گروه بورس کالا- کتایون دارابی: عدم تمایل به خرید روز گذشته در رینگ پتروشیمی ‌سبب شد تا برخی از محصولات بندرامام، لاله و تبریز و ... وارد زمان مچینگ شوند.

به گفته فعالان اقتصادی، ترس از ریزش قیمت محصولات پلیمری در بازارهای جهانی تنها دلیلی بود که روز گذشته بیشتر خریداران رغبتی به خرید کالاهای عرضه شده نداشتند و با احتیاط خرید کردند. این در حالی است که بیشتر فعالان بازار و بورس دید مثبتی نسبت به وضعیت بازار پتروشیمی‌ندارند و پیش‌بینی می‌کنند بازار همچنان روند نزولی داشته باشد. برخی دیگر از فعالان بازار نیز به راه اندازی حساب‌های وکالتی در هفته آینده اشاره می‌کنند و می‌گویند: با راه‌اندازی این حساب‌ها، خرید دلالان و واسطه‌ها از رینگ پتروشیمی‌ کمتر خواهد شد و امکان دارد که بیشتر بارهای عرضه شده وارد مچینگ شوند؛ چرا که عمده بارهای رینگ پتروشیمی ‌به گفته فعالان اقتصادی، توسط واسطه‌ها خریداری می‌شود و عدم نقدینگی مصرف‌کنندگان سبب می‌شود تا آنها از خریدهای بورس جا بمانند. البته آگاهان بازار می‌گویند: واگذاری تسهیلات به مصرف کنندگان و حمایت مالی آنها می‌تواند این معضل را در رینگ پتروشیمی‌ کاهش دهد. این در حالی است که از مدت‌ها پیش بازرگانی پتروشیمی‌آمادگی خود را برای پرداخت وام به تولیدکنندگان اعلام کرده بود، اما عدم همکاری اتحادیه‌های استانی صنایع پایین دستی تنها دلیل عدم پرداخت این وام‌ها به تولیدکنندگان از سوی بازرگانی پتروشیمی ‌عنوان می‌شود.

با این حال در این روز بازرگانی پتروشیمی‌ در اقدامی‌ بی‌سابقه و به دنبال رکود در بازار و افزایش نگرانی نسبت به آینده بازار پتروشیمی‌عرضه اکثر محصولات پتروشیمی‌ را افزایش داد. این در حالی است که طی هفته‌های گذشته بازار داخلی محصولات پتروشیمی ‌با رکود شدیدی همراه بوده و بیشتر خریداران تمایلی به خرید این کالاها نداشتند. این در حالی است که بیشتر آگاهان بازار کاهش حجم تولید و مصرف را از دیگر دلایل عمده کاهش خریداران محصولات پتروشیمی‌عنوان می‌کنند و معتقدند نبود نقدینگی در بازار، عدم تمایل سرمایه‌گذاران در حوزه پتروشیمی‌و بی انگیزگی فعالان بازار نیز در رکود بازار تاثیرگذار است.

البته برخی از فعالان خوشبین بازار نیز رکود موجود را تا پایان تیرماه ادامه دار می‌دانند و احتمال می‌دهند با پایان یافتن ماه تیر بازار با تحرک جدیدی روبه رو شود.

با این حال عرضه محصولات روز گذشته مانند هفته‌های اخیر با نرخ فوب منهای ۱۵ درصد انجام شد و کارگزاران می‌توانستند این محصولات را ۱۰ درصد بالاتر از نرخ پایه خریداری کنند.

به این ترتیب در این روز پلی اتیلن سبک ۰۰۷۵ و پلی اتیلن سبک فیلمLF۰۲۰۰ با افزایش عرضه از سوی بازرگانی پتروشیمی ‌روبه‌رو شدند. ۰۰۷۵ در این روز با حجم ۳ هزار تن و نرخ یک هزار و ۶۶۱ تومان عرضه و معامله شد. ۰۲۰ نیز در این روز با حجم ۵ هزارتن و نرخ یک هزار و ۶۶۱ تومان عرضه و معامله شد. این در حالی است که جمعا ۲ هزار و ۹۲۰ تن از این کالاها توسط کارگزاران خریداری شد.

در این روز کارگزاران تنها برای خرید ABS و BG۸۲۱ سقف قیمت را در سیستم‌های بورس کالا ثبت کردند و به این ترتیب ناظر تالار مجبور شد این کالاها را بین خریداران تقسیم کند.

پلی استایرن مقاوم و معمولی نیز در این روز جزو کالاهایی بودند که کارگزاران برای خرید آنها اندکی رغبت داشته و به این ترتیب نرخ‌های بالاتر از پایه را برای خرید آنها ثبت کردند.

البته بیشتر آگاهان بازار در این روز از کاهش اختلاف نرخ محصولاتی همچون ABS، EX۳ و EX۵ در بازار و بورس خبر داده و می‌گویند: اختلاف نرخ EX۵ در مقطعی از زمان به ۱۰۰۰ تومان نیز رسیده بود، اما در حال حاضر اختلاف نرخ‌ها بسیار کمتر شده است.