانون هر متر مکعب حداکثر ۶۵ درصد قیمت سبد صادراتی در مبدا خلیج‌فارس تعیین شود.

احتمال افزایش قیمت خوراک پتروشیمی‌ها در فاز دوم هدفمندی

در همین حال مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی با بیان اینکه خوراک پتروشیمی‌های گازی در یک دوره مشخص بر اساس فرمول کارگروه نفت دولت رو به افزایش است و انتظار نیست که متوقف شود، گفت: در این مرحله از هدفمندی یارانه‌ها احتمال افزایش قیمت خوراک پتروشیمی‌های گازی به جد وجود دارد.

عبدالحسین بیات‌ در پاسخ به پرسشی درباره خوراک پتروشیمی‌های گازی در گفت‌وگو با «فارس» اظهار کرد: زمانی که مراحل بعدی قانون هدفمندی یارانه‌ها اجرا شود، براساس هدف‌گذاری این قانون قیمت خوراک‌های گازی افزایش می‌یابد و بر اساس قانون در یک دوره ۱۰ ساله باید به ۶۵ درصد قیمت گاز صادراتی منطقه منهای هزینه‌های انتقال برسد.

وی افزود: خوراک پتروشیمی‌های گازی در یک دوره مشخص رو به افزایش است و انتظار این نیست که متوقف شود.

مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی با تاکید بر اینکه کارگروه نفت دولت نحوه افزایش قیمت خوراک پتروشیمی‌های گازی را مشخص کرده است، اضافه کرد: این افزایش فرمولی دارد که توسط معاونت برنامه‌ریزی و وزیر نفت پیشنهاد شده است و هر سال بر اساس این فرمول قیمت خوراک گاز افزایش می‌یابد.

وی گفت: در نهایت پس از محاسبه قیمت براساس فرمول حتما قیمت خوراک باید در ستاد هدفمندی مصوب و سپس اجرایی شود. بیات تصریح کرد: تصور می‌کنم در این مرحله از هدفمندی یارانه‌ها احتمال افزایش قیمت خوراک پتروشیمی‌های گازی به جد وجود دارد. با توجه به قیمت پایین گاز خوراک پتروشیمی‌ها نسبت به قیمت گاز صادراتی و با توجه به ضرر‌های عمده این قیمت نازل برای اقتصاد ملی، احتمال افزایش قیمت خوراک پتروشیمی‌های گازی در سال جدید قوت گرفته است.

صنعت پتروشیمی از رکود خارج می‌شود؟

با این حال به نظر می‌رسد با اصلاح بندهایی از قانون هدفمندی یارانه‌ها و کنترل قیمت حامل‌های انرژی، مشکل قیمت خوراک پتروشیمی رفع شده و این صنعت بتواند خود را از رکود نجات دهد.

محمد حسن پیوندی دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایان پتروشیمی در گفت‌وگو با «ایلنا» در خصوص سودآوری در صنعت پتروشیمی گفت: مجموع صنعت پتروشیمی یکی از سودآور‌ترین صنایع است؛ هرچند ممکن است برخی طرح‌ها به گونه‌ای باشد که در ‌‌نهایت مجبور به وارد کردن برخی مواد پتروشیمی از خارج شویم.

به گفته وی، با تصویب دوفوریتی رفع ابهامی که در بند «ب» قانون هدفمندی به منظور کنترل قیمت حامل‌های انرژی از سوی مجلس صورت گرفته، به نظر می‌رسد مشکل قیمت خوراک پتروشیمی رفع شود و صنعت پتروشیمی بتواند خود را از رکود نجات دهد. پیوندی تاکید کرد: صنعت پتروشیمی اساس همه صنایع است؛ به طوری که نمی‌توان کالایی را نام برد که بدون استفاده از این صنعت، وارد چرخه مصرف شده باشد.