گروه بورس کالا - دادوستدهای رینگ کشاورزی بورس کالا با عرضه بیشتر محصولات دامی‌و غلات در شرایطی ادامه دارد که برای محصول برنج خرید تضمینی شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی هنوز معامله چشمگیری دیده نمی‌شود. دادوستدهای رینگ کشاورزی بورس کالا با معامله ۱۵ تن برنج شمال به ۲۲۶ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال دنبال شد. از میزان برنج معامله شده ۱۰ تن محصول شمال شیرودی بود که قیمت هر کیلو از آن یک هزار و ۶۲۰ تومان ثبت شد. ۵ تن برنج شمال ندا نیز با قیمت یک هزار و ۲۹۰ تومان فروخته شد. این در شرایطی بود که سه نوع برنج کادوس، خزر و فجر به میزان هر کدام ۵۰ تن روی تابلو قرار گرفتند که در پایان بدون تقاضایی، دادوستد برنج در این روز را به پایان رساندند. قیمت هر کیلو از این محصولات از یک هزار و ۶۰۰ تومان تا یک هزار و ۶۵۰ تومان در نوسان بود. همچنین علاوه بر عرضه برنج خرید تضمینی شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی، ۵۰ تن برنج وارداتی هند به قیمت هر کیلو یک هزار و ۷۹۰ تومان روی تابلو آمد که برای این نوع محصول نیز به دلیل نبود تقاضا دادوستدی صورت نگرفت.

به گفته معامله گران، علاوه بر قیمت بالای برنج در بورس کالا با توجه به اوضاع بازار داخلی این محصول، نبود اطلاع رسانی در زمینه عرضه شرکت بازرگانی دولتی باعث شده است روند مبادلات با سردی خاصی دنبال شود. عرضه برنج شرکت بازرگانی دولتی کمتر از یک‌ماه است که اعلام شده، اما هنوز رونقی ندارد. حتی برخی بر این باورند برای دادوستد این محصول از سوی کارگزار عامل فروشنده بازاریابی مطلوبی صورت نگرفته است، به همین دلیل نباید فروش این محصول در حجم بالایی را انتظار داشت.

مبادلات سایر کالای کشاورزی در رینگ با دادوستد ۲۷۰ تن ذرت دانه‌ای آرژانتین به قیمت هر کیلو ۵۱۳ تومان دنبال شد. همچنین ۲۰۰ تن ذرت دانه‌ای وارداتی آرژانتین با قیمت ۵۴۰ و ۵۴۱ تومان بدون معامله به پایان رسید. ۲۵۰ تن ذرت دانه‌ای اوکراین نیز با قیمت ۵۲۵ تومان بدون مبادله دنبال شد. دادوستد گندم دورم بهبهان نیز با قیمت ۴۷۲ تومان وارد بازار شد که ۱۰۰ تن آن بدون مشتری خریداری نداشت.

از ۳۱۰ تن کنجاله سویا پلیت عرضه شده در بازار ۱۳۰ تن محصول آرژانتین به قیمت هر کیلو ۴۸۹ و ۵۵۷ تومان فروخته شد. نوع قرارداد این معامله به صورت نقدی و تحویل آن بندر امام‌خمینی بود. دیگر ۱۰۰ تن کنجاله سویا پلیت با قیمت هر کیلو ۴۸۱ تومان و ۵ ریال بدون مشتری باقی ماند.

نبود مشتری و نبود بازاریابی مناسب از سوی کارگزاری ها و نبود توجه کافی به بازار کشاورزی بورس کالا باعث شده است روند مبادلات در این بازار با سردی خاصی دنبال شود. همچنین به نظر می‌رسد به دلیل وجود بازار سنتی که تداعی‌کننده بازار رقیب است و بیشتر حالت انحصار دارد بازار کشاورزی بورس با رکود معنی‌داری دنبال می‌شود.