امید به بهبود بازار فولاد کم شد

بازارهای داخلی به تاثیر از بازارهای جهانی همچنان با مسیر کاهشی روبه رو است

گروه بورس کالا - دادوستد انواع محصولات فولادی طی هفته گذشته با همان روند دو هفته ماقبل به صورت نزولی ادامه پیدا کرد. با تداوم نگرانی‌ها درباره وضعیت بحران بدهی دولت‌های منطقه یورو و از سویی کاهش تقاضا، قیمت‌ها همچنان در سطح پایینی قرار دارد. این در شرایطی است که تحلیلگران همچنان امیدی به بهبود تقاضا در آینده ندارند. در همین حال معاملات بازار داخلی نیز به تبع از بازارهای جهانی روندی کاهشی را پشت سر گذاشت. مرکز خدمات فولاد ایران گزارشی از وضعیت بازار محصولات فلزی تهیه کرده که مشروح آن در پی می‌آید.

بیلت صادراتی اروپا زیر۶۰۰ دلار

در بازار بیلت صادراتی سی‌آی‌اس، در حالی که اوایل هفته نگرانی از افت قیمت به زیر ۶۰۰ دلار می‌رفت سرانجام این طور شد و شنیده شده بیلت صادراتی سی‌آی‌اس به زیر ۶۰۰ دلار فوب رسیده است. اغلب معامله‌ها در ۵۹۰ تا ۶۰۵ دلار فوب بود و در ۵۹۰ دلار هم معامله شد. ترکیه‌ای‌ها مجبور شدند قیمت بیلت خود را ۱۵ تا ۲۰ دلار پایین بیاورند. انتظار می‌رود تقاضای بیلت ترک در عربستان، مصر و سوریه بالا برود. در جنوب شرق آسیا قیمت‌های پیشنهادی ارزان، بازار بیلت را نزولی کرده بود. بیلت دریای سیاه ۶۴۵ دلار سی‌اف‌آر تایلند بود که در ۶۳۰ دلار هم پیشنهاد محدود شده است. بیلت کره ۶۷۵ تا ۶۸۰ دلار سی‌اف‌آر فیلیپین بود که ۵ دلار افت داشت. همچنین متوسط قیمت بیلت بورس لندن بالا رفته به ۵۸۵ دلار رسید.

کاهش ۱۰ تومانی بیلت پیشنهادی به ایران

هفته گذشته بیلت به ازای هر کیلو نزدیک ۱۰ تومان تنزل قیمت داشت. بیلت سایز ۱۵۰ در انزلی تا هر کیلو ۸۴۰ تومان روی تریلی هم معامله شد، ولی حجم معاملات پایین بود پارتی‌های پیشنهادی هم در تناژهای زیر هزار تن بود. علت محدودیت تناژ رکود در بازار مقاطع است و به‌رغم پایین آمدن قیمت مقاطع، بیلت تقریبا باثبات ایستاده است.

قیمت بیلت در بازارهای جهانی به علت کمبود تقاضا و کاهش قیمت قراضه رو به پایین است و به حدود ۶۸۰ دلار سی‌اف‌آر انزلی رسیده، ولی تجار ایرانی رغبتی به واردات بیلت به دلیل محدودیت تقاضای آن در بازار داخلی ندارند؛ ضمن آنکه بیلت محصول داخلی در قیمت حدود ۸۱۰ تومان در هر کیلو در دسترس است در ۶ ماه اول امسال مجموع واردات بیلت یک میلیون و ۳۱۱ هزار و ۴۱۳ تن بوده که نسبت به واردات یک میلیون و ۷۳۳ هزار و ۸۹۶ تن در دوره مشابه سال قبل ۲۴ درصد کاهش نشان می‌دهد.

تداوم روند نزولی در بازار مقاطع

در عربستان قیمت‌های وارداتی نزولی بود و اجازه رشد قیمت به بازار داخلی نداد در همین حال تقاضا نیز از وضعیت خوب برخوردار بود. به‌رغم افت ۱۰ دلاری قیمت پایه قراضه خرد شده در آمریکا، انتظار می‌رود قیمت مقاطع در ماه نوامبر در سطح فعلی باقی بماند. قیمت نقدی میلگرد۷۳۰ تا ۷۵۰ دلار در هر شورت تن درب کارخانه بود. در ترکیه صادر‌کننده‌ها در انتظار افت قیمت میلگرد هستند، قیمت پیشنهادی ۶۷۵ دلار فوب آنها خواستار ندارد. بعید نیست هفته‌های آینده در صورت ادامه روند نزولی بیلت سی‌ای ای، قیمت میلگرد در این کشور به ۶۵۰ دلار برسد. در جنوب اروپا تولید‌کنندگان مقاطع با توجه به افت تقاضا، تولید را کاهش دادند از این رو قیمت باثبات بود. در انگلیس نیز میلگرد تقاضا نداشت و بازار راکد بود، میلگرد ایتالیا و اسپانیا۴۹۰ پوند هر تن سی‌ای اف بود. در اسپانیا و ایتالیا قیمت میلگرد ۶۳۰ تا ۶۵۰ یورو بود. صادر‌کنندگان مقاطع سی‌آی‌اس چاره‌ای جز پایین آوردن قیمت‌ها نداشتند. برخی از عرضه‌کنندگان سی‌آی‌اس قیمت میلگرد را ۵ تا ۱۰ دلار پایین آوردند، در حالی که یک هفته قبل حاضر نبودند از ۶۶۰ دلار فوب پایین‌تر بروند. قیمت میلگرد در شرق چین پس از تعطیلات یک هفته‌ای این کشور در ثبات بود. در بازار شانگهای قیمت میلگرد ۶۹۸ تا ۷۰۱ دلار با ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده است. باید دید با توجه به افزایش موجودی‌ها روند بازار چگونه خواهد ماند.

