کاهش انگیزه خرید محصولات شیمیایی

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: معاملات گروه شیمیایی‌ها روز گذشته در آرامش و تحت تاثیر پیش‌بینی فعالان بازار مبنی بر ادامه رکود در بازار داخلی همچنان در سکوت برگزارشد.

به گفته فعالان بازار، شایعه کاهش نرخ‌های پایه توسط بازرگانی پتروشیمی ‌در دو روز گذشته در بازار داخلی سبب شد تا کارگزاران تمایل اندکی برای خرید در رینگ پتروشیمی‌نشان دهند. همچنین قوت گرفتن شایعه اجرای شدیدتر سهمیه‌بندی‌ها و پروانه‌های بهره‌برداری نیز در این روز در بازار پتروشیمی‌وجود داشت. به علاوه روز سه شنبه نیز بازرگانی پتروشیمی‌اقدام به افزایش عرضه‌ها کرد و به گفته فعالان بازار این موضوع نشان می‌دهد که رکود در بازار و همچنین احتمال کاهش نرخ‌ها در پی افت قیمت‌های جهانی وجود دارد؛ چرا که با این کار بازرگانی پتروشیمی‌سعی کرد تا محصولات مجتمع‌ها را پیش از ریزش دوباره قیمت‌ها به فروش برساند.

البته اقدامات بازرگانی پتروشیمی ‌در دو روز گذشته به گفته فعالان بازار و بورس منطقی به نظر نمی‌رسد؛ چرا که بازار همچنان دچار رکود است و روند قیمت‌ها نیز حداقل تا پایان تیرماه نزولی پیش‌بینی می‌شود.‌

با این حال در این روز اکثر محصولات شیمیایی با نرخ پایه و تناژ پایینی معامله شده و به این ترتیب برخی از این کالاها نیز وارد زمان مچینگ شدند. در این روز تنها برای خرید پی وی سی s۶۰ خریداران به رقابت پرداختند.

این کالا با نرخ یک هزار و ۲۸۹ تومان و حجم ۵۰۰ تن عرضه شد که در رقابت با میانگین نرخ یک هزار و ۲۹۴ تومان توسط کارگزاران خریداری شد. بالاترین نرخی که در این روز برای پی وی سی S۶۰ برروی سیستم ثبت شد نرخ یک هزار و ۴۱۸ تومان بود.

در این روز همچنین زایلین مخلوط با نرخ پایه یک هزار و ۲۱۱ تومان و حجم ۵۴۰ تومان عرضه و معامله شد. متانول شیراز، فن‌آوران و زاگرس نیز در این روز عرضه شد. متانول شیراز با نرخ پایه ۲۹۷ تومان، متانول فن‌آوران و زاگرس نیز با نرخ ۳۳۲ تومان عرضه و معامله شدند.

البته در این روز برخی دیگر از فعالان بازار و بورس نیز به جمع افرادی پیوسته بودند که رکود بازار را تا پایان تیرماه پیش‌بینی کرده و به آینده امیدوار بودند. این گروه رکود موجود در بازار را بی ارتباط به کاهش تولیدات و ضعف تقاضا در بازارهای چین نمی‌دانسته و می‌گویند: نرخ نفت در حال افزایش است، به همین دلیل احتمال تعدیل نرخ محصولات پتروشیمی‌در ماه‌های آتی وجود دارد.

البته برخی دیگر از فعالان بازار به کاهش مبادلات در بورس کالا و بازار داخلی اشاره کرده و می‌گویند: با توجه به اینکه برخی از مجتمع‌های پتروشیمی‌حاضر نیستند محصولات خود را با نرخ پایه فوب منهای ۱۵ درصد در بورس کالا عرضه کنند، در حال حاضر کالاهای خود را خارج از بورس به فروش می‌رسانند و این یکی از دلایل کاهش حجم مبادلات در بورس کالا است. این گروه به رکود و روند نزولی بازار نیز اشاره کرده و معتقدند بیشتر فعالان بازار و بورس در انتظار تحرکات جدیدی در بازار پتروشیمی‌ هستند.