گروه بورس کالا - طی هفته گذشته با وجود روند رو به رشد قیمت مقاطع، ورق و مواد اولیه در بازارهای جهانی، بازار شمش فولاد نشانه‌ای از رشد نداشت، اما در بازار‌های داخلی، معاملات شرایط متفاوتی را با در نظر گرفتن جو روانی، عرضه و تقاضا و نرخ‌های بورس و در نهایت پیش‌بینی‌ها سپری کرد؛ به طوری که به‌رغم پیش‌بینی‌ها، قیمت‌ها روند نزولی را از اواسط هفته در پیش گرفت و باعث شد تا دو دیدگاه متفاوت به‌وجود آید که از یک طرف انتظار تشدید روند صعودی و از سوی دیگر انتظار ثبات بازار‌ها ‌ایجاد شد. سایت مرکز خدمات فولاد‌ ایران به بررسی‌ این موضوع‌ها پرداخته که در ادامه می‌خوانید. افزایش محدود قیمت جهانی بیلت

طی معاملات هفته گذشته قیمت بیلت صادراتی سی‌آی‌اس ۵ تا ۱۰ دلار بالا رفت، اگرچه اخبار حاکی از آن است که هنوز تقاضای نهایی بالا نرفته و بیشتر تجار در بازار فعالیت دارند و کارخانه‌ها هنوز فعالیت مشخصی را آغاز نکرده‌اند. اما بر خلاف منطقه سی‌آی‌اس در خاور دور تقاضا مطلوب بود و‌ این شرایط، اجازه افزایش قیمت را به کارخانه‌ها داد.

در ‌این مدت تازه‌ترین نرخ بیلت سی‌آی‌اس ۶۱۰ دلار در هر تن فوب پیشنهاد شد که قیمت رایج بازار بود. البته بعضی‌ها قیمت را به ۶۱۵ تا ۶۲۰ دلار در هر تن فوب نیز رسانده‌اند. طی هفته گذشته قیمت پیشنهادی بیلت سی‌آی‌اس به اروپا ۴۸۰ تا ۴۸۵ یورو درهر تن بود و گفته می‌شود معامله با قیمت ۴۷۰ یورو در هر تن انجام گرفته است. هفته گذشته بیلت سی‌آی‌اس به عربستان ۶۱۰ تا ۶۱۵ دلار در هر تن فوب فروخته شد. در همین حال به نظر می‌رسد هفته گذشته تقاضای بیلت در جنوب شرق آسیا بالا بوده و از‌ این رو قیمت بیلت سی‌آی‌اس و ترکیه بالا مانده ضمن ‌اینکه گفته می‌شود نرخ پیشنهادی ۶۲۰ دلار در فوب بوده است.

در ‌این بازار طی هفته گذشته خریداران به دنبال ۶۰۰ دلار در هر تن فوب بودند و برخی از خریداران تردید داشتند که روند فعلی بازار ماندگار باشد. بیلت در بازار داخلی ترکیه ۵ دلار در هر تن افزایش یافته و به ۶۳۰ تا ۶۴۵ دلار در هر تن درب کارخانه رسید، البته در برخی موارد با نرخ ۶۳۵ دلار نیز معامله شد.

طی هفته قبل بیلت وارداتی در ترکیه ۶۳۵ دلار هر تن سی اف‌آر بود، ولی خریداران به دنبال ۶۳۰ تا ۶۳۲ دلار سی‌اف‌آر بودند. خبرها از بازار چین حاکی از آن است که معامله‌گران زیر فشار زیادی قرار دارند و از ‌این‌رو قیمت بیلت نیز بهبود خاصی نداشته و در نرخ ۶۰۳ دلار در هر تن با ۱۷ درصد مالیات ارزش‌افزوده باقی ماند. در ‌این مدت تجار به خریداران ترکیه بیلت سی‌ای اس را ۶۳۰ تا ۶۳۲ دلار در هر تن

سی اف آر تحویل ماه مه عرضه کردند، ولی ‌این خریداران تمایلی نشان ندادند.

کاهش تنش‌های روانی بازار و افت قیمت بیلت در ‌ایران

طی هفته گذشته در بازار ‌ایران بیلت سایز ۱۵۰×۱۵۰ میلیمتر در اول هفته در هر کیلو یک‌هزار و ۱۴۰ تا یک‌هزار و ۱۴۵ تومان در بندر انزلی روی تریلی معامله می‌شد، اما روز شنبه هفته گذشته به یکباره قیمت‌ها افزایش پیدا کرد و به یک‌هزار و ۱۸۰ تومان هر کیلو رسید. روز یکشنبه ‌این روند ادامه یافت و قیمت‌این کالا به بیش از یک‌هزار و ۲۰۰ تومان هم افزایش یافت، اما از روز دوشنبه به بعد قیمت بیلت کاهش پیدا کرد و روند‌این کاهش تا پایان هفته ادامه یافت به طوری که در پایان هفته بیلت سایز ۱۵۰ در انزلی هر کیلو یک‌هزار و ۱۸۰ تومان هم پیشنهاد شد، ولی با ‌این وجود همچنان مشتری برای‌ این کالا‌ها در بازار نبود.