افت تولید فولادسازان و کاهش عرضه

قیمت مقاطع در هفته گذشته رو به تنزل بود. تیرآهن، میلگرد و دیگر مقاطع روند رو به نزول را تجربه کردند. این در حالی است که عرضه کارخانه‌های دولتی محدود شده است. تحویل میلگرد بعضی کارخانه‌ها تا یک هفته زمان می‌برد که نشان از افت تولید آنها دارد کارخانه‌های خصوصی هم به علت رکود و پایین بودن قیمت فروش، تولید را به حداقل خود رسانده‌اند. با این حال تقاضا برای همین عرضه محدود هم جوابگو نیست. اکثر تجار سفارش‌های خود را برای دوره یک هفته موجودی انبار محدود کرده‌اند چون نگران ثبات بازار هستند با این حال به‌رغم این رکود به نظر می‌رسد بازار در اوایل آبان بهبود یابد و بخشی از رکود بازار ناشی از محافظه کاری تجار از تاثیر پرونده سه هزار میلیاردی و انعکاس آن در بازار است. اما روند محدودیت عرضه و ادامه رکود در بازار ارز و سرمایه احتمالا سرمایه‌ها را به سمت فولاد باز‌می‌گرداند، تنها علتی که می‌تواند قیمت مقاطع را در این سطح نگاه دارد یا تنزل دهد گذشته از آنچه در بخش تقاضا است، کاهش قیمت بیلت است.

وضعیت بد و افت تقاضای ورق

هفته گذشته بازار ورق نزولی بود. صادر‌کنندگان ورق ترکیه قیمت‌های پیشنهادی را کاهش دادند. قیمت پیشنهادی به اروپا ۵۲۰ تا ۵۳۵ یورو در هر تن سی‌اف‌آر است و قیمت داخلی ۷۱۰ دلار درب کارخانه است. برای به دست آوردن قدرت رقابت در اروپا باید قیمت ترکیه‌ای‌ها به ۶۵۰ تا ۶۶۰ دلار فوب برسد. در جنوب اروپا متوسط قیمت ورق گرم ۲/۰ درصد افت داشت قیمت معاملات برای ورق اروپا در حال حاضر ۵۱۰ تا ۵۲۵ یورو درب کارخانه است. قیمت ورق در انگلیس تغییر زیادی نداشت و برخی افزایش قیمت را سال آینده میلادی ممکن دیدند. وضعیت اقتصادی اروپا موجب شده ورق سی‌آی‌اس خریداری نداشته باشد و اروپایی‌ها به خاورمیانه و جنوب دریای مدیترانه در قیمت‌های پایین صادر کنند. جنوب شرق آسیا در ۶۸۰ دلار فوب خریداری کرده و قیمت ورق گرم در دریای بالتیک ۶۷۰ دلار فوب است. قیمت‌های اوکراین کمی ارزان‌تر است. خریداران به دنبال ۶۲۰ دلار فوب ماریوپول هستند، ولی عرضه‌کننده‌ها بر ۶۳۰ دلار تاکید دارند. شاخص قیمت ورق گرم ترکیه ۴ دلار افت کرده به ۷۲۳ دلار درب کارخانه رسید. قیمت پیشنهادی ورق گرم اوکراین به ترکیه ۶۵۰ تا ۶۶۰ دلار سی‌اف‌آر بود و ورق گرم روس ۷۰۰ دلار سی‌اف‌آر ثبت شد. در چین به‌رغم افت بازار، بائو استیل قیمت ورق خود را تغییر نداده ورق گرم آن ۷۵۷ دلار بدون مالیات بر ارزش افزوده بود. در بازار نقدی شانگهای قیمت پیشنهادی ورق گرم ۷۰۳ دلار با ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده است که نسبت به آخر سپتامبر تغییری نکرده است. قیمت پیشنهادی ورق گرم صادراتی چین از ماه گذشته تاکنون ۳۰ تا ۴۰ دلار کاهش داشته است. وارد‌کننده‌ها در شرق آسیا باز هم در بستن معامله تردید دارند. در کره قیمت داخلی ورق گرم تا ۱۶ دلار نسبت به اواخر سپتامبر افت داشت. قیمت پیشنهادی ورق گرم چین به کره ۶۸۰ تا ۶۹۰ دلار سی‌اف‌آر بود و تقاضا نداشت. تقاضای ورق در عربستان برخلاف دیگر کشورهای خاورمیانه بالا است؛ ولی قیمت‌های داخلی باید کاهش یابد؛ چون از قیمت‌های جهانی بالاتر رفته است.

