ایسنا - از ابتدای سال جاری تا پایان بهمن‌ماه در شرکت بورس کالای ایران ۱۲۱ هزار و ۲۹۷ تن شکر معامله شد.

از ابتدای مهر ماه تا انتهای دی ماه بیش از ۱۰۳ هزار و ۷۲۵ تن شکر در بورس کالا معامله شده است. از ابتدای پاییز تا انتهای اولین ماه زمستان تنها در دو ماه آذر و دی رینگ کشاورزی بورس کالا شاهد معامله شکر بوده است. در مهر ماه طی سه روز کاری، ۴هزار و ۱۰۰تن شکر عرضه شد که با توجه به نبود تقاضای خرید هیچ معامله‌ای ثبت نشد.

این اتفاق در آبان ماه نیز تکرار شد با این تفاوت که در هفت روز حجم کمتری یعنی فقط ۲هزار و۹۰۰ تن شکر عرضه شد که باز هم خریدار نداشت. اما یخ معامله نشدن شکر در بورس کالا در سرمای آذر آب شد و با معامله ۱۶ هزار و ۲۲۵ تن از این کالا طی چهار روز کاری کام بورس شیرین شد. ارزش معاملات شکر در این ماه به ۱۶۶ میلیارد و ۷۸ میلیون ریال رسید. روند معامله این کالا در ماه بعد نیز ادامه داشت به طوری که در دی ماه ۸۸ هزار و ۸۸۰ تن شکر عرضه شد که ۱۹۲ هزار و ۴۵۰ تن تقاضا داشت و در انتها برسر معامله ۸۷ هزار و۵۰۰ تن توافق شد که ارزش یک هزار میلیارد و ۴۶۹ میلیون و ۴۰ هزار ریالی داشت. معاملات این ماه از نظر حجم و ارزش نسبت به آذر ماه ۴۴۹ و ۵۰۲ درصد رشد داشته است.

معامله ۱۰۳ هزار و ۷۲۵ تن شکر در چهار ماه گذشته در حالی ثبت شده که در تابستان امسال تنها ۱۷ هزار و ۵۷۲ تن از شکر عرضه شده در بورس کالا معامله شده است.

ارزش این حجم از معاملات ۲۱۹ میلیارد و۵۴۲ میلیون و ۷۱۸ هزار ریال شد.

شکر در تیر ماه در بهترین شرایط برای این کالا از ابتدای سال جاری تا ابتدای تابستان، ۱۶هزار و ۵۰۰ تن به ارزش ۲۰۶ میلیارد و ۲۸۸میلیون و ۵۸۸ هزار ریال معامله شد.

در مرداد نیز یک هزار تن شکر به ارزش ۱۲میلیارد و ۴۳۴ میلیون و۵۵۰ هزار ریال ثبت شد. در شهریور روند نزولی حجم معامله شکر ادامه یافت به طوری که تنها ۷۲ تن به ارزش ۸۱۹ میلیون و ۵۸۰ هزار ریال معامله شد.

شاید دلیل استقبال از شکر در بورس کالا به دلیل آغاز عرضه سلف این کالا بود. از نیمه دوم تیر ماه و برای نخستین بار پس از آغاز عرضه در بورس کالا، شکر همزمان به صورت نقدی و سلف عرضه شد. به عقیده مسوولان بورس کالا عرضه سلف شکر منجر به اطمینان خریداران از بازار و تعهدات شده و حجم تقاضاها و معاملات این کالا را بالا برده است.