علت‌ این امر کاهش قیمت میلگرد از یکسو و کاهش تنش‌های بازار بود. از سوی دیگر از روز سه‌شنبه ارزش دلار رو به کاهش گذاشت. البته یکی دیگر از عوامل کاهش قیمت شمش، واردات آن در خلال بهمن، اسفند و فروردین ماه بود که به بیش از ۴۵۳ هزار تن می‌رسید؛ چرا که‌این اتفاق در حالی انجام شده که از سوی دیگر در طول‌این سه ماه حجم مصرف بسیار پایین بود و اکثر کارخانه‌ها برنامه کاهش تولید را دنبال می‌کردند. در صورتی که قیمت میلگرد به روند نزولی خود ادامه دهد، احتمال کاهش قیمت بیلت هم در هفته آینده وجود دارد ولی اکثر دست‌اندرکاران اعتقاد دارند که کاهش قیمت با توجه به مشکلات موجود برای واردات چشمگیر نخواهد بود.

بهبود بازار مقاطع در برخی بازارهای جهانی

با بهبود شرایط جوی، بازار مقاطع ترکیه طی هفته گذشته بهبود پیدا کرد.

در ‌این مدت قیمت میلگرد در بازار داخلی‌این کشور ۵ تا ۹ دلار در هر تن طی هفته گذشته بالا رفته و به ۶۷۷ تا ۶۹۶ دلار در هر تن درب کارخانه رسید. از ‌این‌رو با افزایش قیمت بیلت سی‌ای اس نرخ مقاطع صادراتی ترکیه ۷۲۵ تا ۷۳۰ دلار هر تن فوب اعلام شده است ولی تقاضای کمی برای ‌این کالاها با ‌این نرخ وجود دارد. طی هفته گذشته بازار مقاطع صادراتی سی‌ای اس نیز در ثبات بود که علت آن‌این بود که روند قیمت مقاطع در بازار ترکیه صعودی است، در نتیجه ممکن است عرضه کنندگان سی‌آی اس نیز به دنبال رشد قیمت‌ها باشند.

در بازار داخلی روسیه میلگرد ۸۳۷ تا ۸۴۴ دلار در هر تن با ۱۸ درصد مالیات بر ارزش افزوده پیشنهاد می‌شد ضمن‌اینکه هم تقاضا و هم موجودی‌ها بالا بود، ازاین رو قیمت‌ها به صورت کاملا جزئی رشد کرد.

در‌این مدت فقط کارخانه بی ام زد قیمت میلگرد ماه مه را ۱۵ تا ۲۰ دلار در هر تن نسبت به قراردادهای آوریل بالا برده و به ۶۶۰ دلار در هر تن فوب رسانده است. در‌این مدت قیمت پیشنهادی آرسلورمیتال ثابت ماند و ۶۶۰ تا ۶۷۰ دلار در هر تن فوب دریای سیاه به ثبت رسید.

در اروپا نیز همچنان وضعیت اقتصادی و ضعف تقاضا بر بازار میلگرد سایه افکنده است. هفته گذشته میلگرد در‌این منطقه ۵ تا ۱۰ یورو ارزان و در شمال نیز ۵۴۵ تا ۵۵۰ یورو و در جنوب نیز ۵۳۰ یورو در هر تن ثبت شد. ضمن‌اینکه میلگرد صادراتی اروپا ۷۱۰ دلار سی اف آر الجزایر شنیده شد. البته طی ‌این مدت رشد قیمت قراضه و کمبود موجودی در بازار داخلی‌ ایتالیا به کارخانه‌ها در افزایش قیمت مقاطع کمک کرده است. در آمریکا نیز با کاهش قیمت پایه قراضه، انتظار می‌رود پرمیوم مقاطع تا ۱۰ دلار کاهش یابد. قیمت میلگرد در کره طی هفته گذشته با حدود ۹ دلار کاهش به ۶۸۰ تا ۶۸۹ دلار در هر تن درب کارخانه رسید. انتظار می‌رود قیمت‌ها باز هم نزولی باشد چون موجودی بازار رو به بالا است. در این مدت در بازار میلگرد چین خرید زیادی انجام نگرفت و روند صعودی قیمت‌ها باز‌ایستاد. قیمت‌ها در چین در‌این مدت ۶۷۹ تا ۶۹۷ دلار در هر تن با ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده بوده است. در بازار فیوچرز شانگهای نیز قیمت قرارداد میلگرد ماه اکتبر ۱۶/۰ درصد افت داشته و به ۶۹۴ دلار در هر تن رسید.

