در هفته‌ای که گذشت، روند قیمتی طلا در بازارهای جهانی با نوساناتی هیجانی همراه بود، اما به طور کلی این کالا روندی نسبتا خنثی داشت.
به گزارش سایت سی‌ولکس کالا قیمت طلا در ابتدای هفته گذشته از میانگین ۱۶۱۶ دلار به ازای هر اونس در تاریخ ۲۵ جولای سال ۲۰۱۱، به میانگین قیمت ۱۲۵/۱۶۲۱ دلار به ازای هر اونس در تاریخ ۲۲ جولای (روز جمعه هفته گذشته)، رسید. طلا در هفته قبل مجددا به رکوردی جدید (حدود ۲۰/۱۶۳۴ دلار به ازای هر اونس) در بازارهای جهانی دست یافت و با رشدی برابر با ۰۴/۱۶‌درصد نسبت به ابتدای سال ۲۰۱۱ میلادی مواجه شد.

اهم اتفاقاتی که در هفته اخیر در بازارهای جهانی افتاده است و بازار طلا را نیز تحت تاثیر خود قرار داد، به شرح ذیل است:
در ابتدای هفته معاملاتی قبل به گزارش سایت بلومبرگ، انجمن جهانی طلا (WGC) اعلام کرد کشور چین در سه ماه اول سال میلادی جاری، گوی سبقت را در خرید سکه و شمش طلا از کشور هند ربوده است، به نحوی که میزان خرید طلای کشور چین در مدت مذکور به نسبت مدت مشابه سال قبل دو برابر شده وبه میزان ۹/۹۰ تن با افزایش همراه شده است. به نظر می‌رسد علت عمده این امر، افزایش نرخ تورم در کشور چین باشد که جزو بزرگترین مصرف‌کننده‌های طلا در جهان نیز محسوب می‌شود‌.
در شرایط بی ثباتی اقتصادی و سیاسی، طلا همواره به دلیل داشتن خاصیت تورم‌زدایی خود، مورد اقبال سرمایه‌گذاران و معامله‌گران بین‌المللی بوده است و همین مساله نیز موجب شد تا نگرا‌نی‌هایی که در بین سرمایه‌گذاران بین‌المللی نسبت به افزایش نرخ تورم چین وجود داشت، افزایش یابد که به دنبال آن معامله‌گران و سفته‌بازان اقدام به خریدهای هیجانی در بازار طلا کردند که در نتیجه این موضوع، بهای طلا نیز در ابتدای هفته گذشته در بازارهای جهانی با افزایش قیمت همراه شد و در روز 27 جولای، به بهای 20/1631 دلار به ازای هر اونس، در بازار بورس نیویورک معامله شد.
همچنین در هفته گذشته به گزارش خبرگزاری رویترز، با انتشار گزارش منتشر شده مبنی بر شکست قانون‌گذاران آمریکایی، برای توافق در ارتباط با افزایش میزان بدهی آمریکا- که بالغ بر ۳/۱۴ میلیارد دلار است- نگرانی‌هایی در بین سرمایه‌گذاران و معامله‌گران بین‌المللی نسبت به شروع بحرانی مجدد در این کشور به وجود آمد که به دنبال این گزارش ارزش نرخ برابری یورو در برابر دلار آمریکا در هفته قبل، به شدت افزایش پیدا کرد و همین مساله، موجب ترغیب سرمایه گذاران به خرید فلزات گرانبها مانند طلا، به عنوان کالایی مطمئن برای سرمایه‌گذاری در بازارهای جهانی شد که همین امر نیز، افزایش بهای این فلز ارزشمند را در هفته قبل در بازارهای جهانی به همراه داشت.
در همین حال در هفته قبل، به گزارش سایت کیتکو‌، بهای طلای فیوچر تحویل ماه دسامبر، با 7/1 درصد افزایش در روز جمعه هفته قبل به بهای 20/1631 دلار به ازای هر اونس، در بورس فلزات نیویورک معامله شد.
به گزارش سایت بلومبرگ، اکثر معامله‌گران و سفته‌بازان چشم به این قضیه دوخته‌اند که آیا در هفته پیش رو، قانونگذاران به توافق بر سر افزایش سقف بدهی این کشور خواهند رسید یا خیر؟ به نظر می‌رسد در صورت تصویب این قضیه، آمریکا می‌تواند با سهولت بیشتری به مشکلات کنونی اقتصادی
این کشور فائق بیاید که این موضوع در بهای طلا در هفته بعد تاثیر بسزایی خواهد گذاشت.
