افت تقاضا در رینگ پتروشیمی

عکس: آکو سالمی

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: آخرین روز معاملاتی رینگ پتروشیمی‌ روز گذشته بار دیگر با افت تقاضا در پی عملی شدن قانون پرداخت ۱۰۰ درصد وجه تضمین خرید روبه‌رو شد. به گفته فعالان اقتصادی، این دومین روزی بود که قانون ۱۰۰ درصد وجه تضمین خرید در رینگ پتروشیمی‌عملی شد و در نتیجه بورس کالا در این دو روز شاهد افت تقاضا و معامله اکثر محصولات با نرخ پایه بود. این در حالی است که پرداخت پول‌های هنگفت توسط خریداران محصولات پتروشیمی ‌در روزهای اخیر سبب شده میزان نقدینگی آنها به شدت کاهش یابد و در نتیجه احتمال می‌رود طی روزهای معاملاتی آینده در رینگ پتروشیمی ‌تقاضا به سوی کالاهایی خاص جذب شده و در نتیجه اکثر محصولات با نرخ پایه و افت تقاضا معامله شوند.البته روز سه‌شنبه نیز افت تقاضا در بسیاری از کالاهایی که در هفته‌های گذشته خریداران زیادی داشت، مشهود بود؛ چرا که با وجود محدودیت هزارتنی خرید از سوی هر کارگزاری و همچنین پرداخت ۱۰۰ درصد وجه تضمین خرید، بیشتر خریداران مجبور هستند تا برای خرید وجه بیشتری را به حساب مشترک واریز کنند، اما در نهایت با تسهیم به نسبت کالا اجازه خرید تناژهای پایینی را دارند. آگاهان بازار می‌گویند: اگر محدودیت‌ها برداشته و بازار رقابتی شود و قانون پرداخت ۱۰۰ درصد وجه تضمین خرید همچنان عملی شود، می‌توان به تقاضاهای واقعی نزدیک شد؛ چرا که به این ترتیب بیشتر خریداران برای خرید تناژهای درخواستی خود، هزینه آن را پرداخت کرده و در نتیجه تقاضاها به مرور زمان واقعی خواهد شد.

البته روز گذشته با شروع صبح و در پی تلاش خریداران مبنی بر پرداخت ۱۰۰ درصد وجه تضمین خرید، بازار داخلی با کاهش پیشنهادات خرید همراه بود، اما پس از انجام معاملات در رینگ پتروشیمی ‌بازار وضعیت بهتری را تجربه کرد. بیشتر آگاهان بازار معتقدند با توجه به عدم نقدینگی مصرف‌کنندگان واقعی، در روزهای اخیر بیشتر دلالان با توجه به میزان اعتبار خود در بازار اقدام به خرید محصولات پتروشیمی‌ کرده‌اند.

در این روز گرید C۳۰S پتروشیمی ‌مارون که در هفته‌های گذشته ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزارتن تقاضا برای خرید آن روی تابلوی بورس ثبت می‌شد نیز افت تقاضا را تجربه کرد و به این ترتیب تنها برای این کالا ۲۵ تا ۲۶ هزارتن تقاضا ثبت شد. اگر چه این کالا با سقف قیمت معامله و در نهایت تسهیم به نسبت شد، اما بیشتر خریداران افت تقاضا در این روز را مرتبط به عدم نقدینگی خریداران بورس می‌دانند. در این روز همچنین سودکاستیک نیز با سقف قیمت معامله شد، اما کارگزاران برای خرید LAB نرخ پایه را پذیرفتند.

به اعتقاد فعالان بازار، پرداخت ۱۰۰ درصد وجه تضمین خرید در رینگ پتروشیمی ‌و در نهایت افت تقاضا بازار داخلی را نیز در دو روز اخیر تحت‌تاثیر قرارداده است. این در حالی است که همچنان شایعه آزادسازی رقابت در بازار داخلی وجود دارد و بیشتر تاجران نیز با توجه به آزادسازی رقابت در رینگ فلزی به آن امیدوار هستند. البته آگاهان بازار با وجود رشد نرخ دلار در بازار، منفی بودن بازارهای جهانی و روند رو به رشد قیمت طلا ترجیح دادند در خصوص بازار محصولات پتروشیمی‌ پیش‌بینی مشخصی ارائه ندهند، با این حال برخی از فعالان بازار و بورس معتقدند با توجه به افت تقاضا در رینگ پتروشیمی‌ به همین نسبت در بازار داخلی نیز تقاضا کاهش یابد و به این ترتیب مبادلات اندکی دچار تاخیر شود.