مقاطع در ‌ایران نزولی شد

در بازار مقاطع ایران نیز از روز شنبه هفته گذشته زمزمه بالا رفتن قیمت میلگرد شنیده شد؛ به طوری که روز یکشنبه قیمت‌ها در دو مرحله ۵۰ تومان هر کیلو افزایش یافت. همین امر باعث شد تا از روز دوشنبه به بعد موجودی انبارها که با خریدهای ارزان‌ سال قبل بود به بازار روانه شود در نتیجه قیمت میلگرد شروع به کاهش کرد. ‌این روند در مورد تیرآهن بیشتر به چشم می‌خورد، اما در مورد نبشی و ناودانی با توجه به محدودیت عرضه آنها و پایین بودن سطح موجودی انبار نوسان‌ها کمتر بود.

با توجه به اینکه هنوز تکلیف بودجه در مجلس روشن نشده است روند تقاضا همچنان نزولی است. روز چهارشنبه اعلام شد که کارخانه نیشابور و گروه ملی فولاد اهواز کالاهای خود را امروز در بورس عرضه خواهند کرد.

قیمت پیشنهادی اولیه برای میلگرد نیشابور هر کیلو یک‌هزار و ۱۸۰ تومان بود، اما روز پنج‌شنبه مشخص شد که این قیمت ۴۰ تومان پایین‌تر؛ یعنی در یک‌هزار و ۱۴۰ تومان عرضه می‌شود. از ‌این‌رو انتظار می‌رود‌این امر روی قیمت میلگرد در بازار اثر منفی بگذارد و اجازه ندهد که قیمت میلگرد برای هفته جاری افزایش یابد، اما از سوی دیگر فولاد خوزستان شمش تولیدی خود را برای تحویل اردیبهشت ماه ۹۹۹ تومان اعلام کرده که با توجه به مالیات بر ارزش افزوده تقریبا هر کیلو یک‌هزار و ۵۰ تومان برای خریدار تمام خواهد شد به‌این ترتیب قیمت تمام شده میلگرد برای کارخانه خریدار‌این شمش بیش از یک‌هزار و دویست تومان نخواهد بود. هفته گذشته با مطرح شدن احتمال موفقیت‌آمیز بودن مذاکرات هسته‌ای، عده‌ای در بازار نسبت به عرضه کالای خود و دست کشیدن از خرید اقدام کردند در نتیجه روند نزولی قیمت‌ها تشدید شد. ولی اگر‌این مذاکرات هم مثل مذاکرات ماه‌های قبل باشد الزاما به معنای بالا رفتن قیمت مقاطع نخواهد بود؛ چرا که واکنش بازار بیشتر تحت تاثیر تقاضا است و تقاضای بازار نیز فعلا بسیار پایین است.

از ‌این‌رو تنها عاملی که می‌تواند در شرایط موجود قیمت‌ها را به سمت بالا تغییر جهت دهد افزایش پایه قیمت فروش در بورس است.

رونق ورق در بازارهای منطقه

هفته گذشته در بازار نقدی آمریکا قیمت ورق گرم ۵ دلار در هر شورت تن بالا رفت و به ۶۸۵ تا ۶۹۵ دلار هر شورت تن رسید، ولی با توجه به افت قیمت قراضه‌این روند بازار ورق موقتی است و تنها رشد قیمت ۲۰ دلاری کارخانه‌ها به افزایش قیمت کمک کرد. در بازار سوآپ آمریکا ورق گرم ۶۹۵ دلار درهر شورت تن و ۵ دلار نسبت به دو هفته قبل افت داشت. در اروپا نیز ورق گرم روس ۵۱۵ یورو ( ۶۷۴ دلار ) در هر تن سی اف آر بود.

‌ایتالیا به آلمان ورق گرم را ۵۳۰ تا ۵۴۰ یورو در هر تن دی دی پی عرضه کرد ضمن‌اینکه محصول اوکراین ۵۱۰ تا ۵۲۰ یورو هر تن سی اف آر جنوب اروپا بود. طی هفته قبل در شمال اروپا ورق گرم ۴ یورو افت داشته و در جنوب شاخص قیمت در ۵۲۸ یورو ثابت بود. بازار صادرات ورق سی‌آی اس در ابهام بود و ورق گرم روسیه به خاورمیانه نیز ۶۲۰ تا ۶۳۰ دلار در هر تن فوب پیشنهاد داده شد که ۱۰ دلار از قیمت آوریل پایین‌تر بود. البته بازار داخلی روسیه

پررونق بود و احتمال می‌رود در هفته جاری نیز عرضه صادراتی همچنان در سطح پایین بماند.