علاوه بر اتفاقات مذکور، به احتمال زیاد مهمترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت طلا در هفته‌های آتی، سیاست‌های بانک مرکزی اروپا در افزایش یا ثبات نرخ بهره بانکی، نحوه اقدام اتحادیه اروپا در مقابله با بحران به وجود آمده در کشورهای این منطقه، سیاست‌های تورم‌زدایی چین و نیز احتمال ترکیدن حباب قیمتی مسکن در این کشور، نرخ بهره بانکی فدرال رزرو آمریکا و میزان کاهش یا افزایش بدهی‌های خارجی این کشور، بروز بلایای طبیعی، بهای نفت در بازارهای جهانی و همچنین بروز تنش‌های سیاسی در کشورهای جهان خواهد بود.
تحلیل تکنیکال طلا
با توجه به شواهد موجود در تحلیل تکنیکال، به نظر می‌رسد روند بلند مدت طلا کماکان، صعودی باشد. در هفته گذشته نیز طلا روندی صعودی داشت.
برای هفته معاملاتی آتی این پیش‌بینی وجود دارد که با احتمال زیادی، طلا در این هفته با روندی نزولی همراه باشد که در این صورت اگر طلا بخواهد روندی کاهشی داشته باشد، در صورت عبور کردن از سطح ساپورتی مهم 1600 دلار، احتمال اینکه قیمت آن تا محدوده حمایتی قیمتی 1580-1550 دلار به ازای هر اونس نیز نزول پیدا کند، وجود دارد و در غیراین صورت، چنانچه طلا بخواهد صعود داشته باشد، قیمت آن با عبور از نزدیک‌ترین مقاومت قیمتی خود که 1650 دلار است، به احتمال زیادی تا سطح مقاومتی مهم 1700 دلار نیز افزایش پیدا خواهد کرد.
در همین حال با توجه به اتفاقات اخیر و چنانچه اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ ندهد، پیش‌بینی می‌شود طلا در این هفته روندی نزولی داشته باشد، اگرچه که ممکن است در این بین با نوساناتی نیز همراه شود و شواهد موجود در تکنیکال نیز از این پیش‌بینی حمایت می‌کند.
روند خنثی در بازار نقره
در هفته‌ای که گذشت، روند قیمتی نقره در بازارهای جهانی نوساناتی داشت، ولی به طور کلی با روندی خنثی همراه بود.
به نحوی‌که در هفته گذشته روند قیمتی نقره از میانگین 7800/40 دلار در تاریخ 25 جولای 2011، به میانگین قیمت 6300/39 دلار به ازای هر اونس، در روز 29 جولای سال میلادی جاری رسید. به گزارش خبرگزاری رویترز، بهای نقره فیوچر تحویل ماه سپتامبر در بورس فلزات نیویورک بدون تغییر چشمگیر، در روز جمعه هفته قبل به بهای 13/40 دلار به ازای هر اونس معامله شد.
این در حالی است که بازدهی فلز گرا‌قیمت نقره به طور متوسط برای سرمایه‌گذاران از ابتدای سال میلادی ۲۰۱۱ تاکنون تقریبا در حدود ۳۰ درصد (برابر با ۲۱/۲۹ درصد) بوده است. به نظر می‌رسد خاصیت کم‌ریسک بودن نقره، تورم‌زدایی آن، ارزان‌تر بودن قیمت نقره نسبت به طلا و نیز کارآیی فراوان آن در صنایع مختلف موجب شده است تا معامله‌گران بین‌المللی، به نقره در شرایط بی‌ثباتی اقتصادی، در بازارهای جهانی رویکرد نشان دهند و همین مساله نیز آینده قیمتی این فلز سرمایه‌ای را در بازارهای جهانی تحت‌تاثیر خود قرار داده و می‌دهد.
تحلیل تکنیکال نقره
با توجه به گواه‌های ملاحظه شده در تحلیل تکنیکال، به نظر می‌رسد روند بلند مدت نقره همچنان صعودی باشد. برای هفته آینده نیز این پیش‌بینی وجود دارد که با احتمال زیادی نقره روندی نزولی داشته باشد.
در این صورت چنانچه نقره بخواهد روندی نزولی داشته باشد، با عبور از ساپورت قیمتی مهم خود یعنی 39.0000 دلار، احتمال اینکه تا سطح حمایتی 0000/38 دلار نیز افت پیدا کند، وجود خواهد داشت و در غیر این صورت، اگر نقره بخواهد روندی صعودی داشته باشد، با عبور کردن از نزدیک‌ترین خط مقاومتی خود که خط قیمتی 0000/41 دلار است، احتمال اینکه‌ نقره تا سطح قیمتی مهم 0000/42 دلار به ازای هر اونس نیز صعود یابد نیز وجود دارد.
در همین حال با توجه به اتفاقات اخیر و چنانچه اتفاق غیر منتظره‌ای رخ ندهد، به نظر می‌رسد نقره در این هفته با روندی نزولی همراه باشد، هرچند ممکن است در این بین با نوساناتی نیز همراه شود. این در حالی است که گواه‌های موجود در تحلیل تکنیکال نیز از این مساله حمایت می‌کند.