گروه بورس کالا - طی دو هفته گذشته تغییرات قیمت دلار در بازار آزاد، روی مبادلات سکه در بازار نقدی و آتی تاثیر قابل توجهی گذاشته است. این در حالی بوده که فعالان، نوسانات قیمت دلار و متناسب با آن، افت و خیز بازار سکه را پیش‌بینی کرده بودند.

ابوبکر عرازپور یکی از کارگزاران بورس کالا درباره روند دادوستدها در بازار سکه (نقدی و آتی) گفت: تا زمانی که تحویل سکه‌های پیش‌فروش شده ادامه پیدا کند قیمت‌ها با افت و خیز رو‌به‌رو می‌شود؛ اما افزایش قابل توجه قیمت دلار در بازار دور از انتظار است.
براساس گفته این کارگزار بورس کالا در شرایط فعلی تعادل عرضه و تقاضا به هم ریخته و با تحویل سکه‌های پیش فروش شده عرضه‌ها در سطح بالایی قرار گرفته، این در حالی است که خیلی از ثبت‌نام‌کنندگان دنبال فرصت سرمایه‌گذاری مطمئن هستند؛ اما با تحویل سکه‌های پیش فروش شده و روش‌های جایگزین تحویل این سکه‌ها فشار روی کاهش تقاضا بیشتر شده و به همین دلیل سطح قیمت‌ها نتوانسته بالا برود.
به نظر عرازپور تا زمان برگزاری مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ پیرامون انرژی صلح آمیز هسته‌ای قیمت دلار بالا نخواهد رفت؛ این در شرایطی است که با پارامترهای متعدد تاثیرگذار روی بازار طلا ممکن است بازار سیر صعودی بگیرد.
این کارشناس بازار آتی در ادامه صحبت‌هایش افزود: برداشتن تحریم‌ها و محدودیت‌ها می‌تواند تاثیر محسوسی روی بازار بگذارد، البته سیاست‌های فعلی بانک مرکزی در خصوص بازار ارز و سکه به گونه‌ای است که اجازه نمی‌دهد قیمت‌ها بالا رود تا بتواند سکه‌های پیش فروش شده را بازخرید کند.
عرازپور خاطرنشان کرد: گواهی سپرده با سود سالانه ۲۴ درصد از پارامترهای تاثیرگذار روی بازار است که در صورت تمدید مهلت این گواهی‌ها می‌توان به سیر نزولی قیمت‌ها امیدوار بود.
این کارگزار بورس کالا درباره برخی از چالش‌های کنونی بازار آتی خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین مسائل کنونی بازار آتی بالا بودن میزان وجه تضمین است، البته یکی از دلایل بالا بردن میزان وجه تضمین، متضرر شدن بسیاری از شرکت‌های کارگزاران در پی افزایش قیمت سکه در بهمن‌ماه سال گذشته بود. این در حالی است که بالا باقی ماندن وجه تضمین روی پایین آمدن میزان نقدشوندگی بسیار تاثیرگذار خواهد بود. به اعتقاد عرازپور مصوبه لحاظ شده با توافق شرکت‌های کارگزاری، سازمان بورس و شرکت بورس کالای ایران گرفته شده و به نظر می‌آید برای اینکه سطح معاملات تغییر کند بهتر است تصمیم گیری‌ها پیرامون این قضیه عوض شود.
عرازپور در پایان با اشاره به موضوع مارجین‌کال شدن بر این باور است که گاهی اوقات برخی افراد نمی‌توانند تعهدات مربوط به واریز حساب را انجام دهند که این موضوع روی روند قیمت‌ها نیز تاثیرگذار خواهد بود.
براساس گفته فعالان مبادلات دیروز بازار متاثر از قیمت دلار در بازار داخلی و افت و خیز طلای جهانی که به بیش از یک هزار و 660 دلار به ازای هر اونس رسید، حرکت نوسانی رو به بالایی داشت. تاثیر افزایش و کاهش نرخ ارز روی بازار سهام، در کنار تازه‌ترین تصمیمات ارزی دولت، بازار طلا را با نوسان محسوسی رو‌به‌رو کرده است. در مجموع در بازار قراردادهای آتی دیروز، قیمت سکه در سررسید اردیبهشت ماه با افت 37/0 درصدی در مبادلات صبح و رشد 68/1 درصدی در مبادلات بعد از ظهر در محدوده 670 تا 684 هزار تومان، سررسید خردادماه با افت 29/0 درصدی در مبادلات صبح و رشد 15/1 درصدی در مبادلات بعد از ظهر در محدوده 685 تا 695 هزار تومان، سررسید تیرماه با 24/0 درصد افت در مبادلات صبح و 43/2 درصد در مبادلات بعد از ظهر در محدوده 695 تا 714 هزار تومان و سررسید مردادماه با 14/0 درصد افت در مبادلات صبح و 43/2 درصد در مبادلات بعد از ظهر در محدوده 707 تا 726 هزار تومان قرار گرفت.