ورق در بازار ایران نزولی در بورس صعودی

ورق گرم ضخامت ۲ میلیمتر رول عرض یک متر هفته گذشته به ۹۸۰ تومان به ازای هر کیلو در بنادر شمالی رسید که ۱۰ تومان نسبت به هفته قبل تنزل یافت. علت این امر افزایش عرضه است. واردات در خلال شهریور ماه نسبت به مرداد سال جاری با ۲۸ هزار و ۲۶۳ تن افزایش به ۱۹۰ هزار و ۴۲ تن رسید؛ ولی واردات مهرماه به نظر می‌رسد کمتر از شهریور ماه باشد. البته قیمت این کالا حدود ۷۵۰ دلار در هر تن سی‌اف‌آر بنادر شمالی به صورت نقدی رسیده؛ ولی حجم معاملات به علت مسائل بانکی محدود است. قیمت ورق گرم ضخامت ۸ میلیمتر به بالا، حداقل ۱۰ تومان در هر کیلو افت کرد. ورق اکسین و کاویان هم شاهد همین کاهش بود، ولی عرضه بسیار محدود است. تنها افت شدید تقاضا باعث شده که محدودیت عرضه در بازار جلوه نکند؛ ضمن آنکه افت قیمت وارداتی محصول چین در قیمت ۸۰۰ دلار تحویل بندرعباس، تجار را محتاط کرده و آنها ترجیح می‌دهند موجودی خود را به فروش برسانند و برای خرید منتظر شرایط آینده بازار بمانند. قیمت ورق گالوانیزه به علت محدود بودن تقاضا با ۱۰ تومان هر کیلو کاهش روبه‌رو شد. همین طور ورق سرد هم با افت قیمت روبه‌رو بود که به علت پایین آمدن تقاضا و افت قیمت وارداتی است. بعید به نظر می‌رسد در آینده نزدیک بازار ورق روند معکوس در پیش گیرد؛ زیرا قیمت‌های خارجی در حال پایین آمدن است و امیدی به بهبود تقاضا نیست.

خرید قراضه از سوی ترکیه کم شد

هفته گذشته خرید قراضه از جانب ترکیه‌ای‌ها کاهش یافته و قیمت‌های وارداتی به این کشور نزولی بود. قراضه ۲۰-۸۰، آمریکا ۴۶۰ دلار سی‌اف‌آر است که ۵ دلار افت داشته. قراضه آ۳ سی‌آی‌اس ۲۰ تا ۲۵ دلار ارزان شده به ۴۲۰ تا ۴۲۵ دلار سی‌اف‌آر رسید. قیمت پیشنهادی اروپا ۴۳۰ تا ۴۴۰ دلار سی‌اف‌آر برای قراضه خرد شده بود که تا ۱۸ دلار افت داشته است. در بازار داخلی آمریکا قیمت پایه قراضه خرد شده ۱۰ دلار افت داشته به ۴۴۰ دلار در هر لانگ تن رسید؛ در حالی که چند ماهی باثبات بود.در بازار داخلی ترکیه قیمت خرید قراضه

۱۱ تا ۱۶ دلار پایین آمده، چون قیمت‌های وارداتی نزولی بود. با توجه به تقاضای داخلی پایین و نرخ یورو تمایل اسپانیایی‌ها به صادرات به ترکیه بالا رفته، ولی تجار ترکیه حاضر نیستند بیشتر از ۳۸۰ تا ۳۹۰ دلار فوب بدهند. نگرانی‌های اقتصادی و مشکل بدهی اروپا رو به افزایش است. از این رو بازار قراضه انگلیس نیز نزولی است. قراضه صادراتی ۲۰-۸۰ آمریکا به تایوان ۵ دلار افت داشت برخی منتظر رسیدن قیمت به ۴۳۰ دلار هستند. در تازه ترین مزایده قراضه صادراتی ژاپن قیمت نسبت به ماه قبل ۵۱ دلار افت کرد. در چین نیز قیمت نزولی است. قیمت خرید قراضه ۵ تا ۱۰ دلار کاهش یافت. بازار واردات شرق آسیا نیز تحت فشار بود. قیمت درخواست خرید قراضه۲۰-۸۰ آمریکا ۴۷۰ تا ۴۷۵ دلار سی‌اف‌آر شنیده شد.

موجودی سنگ‌آهن کارخانه‌ها کم شد

بازار سنگ‌آهن نزولی بود. تقاضای بازار فولاد چین رو به کاهش است از این رو تقاضا نیست، ولی موجودی سنگ‌آهن کارخانه‌ها کم است. در بازار نقدی سنگ‌آهن صادراتی هند ۴ تا ۵ دلار افت داشت. متوسط قیمت معاملات سنگ‌آهن برای خلوص ۵/۶۳ درصد هند ۱۷۲ تا ۱۷۴ دلار سی‌اف‌آر بود. انتظار می‌رود بازار سنگ‌آهن همچون سایر کالاهای اساسی در رکود باشد.