گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: رکود معاملات بازار آهن و کاهش قیمت‌ها باعث شد تا دیروز بورس با معامله سبد میلگرد ۸۴۰ تومانی ذوب‌آهن موافقت نکرده و سبد میلگرد و تیرآهن سایز سنگین و آلیاژی این شرکت هم که با قیمت ۱۱۸۲ تومان عرضه شده بود با استقبال بازار روبه‌رو نشود و بدین ترتیب یکی از متفاوت‌ترین روزهای رینگ فولاد در چند سال اخیر رقم بخورد. دیروز علاوه بر معامله نشدن یکی از عرضه‌های ذوب‌آهن، سبد ۸۸۲ تومانی و معمولی این شرکت نیز آن طور که گفته می‌شد به دلیل نبود تقاضای قابل‌توجه از سوی بازار، عرضه نشد، در حالی که هفته گذشته همین سبد ۹۰ هزار تن معامله شده بود که البته عرضه‌کننده علت عرضه نشدن را فروش همین ۹۰ هزار تن در هفته قبل عنوان کرده، اما بسیاری از معامله‌گران نبود تقاضا در بازار را عامل اصلی این موضوع می‌دانستند.

به گفته فعالان بازار در شرایطی که بسیاری از تجار معامله کردن را با ریسک زیادی ارزیابی می‌کنند معامله نشدن این کالا با رقم اعلام شده طبیعی بود کما اینکه بالاترین نرخ پیشنهادی بازار برای آن در معاملات دیروز ۱۱۰۰ تومان بود؛ اگرچه این کالا در اواخر خرداد ماه با این رقم برای سلف ۱۵ مرداد معامله شده بود، اما بسیاری، معامله آن را در شرایط فعلی از قبل از عرضه بعید می‌دانستند، هرچند که در مقایسه با سبدی که قبلا معامله شده بود میلگرد آن طول کوتاه نبود و نرخ آن از این نظر منطقی به نظر می‌رسید، اما واقعیت این است که بازار کشش لازم بر‌ای جذب این ارقام را در حال حاضر ندارد.

البته موافقت نکردن بورس با معامله میلگرد ۱۲ تا ۱۶ ذوب‌آهن که با قیمت ۸۴۰ تومان عرضه شده بود عامل اعتراض عرضه‌کننده شد؛ چرا که در معاملات دیروز میلگرد یکی از شرکت‌های خصوصی با نرخ ۸۴۵ تومان معامله شده بود و با توجه به روش تولید محصول ذوب‌آهن که با روش آلیاژی است انتظار عرضه‌کننده این بود که کمیته تعیین قیمت بورس این مورد را در ارزیابی‌های خود لحاظ می‌کرد، البته این نوع اعتراض‌ها به نحوه قیمت گذاری‌های بورس در یک ماه اخیر از سوی عرضه‌کننده‌های دیگر نیز مطرح شده که همگی بر نبود دقت کافی در تعیین سقف قیمت محصولات شرکت‌ها یا سلیقه‌ای بودن این ارقام تاکید دارند، اما در عین حال بسیاری از کارشناسان بازار این مشکل را ناشی از تحت فشار بودن بورس در نگه داشتن قیمت‌ها و کنترل بازار عنوان می‌کنند که باعث شده حساسیت‌های زیادی در کشف قیمت به‌وجود بیاید.

شایعه برداشته شدن سقف قیمت ورق

دیروز با وجود اینکه از ثبت میلگرد ۸۴۰ تومانی ذوب‌آهن جلوگیری شد، اما از سوی دیگر شایعه‌ای در تالار معاملات پخش شد که از احتمال آزاد گذاشته شدن سقف قیمت ورق حکایت داشت، به طوری که گفته می‌شد به دلیل اینکه پایین بودن نرخ ورق همواره باعث می‌شود تا مصرف‌کننده‌ها به جای استفاده از تیرآهن به سمت استفاده از تیر ورق بروند، احتمالا این هفته برای از بین رفتن توجیه استفاده از ورق در تولید تیر ورق نرخ آن آزاد گذاشته می‌شود تا بازار به سمت استفاده از تیرآهن برود البته در عین حال برخی این اخبار را همانند شایعه آزاد گذاشته شدن قیمت‌ها در شهریور ماه تنها تلاش بازار برای کاهش نگرانی معامله‌گران از ماندگار شدن رکود می‌دانند؛ چراکه نبود تقاضا در بازار که به‌واسطه پیشنهاد کالاهای وارداتی ارزان قیمت و کاهش سنتی تقاضا در ماه مبارک رمضان ایجاد شده دیروز هم با وجود عرضه محصولات ذوب‌آهن در بازار وجود داشت که نتیجه آن کاهش قیمت‌ها در بازار آزاد بود. هرچند دیروز گفته می‌شد پس از عرضه‌های بورس و در ساعات پایانی معاملات بازار آهن، معاملات تیرآهن اندکی بهبود پیدا کرده اما فرآیند فروش میلگرد همچنان به کندی صورت می‌گیرد.

البته در شرایطی که تجار در سردرگمی زیادی به سر می‌برند شایعه کنترل اسامی مصرف‌کنندگان نهایی از طریق شرکت‌های حمل‌و‌نقل نیز مطرح شده و این موضوع نیز بر میزان تقاضای بازار تاثیر گذاشته است.

البته اجرای سیاست فروش کالا به حقوقی‌ها در بورس که باعث شده برخی از حقوقی‌ها در ازای ۵ تومان در هر کیلو امکان خرید از بورس را در اختیار خریداران قرار دهند نیز به عنوان یکی از عوامل افزایش هزینه خرید کالا از بورس عنوان می‌شود و بر اساس این تحلیل بسیاری از معامله‌گران معتقدند یکی از دلایل معامله نشدن کالاها در بورس این عامل و گران‌تر تمام شدن کالاها در مقایسه با بازار آزاد است.

اگرچه از نظر بسیاری از معامله‌گران بازار آهن، فروش کالا‌ها در بورس با قیمت‌هایی که دیروز اعلام شد بالاتر از کشش بازار است، اما بهتر است همانطور که عرضه ۱۱۸۰ تومانی سبد سنگین ذوب‌آهن عرضه شد و اما خریداری با آن موافقت نکرد دیگر عرضه‌ها نیز به همین شکل به عهده خریدار و جریان عرضه و تقاضا گذاشته شود.

دیروز در مجموع میلگرد ۸۳۰ تومانی ذوب‌آهن که به صورت مخلوط عرضه شده بود ۱۰۰۰ تن معامله شد و علاوه بر آن میلگرد مخلوط فولاد یزد با قیمت ۸۴۵ تومان برای ۱۵ شهریور معامله شد. میلگرد فولاد کویر و نطنز ۸۱۲ تومان به ترتیب ۲ هزار و ۲۰۰ و ۴ هزار و ۴۰۰ تومان فروخته شدند. تیرآهن ۱۶ فولاد سیادن به نرخ ۹۰۰ تومان و به میزان ۴۴۰ تن فروخته شد.