پدرام ایزدی*
نیکل در ابتدای سال جاری میلادی بیش از هر تن ۲۵ هزار دلار بود و سقف قیمت آن در فروردین ماه به هر تن ۲۹۹۲۰ دلار رسیده و در هفته دوم تیر به کمتر از هر تن ۲۲ هزار دلار کاهش یافت.

موجودی انبارهای بورس لندن نیز با افت تدریجی از 137 هزار تن در دی ماه به کمتر از 110 هزار تن در اواسط سال جاری میلادی کاهش یافت.
حجم تولید نیکل تصفیه شده در جهان نیز در دی تا فروردین با ۸/۱۳ درصد افزایش سالانه به ۵۱۷ هزار و ۳۰۰ تن رسید، درحالی که مصرف ظاهری نیکل تصفیه شده در جهان در همین مدت با رشدی ۲/۱۱ درصدی به ۵۱۶ هزار و ۳۰۰ تن رسید.
تاخیرهای مداوم در پروژه‌های مجهز به تکنولوژی پیشرفته سنگ‌شویی با اسید پرفشار(HPAL) نظیر گورو (Goro) در نیو کالدونیا با ظرفیت 50 هزار تن، رامو (Ramu) در پاپوآ در گینه نو با ظرفیت 32 هزار تن، و امباتووی (Ambatovy) در ماداگاسکار با ظرفیت 60 هزار تن، بر میزان تولید نیکل در دنیا تأثیر منفی داشته است.
از سوی دیگر، چندین پروژه تولیدی دیگر نظیر اونکا پوما (Onca Puma) و بارو آلتو (Barro Alto)در برزیل، و تالویوارا (Talvivaara) در فنلاند، به زودی یا به چرخه تولید خواهند پیوست یا میزان فعالیت خود را گسترش خواهند داد.
تاخیر در این پروژه‌ها تا حدودی به خاطر نوسان قیمت‌ها بود، با این حال هرگونه کمبود در تولید ناشی از این تاخیرها بلافاصله با افزایش تعداد پروژه‌های دیگر جبران خواهد شد. همچنین، کارشناسان بر این باورند که بالا بودن تقاضا در بازار فولاد تاثیرات منفی تولید مازاد نیکل را خنثی می‌کند.
میدل ایست استیل داینامیک پیش‌بینی می‌کند حتی بدون در نظر گرفتن حجم تولید در پروژه‌های موسوم به HPAL، که ممکن است در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ به چرخه تولید بپیوندند، تولید در سال جاری افزایش چشمگیری یافته و برای جذب کامل نیکل مازاد به افزایش۷ تا ۸ درصدی در نرخ رشد سالانه تقاضا نیاز است.
امسال تولید فرونیکل (چدن نیکل) در چین به میزان 30 تا 50 درصد افزایش یافته و از این‌رو 300 هزار تن به حجم تولید افزوده می‌شود.
میزان تولید این محصول به میزان تقاضا در بازار بستگی بسیار زیادی دارد و تولیدکنندگان ترکیبی فولاد ضدزنگ در چین حتی با وجود قیمت پایین نیکل به تولید این فلز باستانی ادامه می‌دهند. به علاوه، درصد آهن موجود در فرونیکل نیز برای فولادسازان از اهمیت زیادی برخوردار است.
همچنین برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که در بعضی از کارخانه‌های از سنگ لاتریت به دلیل محتویات آهنی موجود در آن به جای استفاده در ساخت نیکل، برای فولادسازی به کار گرفته می‌شود. این به این معناست که بازار نیکل به اندازه‌ای که پیش از این انتظارش می‌رفت با مازاد عرضه مواجه نخواهد شد.
در عین حال انتظار می‌رود که در شهریور ماه به دلیل ذخیره دوباره کالا در انبارها در برخی کارخانجات فولاد، بازار وضعیت رقابتی به خود بگیرد.
از سوی دیگر، پیش‌بینی می‌شود که هرچند در نیمه دوم سال قیمت نیکل افزایش چشمگیری نخواهد یافت، اما در عوض در بازار کالای مازاد چندانی وجود نخواهد داشت. انتظار می‌رود این کالا در سه ماهه سوم به صورت میانگین هر تن 22500 دلار و در سه ماهه چهارم حدود هر تن 23830 دلار داد وستد شود.
*تحلیلگر بازار فولاد در MESD
www.steeldynamic.ir