گروه بورس کالا - کنترل قیمت‌ها در بورس کالا طی ۴ ماه اخیر سبب شد تا بازار داخلی نتواند همپای بازار‌های جهانی افت و خیز را تجربه کند. از‌این رو سطح قیمت‌ها در بازار به واسطه کنترل‌ها روز به روز با بازار جهانی فاصله گرفت و ‌این فاصله تا جایی پیش رفته که انگیزه تجار برای واردات محصولات فولادی به خصوص شمش فولاد که به دلیل کمبود تولید بیشتر از سایر کالا‌ها است نسبت به نیاز بازار کمتر شد از‌این رو به نقطه‌ای رسیدیم که با وجود رکود بازار اما کمبود شمش محسوس و فضا آماده قیمت‌های حبابی برای شمش شده است. کارگروه فولاد در سازمان حمایت که همواره شرایط بازار را رصد می‌کنند پس از مدت‌ها ثبات قیمت اجازه رشد را به مرجع رسمی‌مبادلات آهن یعنی بورس کالا داده‌اند تا بر اساس شرایط بازار نرخ‌ها به صورت منطقی و تدریجی افزایش یابند.

فولاد داخلی ۳۰۰ تومان ارزان‌تر از جهانی

در همین راستا مدیرکل دفتر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در خصوص تمهیدات جدید برای قیمت فولاد در بورس به خبرگزاری مهر گفت: به ناظر تالار بورس اجازه داده شده است تا بر اساس قیمت پایه واحدهای تولیدی، سقف قیمت را بالا ببرد.

شهرام میرآخورلو در خصوص تمهیدات جدید کارگروه فولاد برای برقراری تعادل در بازار ‌این محصول گفت: در حال حاضر به دلیل حمایت از مصرف‌کننده و تنظیم بازار، ناظر تالار بورس ‌این اختیار را دارد که بر اساس قیمت پایه واحد تولیدی که در معاملات قبلی داشته است، سقف قیمت فولاد را بالا ببرد.

مدیرکل دفتر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان افزود: در حال حاضر در زمینه ورق و محصولات فولادی به واسطه اختلاف قیمت میان بازارهای داخلی و جهانی، انگیزه برای واردات فولاد از بین رفته است، چرا که قیمت‌ها در بازار داخلی بسیار پایین‌تر از قیمت‌های جهانی است و بخش عظیمی ‌از تولید داخلی کشور که نیاز بازار را تامین می‌کند، با ۲۵۰ تا ۳۰۰ تومان پایین‌تر از نرخ جهانی به فروش می‌رسد.

رغبت برای واردات فولاد نیست

وی تصریح کرد: ‌این امر سبب شده تا رغبتی برای واردات وجود نداشته باشد، بنابراین برای حفظ بازار و نیز واردات شمش به منظور تامین نیاز‌ آینده بازار داخل، باید شرایطی را فراهم کرد که رغبت برای واردات شمش و فرآوری آن از سوی کارخانه‌های داخلی به وجود‌ آید؛ بنابراین کارگروه فولاد به ‌این نتیجه رسیده است که قیمت فولاد با روند منطقی و به صورت تدریجی، در بورس افزایش یابد.

میرآخورلو در ادامه افزود: بر‌این اساس، مکانیزمی‌ در اختیار مدیرعامل بورس کالا قرار دارد که بر اساس مصوبات کارگروه فولاد، بتواند قیمت را به صورت منطقی افزایش دهد.

وی اظهار کرد: در زمینه سایر مقاطع طولی اعم از میلگرد و تیرآهن، قیمت در بازار به صورت منطقی است و مشکلی در ‌این زمینه وجود ندارد، اما مشکل اصلی قیمت در مورد ورق است که باید امکان فعالیت اقتصادی بنگاه‌های تولیدی را فراهم کرد تا بازار بعد از ماه رمضان، دچار مشکل نشود.

برای بعد از ماه رمضان چاره‌اندیشی شده

این مقام مسوول در سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان خاطرنشان کرد: بعد از اتمام ماه رمضان، تقاضا در حوزه کشورهای عربی بالا خواهد رفت و امکان افزایش قیمت وجود دارد، ضمن ‌اینکه ساخت‌وسازها در کشور بعد از ‌این ماه افزایش خواهد یافت که باید برای آن چاره‌اندیشی می‌شد و ‌این کار نیز صورت گرفته است.

میرآخورلو گفت: کارگروه فولاد نیز تصمیمات متنوعی در ‌این زمینه اخذ کرده است که دامنه آن از تصمیمات کوتاه مدت و میان‌مدت تا تصمیمات بلندمدت کشیده شده است، بر‌این اساس، ۴/۱ میلیارد دلار تسهیلات به واردات شمش اختصاص یافته است.

وی اظهار کرد: تصمیمات کارگروه در مورد چگونگی حضور در بورس، قیمت‌گذاری، کمک به طرح‌های توسعه‌ای در زمینه شمش و فولاد و حضور بخش‌خصوصی در بازار بوده است.

تفاوت نرخ بازار و بورس به مرور کم می‌شود

در همین رابطه ناظر بورس کالا با اشاره به اجازه افزایش قیمت در بورس گفت: مقرر شده به منظور کاهش اختلاف قیمت فولاد در بازار آزاد و بورس، قیمت‌ها به صورت منطقی در بورس افزایش می‌یابد.

اکبر میرزاپور در خصوص رشد قیمت پایه محصولات فولاد مبارکه در بورس گفت: قیمت پایه نسبت به قبل افزایش نیافت، ولی به دلیل نبود محدودیت رقابت، قیمت‌ها افزایش یافت. بر این اساس ورق گرم که با قیمت پایه ۷۲۰ تومان عرضه شد در جریان رقابت به بیش از ۷۵۰ تومان رسید.

ناظر رینگ فلزی بورس کالا در واکنش به این مساله که دلیل افزایش و حذف محدودیت رقابت در خرید بین متقاضیان به چه دلیل است، بیان کرد: در جلسه کمیته فولاد تصمیم‌گیری شد که برای کاهش اختلاف قیمت فولاد در بازار آزاد و بورس این محدودیت برداشته شود.

میرزاپور خاطرنشان کرد: دلیل افزایش قیمت فولاد این است که تصمیم‌گیری شده به منظور کاهش اختلاف نرخ فولاد در بازار آزاد و بورس به مرور این اختلاف از بین برود و قیمت‌ها متعادل شود.

وی افزود: قرار است اختلاف قیمت فولاد در بازار آزاد و بورس به مرور و به نحوی که به بازار شوک وارد نشود کاهش یابد و در این راستا به شرایط بازار نگاه می‌کنند و به صورت منطقی قیمت‌ها افزایش می‌یابد. بنابراین معلوم نیست محدودیت‌ها در عرضه‌های بعدی اعمال شود یا خیر؟