روایت‌های متفاوت از بازار آهن

عکس: آکو سالمی

به نظر می‌رسد قیمت‌ها در شرایط فعلی منطقی باشد و تا پایان سال بتوان شاهد وجود تقاضای مناسب در بازار بود

گروه بورس کالا - بحث‌های چند روز گذشته پیرامون محدودیت‌های بین‌المللی، خصوصیات تورمی اقتصاد کشور که پس از قانون اصلاح قیمت‌ها باز هم بیشتر شده و از سویی استدلال سرمایه‌گذاران برای تامین محصولات مورد نیاز و سمت و سو دادن به نقدینگی‌هایشان برای خرید و ذخیره کردن کالاها باعث شده روند قیمت‌ها در بخش فولاد منطقی تلقی شود و وجود فشار تقاضا تا پایان سال توجیه شود. دادوستدهای بورس کالا دیروز در شرایطی انجام شد که بحث‌های مطرح شده بابت محدودیت‌های بین‌المللی، چشم‌انداز متفاوتی را برای بازار رقم زده است. براساس گفته معامله گران، با نوسانات غیر منطقی و رو به بالای قیمت دلار و سایر ارزهای معتبر، نگرانی‌ها بیشتر شده و همین موضوع به تنهایی روی قیمت تمام شده کالاها و موضوع واردات تاثیر مستقیمی گذاشته است، بسیاری از تولید‌کنندگان نسبت به وضعیت به وجود آمده و نوسانات شدید بازار ارز، آینده خوبی را تصور نمی‌کنند. این در حالی است که در کنار

افت و خیز بازار ارز، خصوصیات تورمی که طی سالیان گذشته همواره در ساختار اقتصاد ایران بوده و پس از قانون اصلاح قیمت‌ها با حرکت رو به بالایی مواجه شده، باعث شده همواره بازارها از التهاب برخوردار باشند و در وضعیت صحیح و منطقی قرار نگیرند، زیرا که افزایش هزینه‌ها تولید‌کنندگان را ملزم به افزایش قیمت‌های تمام شده کرده است. تحلیلگران معتقدند در شرایط فعلی، سرمایه‌گذاران سعی می‌کنند از ماه آذر تا اردیبهشت‌ماه سال بعد نقدینگی‌هایشان را برای ذخیره کردن و تامین نیاز کالاهای اساسی وارد بازار کرده که یکی از این کالاها، محصولات فولادی بوده است.

به نظر می‌رسد عمده تجار سعی می‌کنند نقدینگی‌هایشان را درگیر خریدهایی کنند که به صورت سلف ۲ یا سه ماهه است، برخی دیگر هم سعی می‌کنند نیازمندی‌هایشان را از طریق واردات تامین کنند.

یکی از کارشناسان اقتصادی با اشاره به مسائل و مشکلات دیپلماتیک و محدودیت‌های ایجاد شده و از سویی وضعیت اقتصاد ایران که دارای مشکلات جدی ساختاری است، بر این باور است که فشار تقاضاها با وجود اینکه احساس می‌شد کم شود اما همچنان تا پایان سال وجود خواهد داشت. این کارگزار بورس کالا در پاسخ به این موضوع که آیا با وجود رکود در بازارهای جهانی و آغاز فصل سرما می‌توان شاهد رشد تقاضا و افزایش قیمت‌ها بود؟ می‌گوید: قراردادهای بورس به صورت سلف چند ماهه است که سررسید بیشتر آنها به پایان سال و ماه‌های اوایل سال جدید منتهی می‌شود؛ در واقع عمده بارگیری‌ها تحویل سال بعد است، از سویی آب و هوا در بخش جنوبی کشور در بیشتر اوقات سال آفتابی است، به همین دلیل فصل سرما در این مناطق با دوره کوتاهی مواجه است که با توجه به همه این موارد باید گفت فشار تقاضاها در بازار کماکان وجود خواهد داشت.

