اوج‌‌‌گیری قیمت محصولات فولادی در بازار جهانی

معاملات آتی سنگ‌آهن در روز پنج‌شنبه ۲۲مه ‌به بالاترین حد خود طی بیش از سه‌ماه گذشته رسید. این اوج‌‌‌گیری قیمت را می‌‌‌توان به واکنش سرمایه‌گذاران و تجار نسبت داد؛ چراکه سرمایه‌گذاران به دنبال حمایت از اموال چین نسبت به بهبود تقاضا برای سنگ‌آهن خوش‌بین هستند که این موضوع به‌رغم برخورداری بزرگ‌ترین کشور مصرف‌کننده جهان یعنی چین از ذخایر فراوان است. پرمعامله‌‌‌ترین قرارداد سنگ‌آهن در سپتامبر در بورس‌کالای دالیان چین (DCE) با ۲.۵‌درصد افزایش به ۹۱۹یوآن معادل ۱۲۶.۹۵دلار به ازای هر تن رسید که بالاترین قیمت از ماه فوریه ۲۰۱۷ به حساب می‌‌‌آید. سنگ‌آهن معیار ژوئن در بورس سنگاپور نیز با ۰.۸‌درصد افزایش به ۱۲۱دلار به ازای هر تن رسید.

جمعه گذشته چین اقدام‌‌‌های تاریخی برای تثبیت بخش املاک بحران‌زده خود با کمک بانک مرکزی را در دستور کار قرار داد. به عبارت بهتر، چین یک‌تریلیون یوآن معادل ۱۳۸میلیارد دلار به بودجه افزود و شرایط و قوانین اعطای وام مسکن را تسهیل کرد و با این اقدامات سرمایه‌گذاران به آینده تقاضا برای سنگ‌آهن خوش‌بین شدند. بخش املاک یکی از ستون‌های اصلی مصرف برای فولاد به حساب می‌‌‌آید و چشم‌‌‌انداز سرمایه‌گذاران را برای مواد تشکیل‌دهنده فولاد افزایش داده است. در روز ۲۲مه قیمت محموله‌‌‌های سنگ‌آهن با عیار ۶۲‌درصد در کانال ۱۱۷دلار به ازای هر تن باقی ماند که از زمان رسیدن به بالاترین قیمت طی دوماه اخیر یعنی ۱۲۰دلار، بیشترین قیمت برای سنگ‌آهن به حساب می‌‌‌آید. با توجه به افزایش تقاضا برای محصولات فولادی، معاملات سنگ‌آهن نیز در شرایط نسبتا رقم می‌‌‌خورد. این در شرایطی اتفاق افتاده که چین همه تلاش خود را برای حمایت از بازار آشفته املاک به کار گرفته است.

همچنین بانک خلق چین به طور موثر حداقل نرخ بهره وام مسکن ملی را حذف کرده و نرخ‌های پیش‌پرداخت را کاهش داده است. در حالی که گزارش‌‌‌ها حاکی از آن است که دولت به اجرای برنامه‌‌‌ای برای به دست آوردن موجودی املاک فروخته‌نشده با قیمت‌های معقول نزدیک‌‌‌تر شده است. این اقدامات همراه با یک‌تریلیون یوآن اوراق قرضه با تاریخ بلندمدت برای فروش، چشم‌‌‌انداز توسعه‌‌‌دهندگان املاک مضطرب را که خریداران عمده فلزات آهنی در بزرگ‌ترین کشور مصرف‌کننده جهان هستند، به طور قابل‌توجهی بهبود بخشید. همچنین، داده‌‌‌های اخیر نشان می‌دهد که حجم صادرات فولاد چین برای دومین ماه متوالی در آوریل نزدیک به ۳۰‌درصد افزایش یافته است که تقاضا برای ورودی سنگ‌آهن را تقویت می‌کند.یک معامله‌‌‌گر سنگ‌آهن گفت: افزایش معاملات آتی اغلب به دلیل احساسات مثبت بود، اما عوامل بنیادی با عرضه فراوان در بازار نقدی عقب ماندند.

موجودی سنگ‌آهن در بنادر اصلی چین که توسط ارائه‌‌‌دهنده اطلاعات Mysteel ارزیابی شد، به ۱۴۷.۴میلیون تن رسیده است که ۶‌درصد افزایش را نسبت به ابتدای مارس افزایش گزارش می‌کند. سایر محصولات فولاد در بورس‌کالای دالیان چین نیز با افزایش قیمت بی‌‌‌سابقه همراه بودند. به‌عنوان مثال، زغال‌سنگ کک با ۴.۶‌درصد رشد و کک با ۴.۴‌درصد افزایش قیمت همراه بودند. معیارهای فولاد در بورس آتی شانگهای نیز اغلب صعودی بودند. به‌عنوان مثال، میلگرد ۱.۵‌درصد افزایش قیمت را به ثبت رساند و کلاف نورد گرم ۱.۱درصد و مفتول ۲.۲‌درصد رشد قیمت را گزارش کردند؛ این در حالی است که فولاد ضدزنگ ۰.۱‌درصد کاهش داشت.