هفته گذشته بازار ورق داخلی و صادراتی ترکیه ضعیف بود و قیمت‌ها ۱۰ تا ۲۰ دلار در هر تن نسبت به ماه مارس کاهش یافت و به ۶۹۰ تا ۷۲۰ دلار در هر تن فوب رسید، ولی این موضوع به بهبود تقاضا کمکی نکرد.

در بازار داخلی ورق گرم ۱۰ دلار ارزان‌تر شد ولی تقاضا پایین ماند ضمن‌اینکه قیمت فعلی ۶۷۵ تا ۷۱۰ دلار هر تن درب کارخانه است. ورق گرم

سی‌آی اس ۶۳۰ تا ۶۶۰ دلار سی اف آر ترکیه شنیده شد. قیمت پیشنهادی سایر کشور‌ها ۶۷۰ تا ۶۸۰ دلار سی‌اف‌آر ولی خریداری نداشت. در چین قیمت فعلی ورق گرم صادراتی ۶۴۰ تا ۶۴۵ دلار هر تن فوب است که ۳۰ دلار نسبت به اوایل ژانویه بالا رفته است. در بازار داخلی چین قیمت ورق گرم ۶۸۷ تا ۶۸۸ دلار هر تن با ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده بود که حدود ۴ دلار از هفته ماقبل بالاتر رفته است. در بازار امارات نیز میزان تقاضا و قیمت ورق ثابت مانده بود. در هفته قبل قیمت پیشنهادی ورق گرم وارداتی ۷۰۰ تا ۷۹۰ دلار هر تن سی اف آر بود و محصول داخلی نیز ۶۸۰ تا ۷۲۰ دلار در هر تن پیشنهاد شد. تقاضای ورق در عربستان نیز طی هفته گذشته بالا بود و قیمت‌های وارداتی نیز در بازار ‌این کشور ۱۰ تا ۱۵ دلار در هر تن بالا رفته است.

سردرگمی ‌در بازار ورق ایران

ورق گرم هفته گذشته را با سردرگمی‌شروع کرد و با کسالت به پایان برد.

طی هفته مورد بررسی با عرضه هفته اول مبارکه در بورس قیمت ورق گرم روز شنبه نزول کرد تا جایی که در مورد بعضی از اقلام به قیمت تمام شده خرید از بورس نزدیک شد، اما از روز یکشنبه عرضه‌کنندگان ورق گرم دست از فروش کشیدند و همین امر به بهبود قیمت‌ این کالا کمک کرد.

از روز دوشنبه با عرضه ورق گرم از مبارکه در بورس کالا دوباره بازار دچار سرگیجه شد.

روند قیمت‌ها در ‌این مدت نزولی بود و فاصله قیمت عرضه‌کننده‌ها گاهی ۱۵ تومان در هر کیلو برای یک نوع مشخص کالا شد.

ورق‌های سایز ۱۵ میلیمتر به بالا محصول اکسین و کاویان هم اول هفته را با ۱۰ تومان افزایش قیمت شروع کرد، ولی در پایان هفته به قیمت‌های اول هفته بازگشت. ورق گرم ضخامت ۲ میلیمتر رول روز شنبه در انزلی هر کیلو ۱۱۰۰ تا ۱۱۱۰ تومان اعلام می‌شد روز یکشنبه با توجه به خریدهایی که بعضی از کارخانه‌ها کرده بودند به ۱۱۷۰ تومان هم رسید، اما از روز دوشنبه به بعد دوباره روند کاهشی قیمت شروع شد و تا مرز ۱۱۲۰ تومان ادامه یافت. ورق گالوانیزه و ورق سرد هم همین روند را طی کردند اول هفته با افزایش قیمت و پایان هفته با کاهش قیمت روبه‌رو بودند. موجودی بعضی از اقلام ورق سرد بسیار محدود است، ولی از آنجا که تقاضا ضعیف است بعید به نظر می‌رسد که قیمت بالا برود.

از سوی دیگر گفته می‌شود که محموله‌های بزرگی از ورق گرم در ماه اسفند در بنادر تخلیه شده است که به علت تعطیلات هنوز ترخیص آنها صورت نگرفته و احتمالا در هفته‌های آینده به بازار عرضه خواهد شد. دیدگاه عموم‌این است که به علت پایین بودن سطح تقاضا قیمت‌های بازار در شرایط فعلی در کف خود است.

با توجه به پایین بودن موجودی انبارها و انتظار افزایش قیمت هر تحرکی از جانب تقاضا باعث تغییر قیمت در بازار خواهد شد.