دونرخی شدن پلی اتیلن ترفتالات

عکس:‌آکو سالمی

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: رینگ پتروشیمی‌روز گذشته برخلاف اعلام بورس مبنی بر ثبت سفارش‌ها براساس ظرفیت پروانه‌های بهره‌برداری، معاملات خود را دنبال کرد. در این روز رقابت کارگزاران برای خرید محصولات H؛ ۰۲۰، ۰۰۷۵ و BL۳ شدت یافت و به این ترتیب این محصولات با سقف قیمت و در نهایت تسهیم به نسبت مواجه شدند. علاوه بر این کارگزاران در این روز برای خرید PET۷۸۱ نیز به رقابت پرداختند. این در حالی است که تنها یک هزا رو ۴۰۰ تن از PET۸۲۱ سقف قیمت را تجربه کرد و ۱۰۰ تن از آن قیمت خورد. جالب تر اینکه ۸۲۵ PET در این روز به دنبال عدم تقاضا از سوی خریداران، وارد زمان مچینگ شد. به گفته فعالان بازار، با توجه به اینکه طی ماه‌های گذشته رینگ پتروشیمی‌به شدت تحت کنترل قیمتی بوده است، بیشتر کارگزاران از قیمت واقعی محصولات اطلاعی ندارند و همین موضوع نیز در این روز سبب شد تا PET۸۲۱ با دونرخی شدن قیمت از سوی خریداران مواجه شود و در نهایت نیز PET۸۲۵ وارد زمان مچینگ شود. این در حالی است که بیشتر فعالان بازار معتقدند عادت کارگزاران به ثبت سقف قیمت‌ها طی ماه‌های اخیر و همچنین عدم آشنایی اکثر آنها با جو بازار داخلی و از سوی دیگر ثبت سفارش‌ها و پیش بینی میزان تقاضاها پیش از آغاز معاملات سبب دوگانگی نرخ PET۸۲۱ و در نتیجه عدم تقاضا برای خرید PET۸۲۵ شد. اگر چه به عقیده فعالان بازار این دو کالا تنها ۲۰ تا ۲۵ تومان اختلاف قیمت دارند و بیشتر خریداران ترجیح می‌دهند اول PET۸۲۱ را خریداری کنند، اما می‌توانست در این روز تقاضا برای خرید این دو کالا تقسیم شود.

با این حال در این روز ABS نیز که با نرخ یک هزار و ۹۷۳ تومان عرضه شده بود، با اختلاف نرخ فاحشی بین بالاترین و پایین‌ترین نرخ خرید مواجه شد. گفته می‌شود بالاترین نرخ ABS دو هزار و ۳۲۲ تومان و پایین‌ترین نرخ این کالا، دو هزار و ۱۸۵ تومان رقم خورد.

البته همچنان موضوع آزادسازی رینگ پتروشیمی‌در بازار داخل جریان دارد و این موضوع سبب شده است تا خریداران خواه‌ناخواه در انتظار ورود به ماه مهر و تصمیمات جدید در حوزه پتروشیمی ‌باشند. از این رو بیشتر پیش‌بینی‌ها در این حوزه به شروع ماه جدید موکول شد.

عرضه هشتمین محموله نفت خام و عدم رفع مشکلات مبادله

در این روز خبر عرضه هشتمین محموله نفت خام در بورس نفت در حالی منتشر شد که هنوز اطلاعاتی در خصوص رفع مشکلات معامله نفت خام در بورس کالا مطرح نشده است. این محموله ۵۰۰ هزار بشکه‌ای با شرایط هفته گذشته عرضه خواهد شد و تنها شرکت ملی نفت، اقدام به تغییر نفت سنگین به سبک کرده است. این در حالی است که در دو هفته گذشته خریداران نفت خام در اعتراض به عدم رفع مشکلات عرضه نفت به تالار نیامدند و در نتیجه معامله این کالا همچنان در هاله‌ای از ابهام وجود دارد. به گفته فعالان بازار و بورس، اگر چه شرکت ملی نفت می‌تواند شرایط را برای خریداران سهل کرده و اجازه دهد تا رسما بورس نفت کار خود را آغاز کند، اما متاسفانه تاکنون این اتفاق نیفتاده است. از این رو بیشتر خریداران معتقدند باید دولت در این زمینه وارد عمل شود. به اعتقاد آگاهان بازار، اگر دیوان محاسبات اداری نرخ محموله را مشخص کرده و مشکل پرداخت وجه این کالا نیز حل شود، مبادلات نفت خام ادامه دار خواهد شد. با وجود اینکه در حال حاضر مشکلات عدم مبادله نفت خام مشخص است، اما هنوز برای رفع این معضلات اقدامی‌صورت نگرفته است. این درحالی است که پیش‌تر اعلام شد وزیر نفت قصد دارد در جلسه‌ای مشکلات عدم معامله نفت خام را بررسی کرده و موانع را برطرف کند.

احتمال فروش محصولات پتروشیمی‌به صورت سلف موازی

در پنجمین نمایشگاه بورس، بانک، بیمه و خصوصی سازی در هفته گذشته اولین هم‌اندیشی بررسی فرآیند عرضه محصولات در بورس کالای ایران با حضور مدیران ، کارگزاران و عرضه‌کنندگان محصولات پتروشیمی در غرفه کارگزاری آگاه برگزار شد. در این هم اندیشی اصلی‌ترین موضوعی که مورد بررسی قرار گرفت؛ بحث نرخ‌گذاری و ایجاد کف و سقف قیمت در رینگ پتروشیمی ‌بود که سبب اعتراض بسیاری از فعالان این حوزه طی ماه‌های اخیر شده است. به گفته این گروه، در حال حاضر کنترل قیمت‌ها در رینگ پتروشیمی ‌تقابل عرضه و تقاضا را از بین برده و بازار پتروشیمی‌را دچار التهاب کرده است. در این جلسه همچنین به مشکلات عرضه شرکت‌های خصوصی نیز پرداخته شد. البته در این جلسه محمدی، مدیر بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی پتروشیمی‌از احتمال فروش محصولات پتروشیمی ‌به صورت سلف موازی خبر داد.