انتخاب جنجالی هند برای ساخت نیروگاه‌‌‌های آبی

به گفته منابع آگاه، تحت این طرح، احتمالا حدود ۹۰میلیارد روپیه برای ۱۲پروژه برقابی در آروناچال پرادش اختصاص خواهد یافت. طرح‌‌‌ها برای این تاسیسات برقابی احتمالا در بودجه فدرال ۲۰۲۵-۲۰۲۴ که دولت نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، در ۲۳ژوئیه رونمایی خواهد کرد، اعلام می‌شود. دولت هند در اوت گذشته، قراردادهایی را به سه‌شرکت دولتی برای ساخت تاسیسات برقابی به ظرفیت ۱۱.۵گیگاوات صادر کرد که ۱۱میلیارد دلار سرمایه‌گذاری را دربرمی‌گیرد. هند در ۲۰سال گذشته، کمتر از ۱۵گیگاوات ظرفیت تولید برقابی ساخته، در حالی که احداث نیروگاه زغال‌سوز و سایر منابع انرژی تجدیدپذیر، حدود ۱۰برابر پروژه‌‌‌های برقابی جدید بوده است.

هند و چین، مرز مشترکی به طول ۲۵۰۰کیلومتر دارند که در سال ۱۹۶۲ بر سر آن جنگیدند. هند می‌‌‌گوید آروناچال پرادش، بخشی از این کشور است؛ اما چین مدعی است بخشی از تبت بوده و به پروژه‌‌‌های زیرساختی هند در آنجا معترض شده است. در پی گزارش‌‌‌هایی مبنی بر اینکه پکن ممکن است سدهایی را در بخشی از رودخانه براهماپوترا که در چین با نام یارلونگ تسانگبو شناخته می‌شود بسازد، دولت هند پروژه‌‌‌های منطقه آرونادال پرادش را که محل سرچشمه این رودخانه است، سرعت می‌دهد.

هند نگران است که پروژه‌‌‌های چینی در این منطقه، باعث وقوع سیل یا کم‌آبی شود. هر دو کشور از زمان درگیری مرزی در هیمالیای غربی در سال ۲۰۲۰ که باعث کشته شدن نیروهای دو طرف شد، سرگرم کار برای بهبود زیرساخت در مناطق مرزی خود بوده‌اند. براساس گزارش رویترز، سوبرامانیام جایشانکار، وزیر خارجه هند، هفته گذشته با وانگ یی، همتای چینی خود در قزاقستان دیدار کرد و دو طرف توافق کردند مذاکرات برای حل مسائل پیرامون مرزشان را مضاعف کنند.