این در حالی است که دادوستدها در بازار فولاد در حالی از سر گذرانده می‌شود که برخی از عرضه‌ها در بورس کالا همچون عرضه ورق فولاد مبارکه طی سال جدید با بهانه‌های متعدد و بی‌میلی عرضه‌کنندگان همراه بوده است، در پاسخ به این موضوع نیز دلایل متعددی مطرح شده، برخی معتقد هستند با توجه به اینکه تامین منابع ارزی مشکل شده، بیشتر سرمایه‌گذاران و تولید‌کنندگان بیشتر به سمت بخش صادرات می‌روند تا حداقل بخشی از منابع ارزی خود را تامین کنند، از سویی سازوکار عرضه و تقاضای فولاد مبارکه در این میان نقش اساسی ایفا کرده است؛ سیاست گذاری فولاد مبارکه که مبدا و مقصد تولیدات خود را تعیین کرده به طور مستقیم روی دادوستد در بورس کالا تاثیر گذاشته است. در حالی که شرایط خصوصی‌سازی برای فولاد مبارکه مهیا شده و تمامی شرکت‌های زیر مجموعه این شرکت با گرفتن تسهیلات، محصولات مورد نیاز خود را تامین می‌کنند، دیگر تمایل چندانی به حضور در بورس ندارند. یکی از فعالان در این باره می‌گوید: در کنار عدم تمایل فولاد مبارکه برای حضور در بورس، مسوولان بورس کالا هم برای حضور فولاد مبارکه سختگیری زیادی از خود نشان نمی‌دهند، اما به نظر می‌رسد در صورت اینکه مسوولان بورس تنها به حضور مچینگ فولاد مبارکه دلخوش کنند، باید گفت تمام اصول و قوانین نانوشته‌ای که برای بورس وجود داشته و از سویی تعاریفی که برای این بازار هست خدشه دار می‌شود؛ به همین دلیل انتظار بر این است نسبت به این موضوع مسوولان واکنش جدی‌تری نشان دهند.

اما عرضه‌کنندگان ورق فولاد مبارکه نیز در پاسخ به این سوال که چرا این شرکت، برنامه‌های دادوستد در بورس را در سال جاری تغییر داده و گاهی اوقات تنها مبادرت به مچینگ محصولاتش بسنده می‌کند، اظهار کرده محدودیت‌هایی که برای افراد حقیقی در بازار به وجود آمده و اینکه تنها افراد حقوقی در بازار آن هم در محدوده ۱۱۰ تن مجاز به خرید هستند، باعث شده خیلی‌ها نسبت به حضور در بازار بی‌میل شوند. حتی برخی پا را از این فراتر می‌گذارند و خاطرنشان می‌کنند محدودیت‌های به وجود آمده در بورس کالا و اجرای این مصوبه با روح قوانین بورس مغایرت دارد، در واقع این قانون در تضاد با حقوق مدنی شهروندان و قانون تجارت است، به نظر محدودیت‌های ایجاد شده تنها به ضرر شرکت‌ها خواهد بود. این در شرایطی است که محدود کردن دادوستد به اشخاص حقوقی از سوی خود فولادی‌ها مطرح شده است.

همچنین برخی اخبار حاکی از آن است در صورتی که محدودیت‌های اعتباری بخش مس در بازار، برای فولادی‌ها هم به وجود بیاید و اعتبارات و تسهیلات (ری فاینانس) با تاخیر مواجه شود یا حتی در حالت بدبینانه تنها برای بخش محدودی از بازار اعطا شود آن وقت ممکن است شاهد کاهش حجم و ارزش معاملات در آینده نه چندان دور در بازار بود. تحلیلگران بر این باورند هر چند عرضه‌های ذوب آهن با جهش قیمتی رو به رو شد که بیشتر ناشی از نوعی بازاریابی این شرکت بوده، اما به نظر می‌رسد قیمت‌ها در شرایط فعلی منطقی باشد و تا پایان سال بتوان شاهد وجود تقاضای مناسب در بازار بود. در بازار دیروز سه تولید‌کننده بخش خصوصی عرضه‌هایشان را از سر گرفتند که فولاد آلیاژی ایران با وجود یک هزار و ۲۶۰ تن میلگرد عرضه شده به قیمت هر کیلو ۸۵۱ تومان، نتوانست معامله‌ای را انجام دهد. دو سبد میلگرد فولاد خراسان و میلگرد مخلوط مجتمع فولاد کویر نیز در بازار در شرایطی روی تابلو معاملاتی قرار گرفت که در پایان فولاد خراسان از ۲هزار و ۲۰۰ تن محصول عرضه شده شاهد تقاضا برای ۷۹۲ تن بود و همه میزان تقاضا به قیمت هر کیلو ۸۷۲تومان و ۲ ریال به فروش رسید. میلگرد مجتمع فولاد کویر نیز در برابر ۶ هزار و ۶۰۰ تن محصول عرضه شده یک هزار و ۳۲۰ تن تقاضا داشت که میزان تقاضا با قیمت ۸۴۰ تومان به ازای هر کیلو دادوستد شد.