Untitled-7 copy

 نرخ فلزات پایه و محصولات معدنی در بازار جهانی ظرف هفته اخیر منتهی به ‌روز 31ماه مه کاهش داشت. در معاملات آتی کامکس آمریکا مس با ثبت کاهش قیمت هفتگی 3درصدی تا کف کانال قیمتی 4.6دلار به ازای هر پوند عقب نشست. فلز روی هم 2.2‌درصد ارزان شد و با نرخ 2‌هزار و 989دلار به ازای هر تن به فروش رفت. این در حالی بود که آلومینیوم نوسان نرخ محدود مثبت 0.08درصدی داشت و با قیمت 2‌هزار و 664دلار به ازای هر تن معامله شد. در عین حال میلگرد فولادی در بازار داخلی چین نیز با ثبت کاهش نرخ هفتگی 2.3درصدی با قیمت 3‌هزار و 519یوآن به ازای هر تن به فروش رفت.

بخش تولید چین مجددا راکد شد

شاخص مدیران خرید رسمی تولیدی چین برای ماه مه از سوی اداره ملی آمار این کشور برابر 49.5واحد اعلام شد. به این ترتیب پس از دوماه مجددا این شاخص به فاز رکود بازگشت. شاخص مدیران خرید معیاری برای سنجش رونق و رکود در بخش‌‌‌های مختلف اقتصادی شامل تولید و خدمات است. ظرف ماه‌های مارس و آوریل شاخص مدیران خرید بخش تولید چین بالاتر از 50واحد اعلام شد که این موضوع با ایجاد ذهنیت رونق در بخش صنعت این کشور، سیگنالی مثبت برای بازارهای کالایی به ارمغان آورد؛ اما این رویه در ماه مه ادامه پیدا نکرد. در حالی که تحلیلگران شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز، شاخص مدیران خرید رسمی بخش تولید چین را برابر 50.5واحد و حتی 0.1واحد بالاتر از میزان این شاخص در ماه آوریل پیش‌بینی کرده بودند، این شاخص برابر 49.5واحد اعلام شد. مواجهه بخش تولید چین با رکود، سیگنال منفی موثری برای بازارهای کالایی به همراه داشت که تاثیر آن بر عقبگرد بهای فلزات پایه از جمله مس، آلومینیوم، فولاد و سنگ‌‌‌آهن نمایان بود.

صادرات‌‌‌محورها از رکود در امان ماندند

شاخص مدیران خرید Caixin تولیدی چین برای ماه مه برابر 51.4واحد اعلام شد که این رقم بالاتر از میزان این شاخص در ماه قبل و همچنین بالاتر از پیش‌بینی‌‌‌ها بود. در حالی این شاخص در فاز رونق اعلام شد که شاخص مدیران خرید رسمی بخش تولید چین در فاز رکود قرار گرفت. شاخص مدیران خرید Caixin از صنایعی کوچک و متوسط که عمدتا در مناطق ساحلی چین واقع شده‌‌‌ و صادرات‌‌‌محور هستند، اخذ می‌شود. در شرایطی که صنایع تامین‌‌‌کننده مصرف داخلی در چین تحت فشار کاهش تقاضا قرار دارند، وضعیت برای صنایع صادرات‌‌‌محور به مراتب بهتر است.

تقاضای داخلی چین تحت فشار تضعیف تقاضا

به گزارش رویترز، ژو تیانچن، اقتصاددان ارشد واحد اطلاعات اکونومیست، معتقد است داده‌‌‌های شاخص مدیران خرید رسمی بخش اولیه چین از تقاضای داخلی ضعیف در این کشور حکایت دارد. داده‌‌‌های بخش مسکن در چین همچنان ناامیدکننده است و در عین حال داده خرده‌‌‌فروشی این کشور نیز قوی نیست که تمامی این موارد از تضعیف تقاضای داخلی حکایت دارد.  وی افزود: البته تضعیف شاخص‌‌‌های تولیدی چین برای ماه مه، احتمالا موقتی باشد. بنابراین این احتمال وجود دارد که شاخص مدیران خرید رسمی چین از ماه ژوئن با بهبود اعلام شود. طرح‌‌‌های دولت چین برای نجات بازار املاک و انتشار اوراق قرضه دولتی با هدف تامین مالی پروژه‌‌‌های زیرساختی می‌‌‌تواند مجددا بخش تولید چین را تحریک کند.  مشکلات بازار مسکن چین، تاثیر منفی گسترده‌‌‌ای بر بدنه اقتصادی این کشور گذاشته است. در عین حال چینی‌‌‌ها ظرف سال‌های اخیر درصدد برآمده‌‌‌اند تا مدل رشد اقتصادی خود را تغییر دهند و آن را از سرمایه‌گذاری مبتنی بر بدهی به سمت رشد بر مبنای مصرف داخلی سوق دهند.  این تغییر رویه، رشد تولید ناخالص داخلی چین را کند کرده و به تضعیف داده‌‌‌های تولید و بروز رکود کمک شایانی کرده است.

کاهش نرخ بهره، سیگنال منفی چین را خنثی کرد

در حالی که بازار فلزات ظرف روزهای پایانی هفته اخیر با سیگنال منفی موثری از سوی داده‌‌‌های تولید چین مواجه بود، شاخص هزینه مصرف شخصی در آمریکا مطابق برآورد اعلام شد و این موضوع باعث شد تا مجددا فعالان بازار به آغاز کاهش نرخ بهره در سال‌جاری میلادی امیدوار شوند و این امیدواری سیگنالی مثبت برای بازار به همراه داشت.این شاخص برابر 3.3‌درصد اعلام شد؛ در حالی که پیش‌بینی‌‌‌ می‌‌‌شد 3.4‌درصد باشد.  اگرچه همچنان تورم در ایالات‌متحده بالاتر از هدف‌گذاری است؛ اما اعلام این شاخص تورمی مطابق انتظار، شانس آغاز سیاست کاهش نرخ بهره در ماه‌‌‌های سپتامبر، نوامبر یا دسامبر را اندکی افزایش داد. در همین حال، انتظار می‌رود بانک‌مرکزی اروپا در هفته آینده برای اولین بار از سال 2016 نرخ بهره را کاهش دهد. بانک‌مرکزی کانادا نیز در آستانه تصمیم‌گیری در خصوص کاهش نرخ بهره است. در صورتی که بانک‌های مرکزی دنیا به سمت کاهش نرخ بهره بروند، باید منتظر رشد قیمتی در بازارهای کالایی باشیم.